Jazz soi Backaksen kartanon mailla kesäkuussa

Backas Jazz on matka jazzmusiikin maailmaan Backaksen kartanon mailla, Vantaan Pakkalassa 4.–7.6.2008. Festivaaleilla kuullaan vetävää swingiä, jump & jiveä sekä upeita jazztulkintoja nimekkäiden artistien esittämänä.

Backas Jazzeilla ke–la 4.-7.6.2008 esiintyy yli sata muusikkoa ja laulajaa. Festivaalin järjestää Vantaan Perinnejazz ry, taiteellisena johtajana toimii Jukka Haavisto. Backas Jazz on osa Vantaan kaupunkijuhlaa.

PERINTEET JA CROSSOVER KOHTAAVAT
Backas Jazzin ohjelmistossa kohtaavat jazzin perinteet ja nykyaika. Keskiviikko ja torstai luottavat 1920-luvun juurevaan New Orleans -tyyliin ja 50-luvun keinuvaan svengiswingiin sekä tämän päivän ilottelevaan bailujazziin. Show nautitaan yhdistettynä buffetillalliseen pitkien pöytien ääressä. Esiintyjinä Wendell Brunious & His New Orleans Ensemble, Andalusian Swing Band ja Jay's Frantics.

Perjantaita tähdittävät tunnetut solistit ja suuret orkesterit. Esiintyjinä Riku Niemi Orchestra Dance Band, feat. Jorma Kääriäinen sekä Pentti Lasanen Big Swing orchestra ja Jay’s Frantics.

VANTAA SVENGAA
Lauantai starttaa ilmaiskonsertilla Backaksen kartanon puistossa klo 17, jolloin Teppo Salakan johtama Vandare!-kokoonpanon nuoret vievät kuulijat jazzin alkulähteille, aitoihin New Orleans -tunnelmiin. Lauantain iltakonsertin aloittaa ”Nuoret vanhojen jazzstandardien kimpussa” -osio. Solistit saavat vankan taustatuen – heitä säestää Pekka Leanderin luotsaama Sunny Side. Mukana mm. Maya Paakkari, Janna Hurmerinta ja Sami Saari. Vantaa svengaa -ilta jatkuu tyylikkäällä Markku Johanssonin VVO-sekstetillä, solistina samettiääninen Kari Fall. Illan päättää Maaritin huikea Sound Gallery: Perko – Pyysalo – Huolman – Hassinen – Hurmerinta.

NIMEKKÄIDEN JAZZARTISTIEN KAVALKADI
Backas Jazz tuo Suomeen kansainvälisesti arvostetun trumpetistin Wendell Brunious’n, joka imi kotikaupunkinsa New Orleansin musiikkimaailmassa soivan jazzin ytimen syvälle sieluunsa. Wynton Marsaliksen kerrotaan lausuneen: ”Wendell can play Orleans style and Bebop at the same time!”. Nyt hän on Backas Jazzeilla suomalaisbändin kanssa. Sen riveissä soittavat dixielandin ystävien tuntemat Matti Iiramo (trbn), Birger Lindström (cl), Aarno Paakkari (p), Jukka Järvelä (g, bjo), Pekkis Sarmanto (b) ja Thomas Rönnholm (dr).

Andalusian Swing Band juhli viime syksynä 10-vuotistaivaltaan. ASB:n kotipaikka on Fuengirola Espanjan Aurinkorannikolla, jossa joukko veteraanimuusikoita viettää syksy- tai talviaikoja. Alussa yhtye oli täysin suomalainen, mutta tänään mukana on niin englantilaisia, espanjalaisia kuin skandinaavejakin. Pääosa keikoista tehdään linjalla Fuengirola-Benalmádena-Torremolinos, mutta vierailuja tehdään myös Portugaliin ja esim. Torre Viejaan. Suomessa bändiä voi kuulla kesäisin jazzfestareilla, Storyvillessä ja vaikkapa Salossa.
Seppo Terämaa – Kalle Kaartinen – Tuomas Kalliala – Pekka Sarras - Jukka Haavisto ja aito espanjalaistaituri Diego Suarez.

DIEGO – AITO RONDALAINEN
Kun klassinen koulutus yhdistyy jazzkärpäsen puraisuun, syntyy usein häikäisevää jälkeä. Andalusian Swing Band tuo Backas -yleisön kuultavaksi Malagassa asuvan pianistinsa Diego Suarez´ in. Diego valmistui korkein arvosanoin Piano y Música de Cámara -nimisestä malagalaisesta oppilaitoksesta 1990. Vuonna 1993 hänet valittiin Espanjan edustajaksi nuorten eurooppalaisten muusikkojen huippukokoontumiseen Brysseliin.

Diegon varsinainen jazzura alkoi jäsenenä yhtyeessä The Coastline Dixielanders, jonka riveissä hän oli mukana äänittämässä mm. kolmea cd:tä, esiintymässä Espanjan TV1:n ohjelmissa sekä kiertämällä tärkeitä festivaaleja Espanjassa ja maailmalla. Tuoreimman levynsä hän on tehnyt The Brain Storming Jazz Quartet -yhtyeensä kanssa vuonna 2006. Aitona rondalaisena Diego on myös tulinen flamencomies.

Jay´s Frantics päättää keskiviikon ja torstain Swinging Dinner Party -illat. Rhythm´n Bluesin, swingin ja bebopin häilyvillä rajamailla iloisesti ja perinteitä kunnioittaen tämä nuori joukko saa kuulijansa riemastumaan. Juho Hurskainen liidaa ja soittaa fonia, Jouni Seppälä kitaraa, Lasse Sirkko bassoa, vokalisti Harri Saanio pianoa - rummuissa Juppo Paavola.

KARTANON RUOKAPERINTEILLÄ ON PITKÄ HISTORIA
Perjantaina ja lauantaina on ennakkotilauksesta mahdollisuus nauttia Jazz buffet Backaksen kartanolla klo 18–20. Kartanon ravintolatoiminnasta vastaa HOK-Elannon Kartano Catering. S-Etukortilla saa alennuksia myös festivaalilipuista.

Backaksen kartano on Vantaan kaupungin Pakkalan kaupunginosassa sijaitseva kartano. 1600-luvulla perustettu Backaksen kartano tunnetaan etenkin sen historiasta Osuusliike Elannon (nykyisin HOK-Elanto) tuotantotilana 1900-luvulla. Kartano oli jo 1600-luvulla ratsutila. Nykyisen päärakennuksen keskiosa on vuodelta 1818 ja siihen liitetyt siipirakennukset vuodelta 1840-luvulta.

Lisätiedot www.backasjazz.fi
Liput myy: Menolippu ja Lippupalvelu

Haastattelupyynnöt / lisätiedot artisteista:
Jukka Haavisto, jiihoo.haavisto@gmail.com 050 505446858
Haastattelupyynnöt Riku Niemi / Jorma Kääriäinen:
Joe Lunnas, joe.lunnas@rikuniemi.com 050 465 0974
Kuvapyynnöt:
Karoliina Paavilainen, karoliina.paavilainen@s-music.fi 040 5756 020

BACKAS JAZZ
4.6. – 7.6.2008 Ylästöntie 28, Backaksen kartano, Pakkala, Vantaa

KESKIVIIKKO 4.6.2008, klo 19.00 – 23.00, 60€ ja
TORSTAI 5.6.2008, klo 19.00 – 23.00, 60€