• HOK-Elanto/

Kultakuumetta Helsingissä - Zetorin Kullanhuuhtojien XXIII Sisämestaruuskisat ravintola Zetorissa Kaivopihalla

Report this content

Vuosisadan vaihteen suuri Alaskan kultaryntäys on kaikille tuttu ja Suomen Lapissakin on kaivettu ja huuhdottu kultaa jo toistasataa vuotta kaivuukauden kultasaaliin ollessa noin 25 kg. Lemmenjoelle on suuntautunut jo parikin kultaryntäystä, mutta 11.3.2017 klo 11.00 alkaa suuri kultaryntäys keskellä Helsinkiä ravintola Zetorissa, kun lähes satakunta kullankaivajaa ja huuhtojaa ottavat mittaa toisistaan kullanhuuhdonnan 23. sisämestaruuskisoissa.

Kisoihin tulee osallistujia kaikkialta Suomesta sekä Ruotsista saakka. Lapsille, nuorille, aloittelijoille, naisille, miehille ja veteraaneille on omat sarjansa. Yleisölle on vapaa pääsy ja mahdollisuus kokeilla kullanhuuhdontaa aitojen kullankaivajien opastamana.

Suomessa kultakisoja on järjestetty jo yli 30 vuotta ja niitä on vuoden mittaan useita Helsingistä aina Lemmenjoelle asti.

Kukin kilpailija saa noin litran soraa johon tuomaristo on piilottanut 4-12 kultahippua. Kilpailija yrittää vaskoolilla huuhtomalla löytää kaikki hiput mahdollisimman nopeasti ja jokaisesta hukatusta hipusta saa minuutin sakkoajan. Nopeimmat ovat löytäneet kaikki hiput jopa minuutissa.

Kilpailuissa on alku- ja välierät joiden perusteella kuusi nopeinta pääsee loppukilpailuun. Palkintoina on mitaleita, pokaaleita, arvotavaraa ja sponsoreiden lahjoittamia tuotteita.

Kilpailuja ympäri maailmaa

Kullanhuuhdonta on pieni mutta pippurinen laji, jonka suurin harrastajajoukko löytyy Suomesta ja Ruotsista, mutta maailmanmestaruuskisoja järjestetään aina Japania, Alaskaa ja Australiaa myöten, joissa suomalaiset ovat voittaneet useita mestaruus- ja palkintosijoja.

Ravintola Zetorissa kilpailut järjestettiin ensimmäisen kerran vuonna 1995 ja ravintola sopii tähän tarkoitukseen erinomaisesti, onhan siellä peräti kullankaivuu -aiheinen kabinetti.
Lisäksi Zetorissa on rento tunnelma, sillä eihän tässä olla hampaat irvessä touhuamassa ja oluttakin kuluu päivän mittaan rutkanlaisesti, sanoo Zetorin Kullanhuuhtojien puheenjohtaja Kari Salonen ja kertoo kaivaneensa kultaa kymmenen vuotta valtauksellaan. Rahoiksi en ole lyönyt mutta elämääni se on rikastuttanut huomattavasti, hän sanoo tietäväinen pilke silmäkulmassaan.

Kilpailuihin voi ilmoittautua Zetorissa lauantaina 11.3. klo 10-10.45. Kisat alkavat klo 11.

Tiedustelut: Kari ”Jänkäjyrä” Salonen puh. 0400 517 899

Ravintola Zetor
Kaivopiha, Mannerheimintie 3-5
zetor.net
puh. 010 76 64450

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on 1,9 mrd. euroa, ja yritys työllistää noin 5 500 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 320 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: