Neljä Prismaa jatkossa avoinna 24/7

HOK-Elannon Prismat Itäkeskuksessa, Keravalla ja Olarissa aloittivat jatkuvan ympärivuorokautisen aukiolon keskiviikkona 9.5.2018 aamuseitsemältä.

- Prisma Kaari Kannelmäessä on noudattanut 24/7 -aukioloa jo puolentoista vuoden ajan. Itäkeskuksessa, Keravalla ja Olarissa kokeiltiin ympärivuorokautista aukioloa joulun alla. Kokemukset ovat olleet positiivisia, kauppa on käynyt ja asiakkaat ovat olleet tyytyväisiä. Henkilökunta on ottanut sekä kokeilun että nyt tämän uutisen erittäin myönteisesti vastaan, sanoo Prisman ketjujohtaja Anu Tuomaala HOK-Elannosta.

Yötyöt hauskaa vaihtelua
Keravan Prismassa myyjänä toimiva Susanna Lehtonen tekee mieluiten yhden tai kaksi yövuoroa viikossa.
– Tykkään ylipäätäänkin työstäni, ja yötyöt tuovat hauskaa vaihtelua. Öisin on tietysti rauhallisempaa ja eri lailla haastavaa kuin päivävuorossa, jossa ollaan enemmän asiakkaiden kanssa tekemisissä, Lehtonen kertoo.
Yövuorot eivät sotke nuoren työntekijän elämää. – Päinvastoin, kun tulen aamulla kotiin, saatan ottaa jossain välissä pienet päiväunet, mutta muuten on koko päivä aikaa. Se tuntuu lähes vapaapäivältä!

Mitä yöllä ostetaan?
Prisma Kaaresta saatujen kokemusten perusteella öiseen aikaan ostetaan paljon valmisruokaa, nopeaa syötävää ja juomia, erityisesti energiajuomia. Kukkia ei keskellä yötä juurikaan tarvita, eivätkä asiakkaat innostu muistakaan tuoretuotteista. Ostoskori on euromäärältään pienempi kuin päivisin, joten öisin tehdään todennäköisesti täydennysostoksia ja hankintoja akuutteihin tarpeisiin.
– Mielenkiintoista on, että öisin myydään paljon autoiluun liittyviä aineita ja tarvikkeita ja miesten vaatteita ja jalkineita. Ehkäpä stereotypia shoppailua vihaavasta miehestä onkin virheellinen ja mies vain kaipaa rauhaa ja hiljaisuutta ollessaan ostoksilla? Tuomaala pohtii.

Miljoona asiakasta 15 minuutin matkan päässä
Hypermarketien uudet aukiolot tarjoaa yli miljoonalle asiakkaalle alle 15 minuutin ajomatkan päässä ostosmahdollisuuden ympäri vuorokauden.
- Pääkaupunkiseutu elää ympäri vuorokauden ja ihmisten arki sen mukana. Meidän tehtävämme on palvella erilaisten aikataulujen mukaan liikkuvia asiakkaitamme silloin kuin heille parhaiten sopii. Jos asiakkaita riittää, näiden yksiköiden sisäänkäynnit eivät mene lukkoon enää koskaan, Tuomaala lupaa.

HOK-Elannon ympärivuorokautiseen myymäläverkostoon kuuluu tällä hetkellä jo 18 yksikköä: neljän Prisman lisäksi viisi S-marketia ja yhdeksän Alepaa.

Lisätietoja: ketjujohtaja Anu Tuomaala, p. 010 76 68080

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen yli 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on yli 2 miljardia euroa, ja yritys työllistää noin 6 000 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 323 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on Pohjoismaiden suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: