Ravintola Salve joutuu muuttamaan

Ravintola Salve on ollut elävä osa Hietalahdenalueen historiaa nykyisellä paikallaan aina vuodesta 1897. Koska vuokranantajana toiminut taloyhtiö ei suostunut uusimaan vuokrasopimusta ravintolan omistavan HOK-Elannon kanssa, muuttaa perinteikäs ravintola uuteen satamaan sadan metrin päähän. Sama henkilökunta, kaikki muistorikkaat esineet, tuttu ilmapiiri ja Stadin parhaat silakat tervehtivät jatkossakin merimiehiä sekä muita janoisia ja nälkäisiä uudessa osoitteessa.

Koska Salve on HOK-Elannon brändi, tarkoittaa vuokrasopimuksen loppuminen myös Salven toiminnan päättymistä nykyisessä osoitteessa.

Olen pahoillani, että emme yrityksistä huolimatta ole onnistuneet uusimaan vuokrasopimustamme. Olemme vuosikymmenten aikana pyrkineet hyvään yhteistyöhön taloyhtiön kanssa osallistumalla tilojen ylläpitoon ja kunnostukseen pitkälle yli sen, mitä vuokrasopimuksemme on edellyttänyt, toteaa HOK-Elannon ravintoloiden toimialajohtaja Jouko Heinonen.

Se ei kuitenkaan tarkoita sitä, että voisimme suostua painostuksen alla luovuttamaan omaisuuttamme kilpailevalle yrittäjälle. Tämä olisi koko ravintola-alan kannalta huolestuttava ennakkotapaus. Sitä paitsi Salve on meille ainutlaatuinen ja tärkeä ravintola.

Jos joku on kiinnostunut liiketoiminnan ostamisesta, yleinen käytäntö lienee, että keskustelee ensin omistajan kanssa. Helsingin Osuuskauppa osti Salven liiketoiminnan vuonna 1990 ja jatkaa sitä edelleen, vaikka osoite muuttuu, Jouko Heinonen täsmentää.

Salven omaleimaisuus, herkullinen miljöö ja maukas ruoka on noteerattu useissa ravintola-alan kilpailuissa. Salve on valittu eri medioiden listauksessa Suomen parhaimpien ravintoloiden joukkoon vuosina 2005, 2006, 2007 ja 2011. Paistetut silakat ovat ravintolan tavaramerkki ja viimeksi syksyllä 2015, Helsingin Uutiset -lehden lukijat valitsivat Salven silakat pääkaupunkiseudun parhaaksi silakka-annokseksi.

Meillä on vaalittavanamme pitkä ja kunniakas perinne, jota aiomme jatkaa kivenheiton päässä Salven uudessa kotisatamassa osoitteessa Hietalahdenranta 5.

Uudessa paikassa ravintola saa suuremmat tilat. Salven irtaimisto siirtyy kokonaisuudessaan ja sen avulla tunnelma luodaan entisen veroiseksi yhdessä tuttujen kanta-asiakkaiden ja henkilökunnan kanssa.

#SaveOurSalve

HOK-Elannon ravintoloiden toimialajohtaja Jouko Heinonen, p. 010 76 60640, jouko.heinonen(at)sok.fi

HOK-Elanto on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa, jonka omistavat sen 600 000 asiakasomistajaa.
Vuosittainen liikevaihto on 1,9 mrd. euroa, ja yritys työllistää noin 5 500 henkilöä.
HOK-Elanto palvelee pääkaupunkiseudulla 320 toimipaikassa ja on päivittäistavarakaupan markkinajohtaja.
Lisäksi HOK-Elanto on maan suurimpia ravintola-alan toimijoita.
www.hok-elanto.fi

Avainsanat: