Reilun kaupan viiniä ravintoloihin

Reilun kaupan viini on nyt myös tulossa HOK-Elannon ravintoloihin. Pääkaupunkiseudun Chico’sit ja ravintola Virgin Oil Co. ottavat marraskuuksi myyntiin eteläafrikkalaisen Thandin reilun kaupan viinin. Chico’s on Suomen ensimmäinen ravintolaketju, joka ottaa reilun kaupan viinin myyntiin kaikkiin ravintoloihinsa.

Ensimmäinen Thandin viinitila perustettiin vuonna 1995 ja se oli ensimmäisten yritysten joukossa, jotka olivat kohentamassa eteläafrikkalaisten maatyöläisten työoloja. Thandi on Xhosan kieltä ja merkitsee hoitavaa rakkautta. Viinitilojen maatyöläiset ovat myös niiden osakkaita.
Thandin viinitila sai ensimmäisenä viinitilana maailmassa reilun kaupan sertifikaatin. Kansainvälisessä Reilun kaupan järjestelmässä sertifioidaan viinien osalta rypäleiden tuotantoa. Reilun kaupan tavoitteena on parantaa viinitilojen työntekijöiden oikeuksia sekä työ- ja elinoloja Thandin laadukkaat viinit kilpailevat menestyksellisesti maansa huipputilojen kanssa ja ovat myös kansainvälisesti katsottuna erittäin laadukkaita. Ne on palkittu sekä kansallisella että kansainvälisillä kultamitaleilla.

Viinitalon tuotannosta Chico’s-ketju ja Virgin Oil Co. ovat valinneet punaisen Merlot/Cabernet Sauvignonin vuodelta 2003. Punaviini on käynyt terästankeissa ja kypsytetty 14 kuukautta ranskalaisissa tammitynnyreissä. Viini on jo valmis juotavaksi. Se on luonteeltaan täyteläinen, jonka maussa ja tuoksussa on aistittavissa mm. luumu, punaiset marjat ja vanilja.

– Yhtenä reilun kaupan periaatteena on tuotteiden kaupan edistäminen kohtuullisilla hinnoilla Tulemme hinnoittelemaan Thandin Merlot/Cabernet Sauvignonin marraskuussa edullisimmaksi punaviinivaihtoehdoksemme, kertoo Chico’s-ketjusta vastaava ryhmäpäällikkö Satu Rytkönen.
– Näin hinta ei tule olemaan esteenä tutustumiseen tähän erinomaiseen viiniin, joka kilpailee menestyksekkäästi muiden vastaavien laatuviinien kanssa.

Reilun kaupan tuotteiden myynnin volyymi kasvoi vuonna 2005 Suomessa 104 prosenttia, eli myynti kaksinkertaistui edellisestä vuodesta. Tämän vuoden ensimmäisen neljänneksen myynnin kasvu viime vuoden vastaavaan aikaan verrattuna, oli vieläkin korkeampi. Suomi on tällä hetkellä maailman nopeimmin kasvava Reilun kaupan markkina. Kansainvälisesti myynti kasvaa keskimäärin noin 50 prosentin nopeudella.

HOK-Elanto
Ryhmäpäällikkö Satu Rytkönen, Chico’s-ketju, 010 76 60647, satu.rytkonen@sok.fi
Ravintolajohtaja Sanna Mellanen, Virgin Oil Co, 010 76 64000, sanna.mellanen@sok.fi

Reilun kaupan yhdistys:
Tuotepäällikkö Anne Hedman, puh. 050 375 6079, anne.hedman@reilukauppa.fi