• HOK-Elanto/

Ruokaravintoloissa käynti lisääntyy Suomessa Chico's panostaa seurusteluruokiin uudella ruokalistallaan

Report this content

Suomalaiset viettävät iltaansa vuosi vuodelta yhä enemmän ruokaravintoloissa yökerhojen sijaan. Siksi Amerikan mantereen ruokia tarjoava Chico's on tuonut uudelle ruokalistalleen annoksia, jotka sopivat seurusteluun ruoan äärellä.

Suomalaisten ravintolakulutuksessa on jo vuosia ollut nähtävissä selvä trendi: ruoan osuus kasvaa ja juoman laskee. Ihmiset viettävät iltaa vuosi vuodelta yhä enemmän ruoan äärellä seurustellen yökerhojen sijaan. Syitä tähän on useita, kertoo ryhmäpäällikkö Satu Rytkönen HOK-Elannon ravintolatoimialalta. – Työelämän vaatimukset ovat kasvaneet, minkä vuoksi ravintoloissa käydään aikaisemmin kuin ennen. Lisäksi suomalaisten juomatavat "eurooppalaistuvat" miedompaan suuntaan, jolloin juoma tukee ruokaa eikä välttämättä korvaa sitä. – Lisäksi ravintolaruokailu ylipäätään on arkipäiväistynyt. Tämä näkyy muuan muassa siten, että yhä useamman tuttavapiirissä on ihmisiä, joilla ravintolaruokailu korvaa kotiruokailun. Tämä trendi on huomattu myös HOK-Elannon Chico's-ravintolaketjussa, joka yhdistelee Amerikan mantereen keittiöitä. – Chico'siin tullaan yhä enemmän porukalla, töiden jälkeen tai alkuillasta. Myös saamamme asiakaspalautteet ja asiakkaidemme keskuudessa tekemämme tutkimukset kertovat, että ihmiset toivovat yhä enemmän naposteltavia ja yhdessä syötäviä ruokia, joiden äärellä on helppoa seurustella, Satu Rytkönen kertoo. Meksikolaisia alkuruokia ja kaksin syötäviä annoksia Ajan vaatimuksiin Chico's vastaa uudella, 23.3. voimaan tulevalla ruokalistallaan. Vuosittain uudistuvaa listaa on kehitetty viime kesästä lähtien keittiömestareista ja ravintolapäälliköistä koostuvan ryhmän voimin. Kehitystyön tuloksena uudelle listalle valikoitui klassikoiden rinnalle reilut 20 uutta annosta Pohjois- ja Väli-Amerikan keittiöistä. – Olemme panostaneet erityisesti annoksiin, jotka sopivat naposteltaviksi ja seurustelun lomassa nautittaviksi. Mukana on uusi viiden annoksen ryhmä, Deliciosos Mexicanos, joka sisältää erilaisia meksikolaisia alkuruokia maissikuoressa. Lisäksi listalla on uutuutena muun muassa muhkea broilerin-, porsaan- ja naudanfileestä koostuva kaksinsyötävä laudalta tarjottava annos, Dos Amigos. Muut helposti syötävät annokset, kuten nachot ja dippiruoat säilyvät listalla, Satu Rytkönen kertoo. Keskustelua herättäviä nimiä ja juomakannuja koko seurueelle Moni annos on saanut myös aivan uuden nimen. Seikkailunhaluiset voivat tilata Tango&Cashin tai Thelma&Louisen, romantikot Rhett&Scarlettin, musikaaliset Dixie Chicksin ja perheen pienet kikkarapäät Michael Knight's Nuggetsit. – Nimien tarkoitus on tehdä annoksista elämyksellisempiä ja luoda virikkeitä keskustelulle, Satu Rytkönen perustelee. Myös juomatarjontaa on uusittu. Satu Rytkösen mukaan oluissa ja viineissä pääpaino on edelleen Amerikan mantereen tarjonnassa. Ensimmäisenä Suomessa Chico's tarjoaa yhdysvaltalaisia Carlo Rossi -viinejä. – Asiakkaiden toivomuksesta olemme lisänneet alkoholittomien ja light-juomien määrää, ja aivan uutena listalla ovat jääteet. Lisäksi koko pöytäseurue voi tilata yhteiseksi myös kannullisen virvoitusjuomaa. Klassikoihin ei kosketa Kymmenen ravintolan Chico's on palvellut pääkaupunkiseudulla 1990-luvun alusta, joten klassikkoannoksiakin on jo syntynyt. Satu Rytkösen mukaan niihin ei kosketa. – Ruokalistalla säilyvät vuodesta toiseen huippusuositut burgerit sekä useat pihviruoat, tortillat, fajitakset ja jälkiruoat. Burgeriannoksia on kehitetty edelleen, ja uutena listalle on otettu kasvisburger, nimeltään Everglades. Chico'sin kaikki annokset ovat värikkäitä, maukkaita ja reiluja. Asiakaspalautteiden perusteella annosten hinta-laatusuhdetta on aina pidetty erinomaisena: hinnat vaihtelevat 3,50 eurosta 24,90 euroon. Lisätiedot: Ryhmäpäällikkö Satu Rytkönen, HOK-Elanto puh. (09) 188 3217, 050 307 7811 e-mail: satu.rytkonen@sok.fi