Salvelan kesä Galleria Ortonissa

Galleria Orton järjestää yhteistyössä ravintola Salven kanssa 8. – 30.6.2010 kesänäyttelyn Salvelan kesä.

Yhtä aikaa kevytmielisessä ja vakavassa taidenäyttelyssä esiintyy joukko suomalaisia eturivin taiteilijoita, jota yhdistää ystävyys, taiteilijaravintolan viimeisten mohikaanien henki ja usko taiteen hyvää tekevään voimaan. Mukana ovat Jorma Hautala, Pekka Kauhanen, Ukri Merikanto, Tapani Mikkonen, Matti Nurminen, Olavi Pajulahti, Matti Peltokangas ja Roi Vaara. Legendaarisen kuvataiteilija Juhani Harrin ja rakastetun sanoittaja Vexi Salmen ympärille alkoi 1990-luvulla kehittyä ravintola Salveen pöytäkunta, jonka myötä Salvesta tuli taiteilijaravintoloistamme ehkä se viimeisin. Kaikki yllä mainitut Salvelan taitelijat ovat myös esiintyneet jo kymmenettä vuottaan toimivassa Sairaala Ortonin kahvilassa toimivassa Galleria Ortonissa – maailman ainoassa galleriassa, jolla on oma sairaala. Kesänäyttelyn on kuratoinut taidekriitikko Otso Kantokorpi, jonka hahmottelema löyhä teema käsittelee synestesiaa, taiteen moniaistisuutta. Esimerkiksi sitä, miten ”kuva soi”. Galleria Ortonin toiminta-ajatuksena on tuoda korkeatasoista taidetta tavanomaisesta poikkeavaan ympäristöön, terveydenhuollon asiakkaiden ja henkilökunnan arkeen. Galleria on keskittynyt etenkin kotimaisen nykytaiteen esittämiseen. Salvelan kesä Galleria Ortonissa 8.–30.6.2010 Avoinna ma–to klo 7.30–17.00, pe 7.30–16.00, viikonloppuisin suljettu. Galleria Orton ORTON Invalidisäätiö, Tenholantie 10, 00280 Helsinki (Ruskeasuo) www.orton.fi