Sokos Helsinki HOK-Elannolle - Presidentti Hotelli SOK:lle

Julkaistavaksi to 1.4.2004 klo 14.30 Sokos Helsinki HOK-Elannolle Presidentti Hotelli SOK:lle HOK-Elanto ja SOK ovat sopineet keskinäisistä järjestelyistä, jossa HOK- Elanto ostaa SOK:lta Helsingin keskustan Sokos-tavaratalon liiketoiminnan ja vastaavasti myy SOK:lle Hotelli Presidentin liiketoiminnan. Järjestelyihin liittyen toteutetaan myös eräitä kiinteistö- ja liiketilakauppoja. - S-ryhmän sisällä on pyritty työnjakoon, jossa Sokos-tavaratalojen liiketoiminta keskitetään alueosuuskaupoille. Vastaavasti hotellitoimintaan kuuluu luontevammin valtakunnallisuus ja etujen tarjoaminen muualla asuville asiakasomistajille, toteaa SOK:n pääjohtaja Kari Neilimo järjestelyistä. - Olemme paraikaa tekemässä Sokos-tavarataloa Hakaniemeen ja haluamme edelleen laajentaa palvelujamme tavaratalokaupassa. Keskustan Sokos on sellainen maamerkki ja palvelukokonaisuus, joka sopii hyvin HOK-Elannon palvelutarjontaan, sanoo HOK-Elannon toimitusjohtaja Arto Hiltunen. - Useammalla Sokoksella hyvillä liikepaikoilla saamme tavaratalokauppaamme riittävästi volyymia. Keskustan Sokos-tavaratalon liiketoiminta siirtyy HOK-Elannolle 1.5.2004. Järjestelyihin liittyen HOK-Elanto ostaa myös SOK:n tytäryhtiöltä Sokotel Oy:ltä Ravintola Memphisin ja Coffee Housen liiketoiminnan, joka siirtyy HOK-Elannolle 1.1.2005 alkaen. Rakennus jää kokonaisuudessaan SOK:n omistukseen ja Sokos Hotelli Vaakuna ja Ravintola Loiste pysyvät jatkossakin Sokotel Oy:n omistuksessa. Tapiolan Sokos jatkaa SOK:n omistuksessa tiiviissä markkinointi- ja muussa yhteistyössä muiden pääkaupunkiseudun Sokosten kanssa. HOK-Elanto ostaa SOK:lta myös Järvenpään Emotion-myymälän liiketoiminnan ja tulee jatkossa laajentamaan palvelujaan tässä kauneuden ja kosmetiikan erikoiskauppaketjussa. Lisäksi HOK-Elanto ostaa SOK:lta Malmin ja Tikkurilan Prismojen liiketilat. Sokotel Oy puolestaan ostaa HOK-Elannolta Hotelli Presidentin liiketoiminnan. Hotelli siirtyy 1.1.2005 Sokos Hotels -ketjuun ja tulee olemaan ketjun suurin hotelli. Hotelli jatkaa Restel Oy:n ohjauksessa kunnes Ramada-sopimus loppuu vuoden 2004 lopussa. Samassa yhteydessä HOK-Elanto on tehnyt Keskinäisen Eläkevakuutusyhtiön Ilmarisen kanssa sopimuksen kiinteistön omistusjärjestelyistä. Järjestelyjen yhteydessä toimipaikkojen henkilökunta siirtyy vanhoina työntekijöinä HOK-Elannon ja Sokotel Oy:n palvelukseen. Sokos Helsinki Myynti 52,6 M€ Henkilökunta 250 henkilöä Pinta-ala 13 000 m2 Ramada Hotel Presidentti Myynti 14,2 M€ Henkilökunta 60 henkilöä Pinta-ala 22 000 m2 Lisätietoja: Arto Hiltunen, HOK-Elanto, puh. (09) 188 4100 Matti Pulkki, Sokotel Oy, puh. (09) 188 2345 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00690/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2004/04/01/20040401BIT00690/wkr0002.pdf