Uusia Prismoja ja lisää ABC-asemia pääkaupunkiseudulle

HOK-Elannon neljäs toimintavuosi on jatkunut kasvun merkeissä, vaikka vuoden 2007 uusien toimipaikkojen avaukset painottuvat loppuvuodelle.

– Asiakasomistajien mahdollisuus saada Bonusta myös polttoaineostoista paranee huomattavasti, kun ABC-ketjun tarjonta lähes kaksinkertaistuu loppuvuoden aikana, kertoo toimitusjohtaja Matti Niemi tyytyväisenä.

Lokakuussa ABC-ketju laajenee, kun ensimmäiset Esso-asemista muutetut ABC-yksiköt avataan Pitäjänmäellä ja Vuosaaressa. Tämän kokoluokan asemille on kehitetty aivan uusi konsepti, ABC-Deli, joka tarjoaa lähiseudun asukkaille ja ohiajavalle liikenteelle polttoaineen lisäksi uudentyyppisen mahdollisuuden ostaa päivittäistavaroita ja nopean syömisen tuotteita sekä liikepaikkakohtaisesti myös autonpesun. ABC-ketjuun siirtyy kaikkiaan 44 asemaa, joista 23 sijaitsee HOK-Elannon toimialueella. Sinne, missä se on tilan puitteissa mahdollista, tehdään ABC-liikennemyymälä. Muihin palveluyksiköihin tehdään ABC-Deli ja miehittämättömistä Esso Express -asemista tulee ABC-automaatteja. Ensimmäinen HOK-Elannolle siirtynyt Esso-automaattiasema avattiin ABC-ketjun väreissä jo elokuun 15. päivänä Keravalla.

– Loppuvuoden merkittävin tapahtumamme on uuden Prisman avaaminen marraskuussa Viikissä. Tämä lisää merkittävästi käyttötavaratarjontaamme Itä-Helsingissä, Matti Niemi toteaa.
– Prisma-ketjun kehittäminen näkyy muuallakin pääkaupunkiseudulla. Prisma Itäkeskuksen rakennustyöt ovat jo käynnistyneet. Rakennuttajana toimii Sponda Oyj, jolta HOK-Elanto vuokraa tilat.

Kannelmäen Prisma-keskus tulee seuraavien vuosien aikana uusiutumaan täysin. Muutosvaihe käynnistyi helmikuussa 2007, kun Prisman toiminnot siirtyivät kokonaan nykyisen rakennuksen kaksikerroksiseen osaan. Kesän aikana purettiin entisen liikekeskuksen vanhin osa. Sen paikalle nousee lähivuosina täysin uusi kauppakeskus.
Itäkeskuksen Prisman rakennustyöt ovat käynnistyneet, ja HOK-Elannon kahdestoista Prisma valmistuu vuodenvaihteessa 2008–2009. Noin 14 000 m2:n uusi Prisma rakennetaan Itäkeskuksen viereen, Kehä I:n ja Itäväylän risteykseen.

Alkuvuoden aikana HOK-Elanto on avannut neljä uutta toimipaikkaa: Alepan Järvenpäässä, S-marketin Lauttasaaren Itälahdenkadulla, Brittipub Kitty’s Public Housen City-käytävässä ja Rosson Mäntsälässä. Olemassa olevaa verkostoa on kehitetty mm. 20 Alepan perusteellisella kunnostuksella, Malmin Prisman laajennuksella, Hakaniemen Sokos-tavaratalon uudistamisella ja usean ravintolan uudistuksella.

Kasvu markkinajohtajaksi
Merkittävä osa HOK-Elannon päivittäistavarakaupan liikevaihdon kasvusta on syntynyt niistä 21 Spar-taustaisesta toimipaikasta, jotka avattiin S-marketteina tai Alepoina viime vuoden aikana.
A.C. Nielsenin raportin mukaan HOK-Elannon osuus pääkaupunkiseudun päivittäistavaramarkkinoista nousi viime vuonna 38,5 prosenttiin (ed. vuosi 35,1 %).

Arto Hiltunen toimi HOK-Elannon toimitusjohtajana toukokuun loppuun. Arto Hiltusen siirryttyä SOK:n pääjohtajaksi 1.8. alkaen HOK-Elannon hallintoneuvosto nimitti varatoimitusjohtaja Matti Niemen HOK-Elannon uudeksi toimitusjohtajaksi 1.6. alkaen. Hänen varamiehenään toimii market-kaupan toimialajohtaja Veli-Matti Liimatainen.

Liikevaihto ja tulos
Helsingin Osuuskauppa Elannon liikevaihto ajalta 1.1.–30.6.2007 oli 644,7 milj. euroa (ed. vuosi 579,7 M€). Koko konsernin liikevaihdon kasvu oli 11,2 prosenttia (12,1 %).
HOK-Elanto-konsernin liiketulos katsauskaudelta oli 9,8 milj. euroa (19,6 M€). Konsernin voitto ennen satunnaiseriä ja veroja oli 13,5 milj. euroa (ed. vuosi 21,2 M€). Tuloksen heikkenemiseen vaikuttivat Kannelmäen Prisman suureen uudistukseen liittyvät muutoskulut ja 2,8 milj. euron kertaluonteiset poistot, Alepa-ketjun uudistamiskustannukset sekä vuonna 2006 hankituista Spar-myymälöistä kirjatut liikearvopoistot.

HOK-Elanto-konsernin liikevaihto ja liiketulos jakautuivat toimialoittain seuraavasti:
(kts. oheinen pdf-liite)

HOK-Elannon market- ja tavaratalokaupan liikevaihto kertyi 10 Prisman, 53 S-marketin, 80 Alepan, kahden Sokos-tavaratalon ja viiden Emotion-myymälän liiketoiminnasta.
Ravintolaliiketoiminnalla on tällä hetkellä 109 ravintolaa. HOK-Elannon muun liiketoiminnan muodostavat polttonestekauppa ja liikennemyymälät, hautauspalvelu ja Backas Puutarhakeskus.

Vastuullista yhteistyötä
HOK-Elannon toiminta tähtää asiakasomistajille ja pääkaupunkiseudun kuluttajille tuotettavien palvelujen vastuulliseen kehittämiseen. Monikulttuurisuus on osa HOK-Elannon arkea. HOK-Elanto on jo vuosia kouluttanut ja palkannut maahanmuuttajia ja siten edistänyt heidän sopeutumistaan suomalaiseen yhteiskuntaan ja työelämään. Uudenmaan TE-keskus myönsi toukokuussa Kotomaa-Uusimaa tunnustuksen 2006 HOK-Elannolle. Sen perusteluissa todettiin, että HOK-Elanto on edistänyt maahanmuuttajien kotoutumista kehittämällä monimuotoista ja syrjimätöntä henkilöstöpolitiikkaa, kouluttamalla ja työllistämällä maahanmuuttajia sekä pitämällä näkyvästi esillä niin omassa organisaatiossa kuin julkisestikin työyhteisön monimuotoisuuden merkitystä osana yritysten tuloksellista ja yhteiskuntavastuullista toimintaa. HOK-Elanto käynnistää jo 7. maahanmuuttajille suunnatun ammattikurssin tulevana talvikautena.

70 miljoonan investoinnit
Helsingin Osuuskauppa Elannon liikevaihto vuodelta 2007 tulee kasvamaan noin 1,3 miljardiin euroon. Konsernin tulos ennen satunnaiseriä vuonna 2007 tulee selvästi alittamaan vuoden 2006 tuloksen. Tuloksen pieneneminen johtuu pääosin Prisma- ja Alepa-ketjujen voimakkaista remontti-, laajennus- ja kehittämiskuluista, Sparilta vuonna 2006 siirtyneiden toimipaikkojen liikearvopoistoista sekä Esso-verkoston muuttamiskuluista ABC:ksi.
Vuoden 2007 aikana HOK-Elanto investoi toimipaikkaverkkonsa kehittämiseen noin 70 miljoonaa euroa. Uusia Prismoja suunnitellaan Itäkeskuksen lisäksi Lommilaan, Hakunilaan, Myyrmäkeen ja Marja-Vantaalle. Hyvinkäälle suunnitellaan Prisman laajennusta. Lisäksi suunnitteilla on uusia S-market- ja Alepa-yksiköitä sekä market-toimialan verkostosuunnitteluun liittyviä ketjumuutoksia.

HOK-Elannon ensimmäinen Kodin Terra on suunnitteilla Tuusulaan, ja sen rakennustyöt käynnistynevät vuodenvaihteessa 2007–2008.

S-Pankki aukeaa lokakuussa
S-Pankki aloittaa lokakuussa 2007. Suomen ainoa kauppapankki tarjoaa yhä parempaa palvelua ja lisää valinnanmahdollisuuksia asiakasomistajille. Tavoitteena on helpottaa asiakasomistajien elämää tarjoamalla edulliset peruspankkipalvelut, helpon verkkopankin ja yksinkertaisen tuotevalikoiman. Täyden palvelun S-Pankin toimipisteet toimivat Prismoissa ja Sokoksissa kautta Suomen.

Nykyiset säästökassapalvelut säilyvät ennallaan pankin aukeamiseen asti. S-Tilit ja muut säästökassasijoitukset siirtyvät S-Pankkiin lokakuussa. Laajenevia rahoituspalveluita voi loppusyksyllä liittää yhä monikäyttöisempään S-Etukorttiin, ja samalla kerryttää Bonusta tuttuun tapaan. Nykyisten S-Etukorttien käyttö ja Bonusten kertyminen jatkuvat keskeytyksettä muutoksesta huolimatta.

Toimitusjohtaja Matti Niemi, puh. 010 76 60100, matti.niemi@sok.fi
Marketkaupan toimialajohtaja Veli-Matti Liimatainen, 010 76 60700, veli-matti.liimatainen@sok.fi
Ravintolatoiminnan toimialajohtaja Jouko Heinonen, puh. 010 76 60640, jouko.heinonen@sok.fi