Zetorin uusi Lonkerobaari avataan lokakuussa

Lonkero on perin pohjin suomalainen juoma. Siksipä ravintola Zetor haluaa olla mukana varmistamassa sen virkeää tulevaisuutta ja tarjoilee tätä ginipohjaista virvoketta lokakuusta alkaen ihan omasta Lonkerobaarista.

Long drink -juomaa maistettiin ensimmäistä kertaa Suomessa ja maailmalla olympiavuonna 1952. Tuolloin Oy Alkoholiliike Ab varautui turistivirran kovaan janoon kehittämällä Helsingin ravintoloihin tarjoiluvalmiita juomasekoituksia. Kätevästi valmis, Hartwallin valmistama pitkä drinkki ihastutti suomalaiset niin, että olympialaisten jälkeen Alkoholiliike päätti ottaa tuotteen hyllymyyntiin.

Hartwallin Long drinkin suosio levisi nopeasti; maaseudulta pääkaupunkiin matkanneet kisavieraat kertoivat kotiin palattuaan uudesta ginijuomasta, ja pian Long drink -juomaa siemailtiin joka kylän paikallisessa ympäri Suomen.

Long drink -termi taipui suussa kovin vaikeasti. Siispä kun 70-luvulla Toivo Kärki lauloi radiossa Hei punkero, tuo lonkero, ottivat suomalaiset mielellään omakseen tuon helposti lausuttavan sanan.

Tästä historianvalosta katsottuna ei siis ole ihme, että ravintola Zetorissa lonkero on saanut oman nimikkobaarin. Lonkerobaarissa on tarjolla kaikennäköisiä virvokkeita, mutta etenkin sitä aitoa ja alkuperäistä Hartwallia, sillä olympiavuosi jätti suomalaisille ehtymättömän voitonjanon ja rakkauden ehtaan kisajuomaan.

Tervetuloa maistamaan vaikkapa "Lonkero ahtojäillä". Juoma syntyy niin, että otetaan mahdollisimman iso tuoppi ja täytetään se jäillä. Lisätään pullo lonkeroa ja jäitä, jos niitä vielä mahtuu. Loppuilta sujuu lonkeroa lisäillessä. (Lähde: Suomen Lonkeroliitto ry)

Ravintolanjohtaja Niklas Wiedmer, puh. 010 76 64451
Ravintola Zetor, Kaivopiha, Mannerheimintie 3-5
puh. 010 76 64450 (0,0828 €/puhelu 0,1199 €/min)