ELANTO JA HOK SULAUTUVAT

ELANTO JA HOK ULAUTUVAT Pääkaupunkiseudun osuustoiminta yhdistää voimansa. Osuusliike Elannon ja Helsingin Osuuskauppa HOK:n hallitukset ja hallintoneuvostot ovat päättäneet hankkeesta, jonka mukaan molemmat osuuskunnat yhdistyvät ns. kombinaatio-sulautumisella uudeksi osuuskunnaksi, jonka nimeksi tulee Helsingin Osuuskauppa Elanto. Uusi osuuskauppa tulee olemaan Suomen Osuuskauppojen keskuskunta SOK:n suurin alueosuuskauppa. Osuuskauppojen edustajistot päättävät asiasta lopullisesti 3.6.2003. Uusi osuuskauppa tulee parantamaan merkittävästi sekä Elannon että HOK:n jäsenien palvelutasoa. HOK-Elannolla tulee olemaan yhteensä 140 vähittäiskaupan toimipaikkaa ja 114 ravintolaa. Sulautumisesta syntyvät hyödyt on arvioitu yli 10 miljoonaksi euroksi vuodessa. Tällä summalla voidaan parantaa merkittävästi toiminnan kilpailukykyä ja tuottaa parempia palveluja asiakasomistajille. HOK-Elanto aloittaa suunnitelmien mukaan toimintansa vuoden 2004 alussa, mutta toimipaikkoja koskevat muutokset käynnistetään heti kilpailuviranomaisten hyväksyttyä sulautumissuunnitelman. Elannon Siwat, Valintatalot ja Maxit muutetaan S-ryhmän liiketoimintakonseptien mukaisiksi Alepoiksi, S-marketeiksi ja Prismoiksi. Sulautumisesta ei aiheudu myymäläsulkemisia. Ravintolat jatkavat sulautumisen jälkeen pääosin entisillä liikeideoillaan. Elannon ja HOK:n jäsenistä tulee ilman eri toimia HOK-Elannon jäseniä ja he saavat käyttöönsä S-Etukortin ja sen tarjoamat kanta-asiakasedut. Ykkösbonus-kortti kelpaa vuoden 2004 loppuun asti kaikissa Elannon entisissä toimipaikoissa. Sulautumisen yhteydessä Elanto ja Tradeka ovat sopineet yhteistyösopimustensa päättämisestä. Järjestelyn yhteydessä 46 kpl Elannon Siwa-myymälöistä,1 Valintatalo, hotelli Seurahuoneen liike- toiminta sekä hotelli Olympian liiketoiminta ja kiinteistö siirtyvät Tradeka-yhtymälle. Sulautumisen yhteydessä Elannon ja HOK:n työntekijät siirtyvät ns. vanhoina työntekijöinä uuden yrityksen palvelukseen. HOK-Elannon toimialue tulee olemaan Helsinki, Espoo, Vantaa, Nurmijärvi, Tuusula, Kerava, Järvenpää, Mäntsälä ja Hyvinkää. Toimialueella asuu n. 1,1 miljoonaa ihmistä, n. 20 % koko Suomen väestöstä. HOK-Elannon päivittäistavarakaupan markkinaosuus on n. 34 % ja anniskeluravintoloiden n. 13 %. Päivittäistavarakaupassa yritys on alueen toiseksi suurin ja anniskelu-ravintoloissa markkinajohtaja. HOK- Elannon liikevaihto tulee olemaan n. 1 miljardi euroa vuodessa. HOK-Elannon edustajiston vaalit järjestetään jo vuoden 2003 syksyllä. Vaaleissa tulee olemaan yli 300 000 äänioikeutettua jäsentä. Lisätietoja: toimitusjohtaja Arto Hiltunen, Helsingin Osuuskauppa HOK, puh. (09) 188 4100, gsm 050 500 2004 toimitusjohtaja Arto Ihto, Osuusliike Elanto, puh. (09) 734 2229, gsm 050 68 701 www.hok.fi, www.elanto.fi Tunnuslukuja 31.12.2002 HOK TOIMIPAIKAT kpl Prisma 6 S-market 28 Alepa 47 Vähittäiskaupat yhteensä 81 Ravintolat 81 Polttonestekauppa 5 YHTEENSÄ 167 kpl Liikevaihto 621 milj. euroa Henkilöstö 3 562 Aktiivijäsenet 222 351 Kanta-asiakkaat 222 351 Päivittäistavarakaupan markkinaosuus toimialueellaan 24,1 % ELANTO TOIMIPAIKAT kpl Maxi 4 Valintalo 29 Siwa 56 Vähittäiskaupat yhteensä 89 Ravintolat 33 Hotellit 3 Backas-puutarha 2 Sateenkaari 6 Hautauspalvelut 6 YHTEENSÄ 139 kpl Liikevaihto 392 milj. euroa Henkilöstö 2 145 Aktiivijäsenet 139 666 Kanta-asiakkaat 197 822 Päivittäistavarakaupan markkinaosuus toimialueellaan 17,1 % HOK-ELANTO v. 2004 Liikevaihto 1 mrd euroa Henkilöstö yli 5 000 Jäsenet yli 300 000 Päivittäistavara- kauppoja 140 Ravintoloita 114 Helsingin Osuuskauppa Elanto perustetaan v. 2004 alussa Osuusliike Elannon ja Helsingin Osuuskauppa HOK:n kombinaatiosulautumisella. HOK-Elanto tulee olemaan S-ryhmän suurin alueosuuskauppa ja se toimii pääkaupunkiseudulla. Yrityksellä tulee olemaan mm. 140 market- toimipaikkaa Alepa-, S-market- ja Prisma-ketjuissa sekä 114 ravintolaa. HOK-Elannon liikevaihto tulee olemaan n. 1 miljardi euroa vuodessa. Asiakasomistajien määrä ylittää 300 000 taloutta ja henkilökunnan määrä on yli 5 000. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00470/wkr0001.DOC http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00470/wkr0002.pdf