Elanto ja HOK sulautuvat

Selvät päätökset molemmissa edustajistoissa Elanto ja HOK sulautuvat Osuusliike Elannon ja Helsingin Osuuskauppa HOK:n kombinaatiosulautuminen uudeksi Helsingin Osuuskauppa Elannoksi hyväksyttiin 3.6.2003 molempien osuuskuntien edustajistoissa. HOK:n edustajisto oli yksimielinen, Elannossa päätös syntyi äänestyksen jälkeen selvin luvuin 58-3. Samalla Elannon edustajisto hyväksyi esityksen Elannon ja Tradekan yhteistoimintasopimusten päättymisestä. Tällä historiallisella ratkaisulla kaksi osuustoiminnallista yritystä voivat varmistaa riittävät toimintaedellytykset ja kilpailukykynsä kiristyvässä kilpailutilanteessa. Elannon ja HOK:n sulautumisella syntyy markkina-asemaltaan vahva yritys, jonka kattava toimipaikkaverkosto pääkaupunkiseudulla ja keskisellä Uudellamaalla parantaa merkittävästi jäsenten palveluja ja etuja. Uusi osuuskunta liittyy Suomen Osuuskauppojen Keskuskunta SOK:hon. Elannon Maxit, Valintatalot ja Siwat muutetaan Prismoiksi, S-marketeiksi ja Alepoiksi. Helsingin Osuuskauppa Elannolla tulee olemaan 140 vähittäiskaupan toimipaikkaa, 114 ravintolaa ja hotellitoimintaa. Muut toiminnot, kuten HOK:n ABC-automaattiasemat, Elannon hautauspalvelu, Backas-puutarha ja Sateenkaari- kosmetiikkamyymälät, jatkavat. Tavoitteena on, että uusi osuuskunta aloittaa toimintansa vuoden 2004 alussa. Kombinaatiosulautuminen tarkoittaa, että Elanto ja HOK perustavat yhdessä uuden osuuskunnan ja samalla molemmat vanhat osuuskunnat lakkaavat olemasta. Sulautuminen vaatii vielä kilpailuviranomaisten hyväksynnän. Asiaa koskeva lupahakemus jätetään Kilpailuvirastolle 4.6.2003 ja päätös on odotettavissa aikaisintaan kuukauden kuluttua. - Kun tästä hankkeesta kolme vuotta sitten ryhdyttiin keskustelemaan, syntyi yritysjohdon kesken nopeasti käsitys yhteisistä tavoitteista. Olen iloinen, että tämä henki on säilynyt myös molempien osuuskuntien hallintokuntien käsittelyssä ja päätöksissä, toteaa Elannon toimitusjohtaja Arto Ihto. - Kansainvälisen kilpailun vaikutus ulottuu jatkossa entistä selvemmin myös Suomen markkinoille. Uudella osuuskunnalla on kaikki edellytykset kehittyä ja kasvaa johtavaksi tekijäksi pääkaupunkiseudun marketkaupassa ja ravintolatoiminnassa, sanoo HOK:n toimitusjohtaja Arto Hiltunen. - Entistä isompana yrityksenä, ostovoimaansa keskittämällä ja synergioita hyödyntämällä uusi osuuskunta kykenee tarjoamaan edullisempia hintoja ja asiakasomistajilleen entistä parempia etuja. S-Etukortin käyttö alkaa Elannon toimipaikoissa sitä mukaa kuin ne muutetaan uusin tunnuksin S-ryhmän ketjuihin. Elannon ja Tradekan yhteistoimintasopimusten päättymisen yhteydessä Elannon Siwoista 46 ja Valintataloista yksi siirtyvät Tradekalle. YkkösBonus-kortti käy edelleen kaikissa Elannon nykyisissä toimipaikoissa vuoden 2004 loppuun asti. Kun Elannon ja HOK:n sulautuminen on rekisteröity, niiden jäsenistä tulee ilman eri toimia Helsingin Osuuskauppa Elannon jäseniä. HOK- Elannon jäsen saa automaattisesti S-Etukortin ja S-ryhmän kanta- asiakasjärjestelmän tarjoamat edut. Uuden osuuskunnan hallintoneuvosto Edustajistojen kokouksessa valittiin myös tulevan hallintoneuvoston jäsenet. Ensimmäisen vuoden aikana hallintoneuvostoon kuuluu yhteensä 36 henkilöä; molemmista osuuskunnista 18 jäsentä, joista kaksi on henkilöstön edustajaa. Helsingin Osuuskauppa HOK:n edustajisto nimesi hallintoneuvostoon seuraavat henkilöt: varatuomari Jouko K. Leskinen (pj.), ylipormestari Eva-Riitta Siitonen (2. vpj.), kansanedustaja Arto Bryggare, toiminnanjohtaja Timo Jaatinen, toimitusjohtaja Ilkka J. Kari, kansanedustaja Risto Kuisma, päätoimittaja Sallamaari Muhonen, kassatarjoilija Tuula Mutta, talousjohtaja Tellervo Mäkelä, kansanedustaja Tapani Mäkinen, toimitusjohtaja Heikki J. Perälä, toimitusjohtaja Simo Pokki, ent. kansanedustaja Riitta Prusti, marketpäällikkö Pekka Savolainen, maanviljelijä Seppo Seuna, maanviljelijä Heikki Suomi, johtava lääkäri Juha Teirilä ja kansanedustaja Ben Zyskowicz. Osuusliike Elannon edustajisto nimesi hallintoneuvostoon seuraavat henkilöt: toimitusjohtaja Jorma Bergholm (1. vpj.), johtaja Kauko Aaltonen, ekonomi Tuula Ahava, erikoislääkäri Laura Finne-Elonen, päätoimittaja Jorma Hentilä, arkkitehti Tuula Paalimäki, kansanedustaja Rakel Hiltunen, varatuomari Paula Kokkonen, diplomi-insinööri Kauko Koskinen, kotiavustaja Anna-Kaarina Leppälä, pääluottamusmies Katja Noro, kehittämispäällikkö Paula Ojala-Ruuth, toimittaja Marja-Helena Rajala, yhteiskuntatieteen maisteri Erkki Rantala, pääluottamusmies Hannu Sinilinna, käsityönopettaja Anni Sovala ja vanhainkodin johtaja Tuula Öhman. Hallintoneuvosto kokoontuu ensimmäisen kerran keskiviikkona 11.6.2003, jolloin se nimittää Helsingin Osuuskauppa Elannolle toimitusjohtajan. Uuden osuuskunnan hallitus Helsingin Osuuskauppa Elannon hallitukseen on valittu seuraavat henkilöt: toimitusjohtaja Veijo Lehto (pj.), sijoitusjohtaja Tuula Entelä, kauppaneuvos Tapio Kiiskinen, toimitusjohtaja Kimmo Manni, valtiotieteen tohtori Jukka Pekkarinen ja talousjohtaja Leena Pelkonen. Lisäksi hallitukseen kuuluu HOK-Elannon toimitusjohtaja (vpj.). - Helsingin Osuuskauppa Elannolla on erinomaiset toimintaedellytykset. Se toimii tiiviillä markkina-alueella, sillä on hyvät kauppapaikat, toimivat liikeideat, asiakasomistajia palkitseva S-Etukortti, osaava henkilökunta ja vahva side pääkaupunkiseudun elämään. Me tulemme hyödyntämään nämä lähtökohdat parhaalla mahdollisella tavalla, kun uuden osuuskunnan identiteettiä ja yrityskulttuuria muovataan, sanoo hallituksen puheenjohtaja Veijo Lehto. Vaalit syksyllä 2003 Uuden Helsingin Osuuskauppa Elannon edustajisto tullaan valitsemaan vaaleilla, jotka järjestetään tulevana syksynä. Keskusvaalilautakunta pitää ensimmäisen kokouksensa 4.6.2003, jolloin se päättää mm. vaaliajasta ja ehdokasasettelun aikataulusta. Uuden osuuskunnan vaaleissa saavat äänestää kaikki äänioikeutetut Osuusliike Elannon tai Helsingin Osuuskauppa HOK:n nykyiset jäsenet, jotka ovat liittyneet ennen 3.6.2003. Ehdokkaaksi voi asettua ennen 31.12.2002 jompaankumpaan osuuskuntaan liittynyt henkilöjäsen. Lehdistötiedote ja kuvia edustajistojen kokouksista sekä tiedotustilaisuudesta saatavissa 3.6. illan aikana netissä www.hok.fi/pr/, www.elanto.fi Lisätietoja: HOK, toimitusjohtaja Arto Hiltunen, p. 050-500 2004 Elanto, toimitusjohtaja Arto Ihto, p. 050-687 01 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/03/20030603BIT00810/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/06/03/20030603BIT00810/wkr0002.pdf