HOK-Elannon johto-organisaatio

Lehdistötiedote 5.8.2003 1/2 Julkaisuvapaa heti HOK-Elannon johto-organisaatio Helsingin Osuuskauppa Elannon hallintoneuvosto hyväksyi kokouksessaan 5.8. hallituksen esityksen uuden osuuskunnan johto-organisaatioksi ja hallitus nimitti seuraavat henkilöt johtoryhmään: Johtoryhmän puheenjohtajana on toimitusjohtaja Arto Hiltunen. Kaupalliseksi varatoimitusjohtajaksi nimitettiin Matti Niemi. Hänen vastuualueinaan on hankinta, logistiikka, yrityssuunnittelu ja tietopalvelut sekä muu liiketoiminta, johon kuuluvat hotellitoiminta, Sokos-tavaratalotoiminta, Backas-puutarha, hautauspalvelu, Emotion- ja Sateenkaari-ketjut sekä ABC-polttonesteasemat. Hallinnolliseksi varatoimitusjohtajaksi nimitettiin Kirsti Salminen. Hänen vastuu-alueinaan on asiakasomistajapalvelut, viestintä- ja markkinointipalvelut, control- ja turvallisuustoiminnot sekä lakiasiat. S-markettien ketjunjohtajaksi nimitettiin Veli-Matti Liimatainen, Alepojen ketjunjohtajaksi Lassi Juntunen ja Prismojen ketjunjohtajaksi Harri Nurminen. Ravintoloiden toimialajohtajaksi nimitettiin Petri Löfberg. Uuden osuuskunnan talousjohtajaksi nimitettiin Laura Oja, kiinteistöjohtajaksi Jari Leivo ja henkilöstöjohtajaksi Antero Levänen. Johtoryhmän ja HOK-Elannon hallintoelinten sihteerinä toimii suunnittelupäällikkö Sauli Kurri. Edellä mainittujen Helsingin Osuuskauppa Elannon johtoryhmään kuuluvien lisäksi on nimitetty Pasi Kohmo hankinta- ja logistiikkajohtajaksi, Jorma Aromäki Prisma-ketjuun aluejohtajaksi ja ketjunjohtajan varamieheksi sekä Jukka Junno ketjunjohtajaksi ja ravintolatoimialajohtajan varamieheksi. Helsingin Osuuskauppa Elanto aloittaa virallisesti toimintansa 1.1.2004. Uusi johtoryhmä aloittaa Elannon ja HOK:n sulautumisen valmistelun ja siihen liittyvien toimipaikka-muutoksien toteuttamisen välittömästi. Helsingin Osuuskauppa Elanto muodostetaan Osuusliike Elannon ja Helsingin Osuuskauppa HOK:n kombinaatiosulautumisella. Uusi osuuskunta aloittaa toimintansa vuoden 2004 alussa. HOK-Elanto tulee olemaan S-ryhmän suurin alueosuuskauppa ja se toimii pääkaupunkiseudulla. Yrityksellä tulee olemaan mm. 140 vähittäistoimipaikkaa sekä 120 ravintolaa. HOK-Elannon liikevaihto tulee olemaan n. 1 miljardi euroa vuodessa. Asiakasomistajien määrä on n. 400 000 taloutta ja henkilökunnan määrä on yli 5 000. Lehdistötiedote 5.8.2003 2/2 Julkaisuvapaa heti Myymälöiden muutos alkaa Pihlajamäestä ja Pitäjänmäestä Syyskuun alussa avataan tulevan Helsingin Osuuskauppa Elannon ensimmäiset uusitut myymälät, jotka muutoksen myötä tulevat S-ryhmän ketjuihin. Myymälöiden muutostyöt käynnistyvät Pitäjän-mäellä ja Pihlajamäessä, joiden Valintatalot muutetaan S-marketeiksi. Pitäjänmäen Valintatalo Plus Takomotie 33:ssa suljetaan 22.8. ja avataan uusien tunnusten alla 4.9. Pihlajamäen myymälää Meripihkantie 3:ssa laajennetaan muutoksen yhteydessä noin 1 000 m2 myymäläksi. Valintatalo suljetaan 11.8. ja myymälä avataan S-markettina syyskuun 11. päivänä. Muut syksyn aikana S-marketeiksi muutettavat Valintatalot avataan uusittuina lokakuun loppuun mennessä seuraavassa järjestyksessä: S-market Hitsaajankatu, Herttoniemi, Hitsaajankatu 16, S-market Torpparinmäki, Torpparinmäentie 1, S-market Vaasanhalli, Kallio, Helsinginkatu 1, S-market Itäkeskus, Itäkatu 7 M, S-market Maunula, Metsäpurontie 1, S-market Kontula, Ostostie 4, S-market Arkadiankatu, Keskusta, Arkadiankatu 4 Kun nämä muutostyöt on saatu valmiiksi, jatketaan pienemmistä Valintataloista ja Elannolle jäävistä Siwoista, jotka muutetaan Alepoiksi. Kaikkiaan pääkaupunkiseudulla muutettavia market- ja lähi- myymälöitä on 38. Niiden muutostyöt on määrä saada valmiiksi ensi vuoden maaliskuun loppuun mennessä. Matinkylään kaksi Prismaa, Hakaniemeen Sokos Suurten yksiköiden muutostyöt aloitetaan vuodenvaihteen jälkeen ja Maxien muuttaminen Prismoiksi on määrä saada valmiiksi kevään aikana. Muutostyöt alkavat Matinkylän Ison Omenan Maxista, jatkuvat Kannelmäessä ja Leppävaaran muutos Prismaksi valmistunee toukokuun lopulla. Länsiväylän molemmin puolin Matinkylään ja Olariin tulee siis ensi vuonna kaksi Prismaa. Ison Omenan Prisma tulee valikoimiltaan painottumaan kauppakeskusympäristöön sopiviin alueisiin kuten ruokaan, pukeutumiseen ja kosmetiikkaan. Vastaavasti Olariin lokakuussa valmistuvassa Prismassa painopiste on päivittäistavaroiden lisäksi sisustamisen, urheilun ja vapaa-ajan tuotteissa, joiden ostamista edistävät erinomaiset pysäköintitilat ja liikenneväylät. Alustavan aikataulun mukaan Olarin Prisma avataan lokakuussa 2004. Hyvin menestynyt Olarin S-market jatkaa toimintaansa normaalisti Prisma- yksiköiden valmistumisen jälkeenkin. S-marketin markkina-asema Olarin ytimessä säilyy vahvana lähivaikutusalueensa hyvän kanta-asiakaspohjan turvin. Hakaniemen Maxin paikalle suunnitellaan Sokos-tavarataloa, jonka katutasoon tulee S-market. Sen on määrä avautua elokuussa 2004. Hakaniemen Ympyrätalon S-market avataan HOK:n aikaisempien suunnitelmien mukaan kesällä 2004. Hallinto keskitetään Lassilaan Helsingin Osuuskauppa Elannon hallinto tullaan keskittämään Lassilaan, Hopeatie 2:een, sitä mukaa, kun rakennuksesta saadaan käyttöön vapautuvia tiloja. Tulevan syksyn aikana osa Elannon nykyisestä hallinnosta siirtyy Lassilaan. HOK-Elannon ravintolaliiketoiminnan hallinto puolestaan siirtyy toistaiseksi Hakaniemeen, Paasivuorenkatu 2:een. Tavoitteena on koota koko hallinto saman katon alle vuoden 2004 loppuun mennessä. Lisätietoja: Arto Hiltunen, toimitusjohtaja, gsm 050 500 2004 Matti Niemi, kaupallinen varatoimitusjohtaja, gsm 0500 600 240 Kirsti Salminen, hallinnollinen varatoimitusjohtaja, gsm 040 544 5825 www.hok.fi/pr/, www.elanto.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/05/20030805BIT00940/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/05/20030805BIT00940/wkr0002.pdf