HOK:lla jälleen ennätystulos

HOK:lla jälleen ennätystulos HOK:n vuoden 2002 toiminnan tulos on ennakkotietojen mukaan 27,7 miljoonaa euroa. Asiakasomistajien määrän kasvu jatkuu. Vuonna 2003 HOK avaa jälleen uusia toimipaikkoja. Helsingin Osuuskauppa HOK:n myynti vuonna 2002 oli 745 milj. euroa, mikä on 30 milj. euroa eli 4 prosenttia edellisvuotta enemmän. HOK:n liikevaihto oli 621 milj.euroa. Vuonna 2002 HOK avasi neljä Alepaa, Arabian S-marketin sekä kaksi ravintolaa. Lisäksi remontoitiin kahdeksan S-markettia. Neljä ravintolaa myytiin ja liiketoiminnasta jouduttiin luopumaan sopimuksen päättyessä Linnanmäellä sekä väliaikaisesti Järvenpään Sonaatti-ravintolassa. Mäntsälän polttonesteautomaattiasema lopetettiin. HOK:n päivittäistavarakaupan markkinaosuus on noin 24 prosenttia ja ravintolatoimialan noin 9 prosenttia. HOK:n toiminnan tulos oli ennakkotietojen mukaan 27,7 miljoonaa euroa. Se oli 3,0 miljoonaa euroa edellisvuotta parempi. Tulosparannukseen vaikuttivat keskeisimmin ketjutoiminnan tehostuminen ja kustannusten hallinta. HOK:n bruttoinvestoinnit vuonna 2002 olivat 18,2 miljoonaa euroa. Konsernin omavaraisuusaste on 64 prosenttia ja maksuvalmius hyvä. Uusia asiakasomistajia liittyi viime vuonna 32 000 ja kaikkiaan asiakasomistajia oli vuoden 2002 lopussa 236 351. HOK:n toimialueen talouksista yli 40 prosenttia kuuluu HOK:n omistajiin. HOK:n asiakasomistajat saivat Bonusta 15,8 milj. euroa, mikä on 18 prosenttia edellisvuotta enemmän. Vakituisen henkilökunnan määrä oli vuoden lopussa 3 562 henkilöä. Henkilöstömäärä kokoaikaisiksi muutettuna oli 2 419, mikä on samaa tasoa kuin edellisenä vuonna. Henkilökunnan vaihtuvuus pieneni oleellisesti edelliseen vuoteen verrattuna. HOK solmi Punaisen Ristin kanssa yhteistyösopimuksen, jonka puitteissa toteutetaan nuorisoprojekti HOK:n toimialueella vuosina 2003-2005. Lisäksi HOK jatkaa monivuotista yhteistyötä Suomen Lastenklinikoiden Kummit ry:n kanssa. Uutta palvelutarjontaa S-market Myyrmäki avattiin 23.1.2003. Ravintola Grill Fishin tilalle avattiin espanjalainen tapas-ravintola Casa Largo. Helsingin keskustan Sports Academy laajenee kaksikerroksiseksi maaliskuussa. Vuonna 2003 HOK avaa S-marketit myös Helsingin Bulevardille sekä Nurmijärvelle. Bulevardille avataan lisäksi Chico´s-ravintola. Prisma Järvenpään laajennus valmistuu keväällä. Vuonna 2003 HOK:n myynnin arvioidaan olevan noin 773 miljoonaa euroa ja investointien määrän 35 miljoonaa euroa. Vuonna 2004 avataan Olarin Prisma sekä Korson S-market. Lisätietoja: Toimitusjohtaja Arto Hiltunen, puh. 050-500 2004 Talousjohtaja Laura Oja, puh. 050-640 54 HOK on S-ryhmän suurin alueosuuskauppa ja toimii pääkaupunkiseudulla. Asiakasomistajia on 236.000 ja henkilökuntaa 3600. Päätoimialoja ovat vähittäiskauppa ja ravintolatoiminta. Kaikkiaan HOK:lla on 82 myymälää ja 81 ravintolaa. Vuoden 2002 myynti oli 745 milj. euroa. S-market · Prisma · Alepa Ison Omenan ravintolamaailma · Jumbon ravintolamaailma · Chico's · Rosso · La Tour · Casa Largo · Amarillo · Papà Giovanni · Belge · Sports Academy · Coffee House · Olohuoneravintolat · Pickwick Pub · Ale Pub · Public Corner · Ctrl · System · ABC · www.hok.fi ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00200/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/02/04/20030204BIT00200/wkr0002.pdf