HOK:n osavuositulos viime vuotta parempi

HOK:n osavuositulos viime vuotta parempi Helsingin Osuuskauppa HOK:n liikevaihto kasvoi 0,3 prosenttia. Tulos ennen satunnaiseriä oli 12 milj. euroa. Asiakasomistajien määrä kasvoi edelleen, ja se on nyt yli 252 000. HOK:n ja Elannon sulautumisen toteutus alkaa. Helsingin Osuuskauppa HOK:n konsernin liikevaihto 1.1.-30.6.2003 oli 310,3 milj. euroa. Se kasvoi vuoden 2002 vastaavaan aikaan verrattuna 0,3 prosenttia eli 0,9 milj. euroa. Liikevaihto jakaantui toimialoittain seuraavasti: Liikevaihto muutos-% Vähittäiskauppa milj. euroa (Alepat 47 kpl, S-marketit 30, Prismat 6) 268,7 +0,3 % Ravintolat (82 ravintolaa) 35,1 +3,6 % Polttonestekauppa (5 jakeluasemaa) 6,5 -13,0 % Liikevaihto 1.1.-30.6.2003 yhteensä 310,3 +0,3 % Konsernin tulos ennen satunnaiseriä oli 12,1 milj. euroa voitollinen ja 0,4 milj. euroa edellisvuoden vastaavaa aikaa parempi. Tulos oli 3,9 prosenttia (ed. v. 3,8 prosenttia) liikevaihdosta. Vähittäiskauppa teki edelleen hyvää tulosta, joskin kiristyneen kilpailun ja kuluttajahintojen laskun vuoksi edellisen vuoden tasosta jäätiin. Lisäksi katsauskaudella tehdyt uusavaukset vaikuttavat vähittäiskaupan tuloksessa. Ravintolatoiminnan tulos parantui toimipaikkaverkoston järjestelyiden vuoksi sekä viimeaikaisten onnistuneiden uusavausten ansiosta. Polttonestekaupan tuloksen heikkeneminen johtuu lopetetun Mäntsälän toimipaikan maaperän puhdistuskuluista. HOK:n asiakasomistajien lukumäärä oli kesäkuun 2003 lopussa 252 260. Kasvua edellisvuoden kesäkuusta oli 30 769 (14 prosenttia). HOK:n asiakasomistajien osuus S-ryhmän asiakasomistajista on 22 prosenttia. HOK:n asiakasomistajien ostot S-ryhmästä kasvoivat 7,5 prosenttia. Näistä ostoista maksettiin Bonusta 7,5 milj. euroa (+5 prosenttia). Lisäksi HOK maksoi osuuspääoman korkoa 5 €/osuus eli 14,3 prosenttia. HOK:n toimialueen talouksista yli 43 prosenttia kuuluu HOK:n omistajiin. HOK:n ja Elannon sulautumisen toteutus alkaa Helsingin Osuuskauppa HOK:n ja Osuusliike Elannon edustajistot hyväksyivät 3.6.2003 sulautumissuunnitelman, jolla osuuskunnat sulautuvat uudeksi perustettavaksi Helsingin Osuuskauppa Elannoksi. Kilpailuvirasto antoi myönteisen päätöksen sulautumisesta 27.6.2003. Uusi osuuskunta aloittaa toimintansa vuoden 2004 alussa. Elannon Valintatalojen ja Siwojen muuttaminen S-marketeiksi ja Alepoiksi alkaa syyskuussa ja jatkuu vuodenvaihteen yli. HOK-Elannon edustajiston vaalit järjestetään 1.-14.11.2003. Vaaleissa valitaan 60-jäseninen edustajisto nelivuotiseksi toimikaudeksi. Lisätietoja www.hok.fi. Lisätietoja: Arto Hiltunen, toimitusjohtaja, GSM 050-500 2004 Laura Oja, talousjohtaja, GSM 050-64 054 ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/18/20030818BIT01670/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/08/18/20030818BIT01670/wkr0002.pdf