• HOK/

Lehdistötiedote Julkaisuvapaa 1.9.2003 Veijo Lehto ICA General Assembly -kokouksessa Oslossa: Pääkaupunkiseudun osuustoiminta yhdistää voimansa Suomessa International Cooperative Alliance ICA eli kansainvälinen osuustoimintaliitto pitää eri maissa vuosittaisen ICA General Assembly - maailmankonferenssinsa. Tänä vuonna kokous pidetään 30.8.-5.9. Oslossa, jonne on saapunut noin 1 000 osuustoiminnallista vaikuttajaa. HOK- Elannon hallituksen puheenjohtaja Veijo Lehto käsitteli 1.9. pitämässään puheenvuorossa ajankohtaista suomalaista hanketta, jossa pääkaupunkiseudun Osuusliike Elanto ja Helsingin Osuuskauppa HOK fuusioituvat uudeksi osuuskunnaksi, Helsingin Osuuskauppa Elannoksi. Veijo Lehto totesi, että fuusion päämääränä on luoda pääkaupunkiseudulle vakavarainen ja kannattava, kuluttajaosuustoiminnallinen yritys, joka vahvalla markkina-asemallaan ja kilpailukyvyllään voi vastata niin kotimaisen kuin ulkomaisen vähittäiskaupan kilpailuun. - Yhdistämällä voimat luodaan riittävät edellytykset kasvuun, kehittämiseen ja jatkuvaan kannattavuuteen, Veijo Lehto sanoi. - HOK-Elanto voi tarjota asiakasomistajilleen entistä kilpailukykyisemmät hinnat ja kattavampaa palvelua. Logistinen osaaminen ja hyvät myymäläkonseptit sekä omistajia palkitseva kanta-asiakasohjelma takaavat toiminnan tehokkuuden. Kuluttajien osuustoiminta on markkinajohtaja pohjoismaisessa vähittäiskaupassa ja Lehto näkee, että lisäämällä ja syventämällä pohjoismaista yhteistyötä asema on vielä vahvistettavissa. - Luonnollisena edellytyksenä on tällöin pidettävä, että jokainen osuustoiminnallinen yksikkö omassa maassaan itse vastaa kilpailukykyisen operatiivisen tehokkuuden ja kannattavuuden saavuttamisesta ja ylläpitämisestä, Veijo Lehto totesi. - Sillä tavoin pohjoismainen osuustoiminta voi jatkossakin palvella ja hyödyttää jäseniään ja paikallista toimintaympäristöään. Lisätietoja: Veijo Lehto, puh. 0500 404 223 www.icaoslo.coop Helsingin Osuuskauppa Elanto muodostetaan Osuusliike Elannon ja Helsingin Osuuskauppa HOK:n kombinaatiosulautumisella. Uusi osuuskunta aloittaa toimintansa vuoden 2004 alussa. HOK-Elanto tulee olemaan S- ryhmän suurin alueosuuskauppa ja se toimii pääkaupunkiseudulla. Yrityksellä tulee olemaan mm. 140 vähittäistoimipaikkaa sekä 120 ravintolaa. HOK-Elannon liikevaihto tulee olemaan n. 1 miljardi euroa vuodessa. Asiakasomistajien määrä on n. 400 000 taloutta ja henkilökunnan määrä on yli 5 000. ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/01/20030901BIT00550/wkr0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2003/09/01/20030901BIT00550/wkr0002.pdf