RIL täydensi ohjeitaan puutalojen eristerappauksesta

Cembritin tuulettuva julkisivu on turvallinen valinta puurakenteille

Ruotsissa ja Pohjois-Amerikassa on viime aikoina saatu huonoja kokemuksia suoraan eristeen päälle rapatuista julkisivuratkaisuista. Tällä tavoin rapattujen puurunkoisten rakennusten eristeistä ja rakenteista on löytynyt hometta, kun ikkunapeltien saumoista valuneet vedet ovat päässeet eristeisiin asti.

Tapaukset ovat saaneet Suomen Rakennusinsinööriliiton täydentämään veden- ja kosteudeneristystä koskevia rakennusohjeitaan. Uusin RIL 107-2012 -ohje suosittelee rapattavien puurunkoisten rakennusten kohdalla tuulettuvaa julkisivua, jossa lämpöeristeen ja rapattavan pinnan väliin jää tuuletustila. Riittävä tuuletusrako antaa eristeelle tilaa kuivua, vaikka kosteutta pääsisikin eristeeseen asti.

Cembrit Oy:llä on jo vuosia ollut käytännön koettelema ratkaisu rapattaviin julkisivuihin. Portlandsementistä ja kiviaineksesta valmistettu, lasikuituverkolla vahvistettu Permabase-levy on erittäin kestävä ja elämätön. Kestävyydestään huolimatta levyn työstäminen ja leikkaaminen on erittäin helppoa. Levy voidaan katkaista tavallisen mattoveitsen ja linjurin avulla.

”Käyttökokemukset puhuvat puolestaan. Permabase-levyä on käytetty yli 15 vuotta vaativissa pohjoisissa olosuhteissa”, Cembrit Oy:n toimitusjohtaja Jari Paukkonen kertoo.

Cembritin ja rakennusalan kuivatuotteiden valmistajan Fesconin yhteinen rappausjärjestelmä mahdollistaa energiatehokkaan ja terveen julkisivun. Ohutlevyrappausjärjestelmässä eristettä saadaan mahtumaan reilusti ja tiiviisti.

Fesconin tuotepäällikkö Keijo Nefflingin mukaan levyrappausjärjestelmä soveltuu erinomaisesti Suomen sääolosuhteisiin. ”Tuulettuva järjestelmä jopa antaa anteeksi mahdollisia virheitä: jos järjestelmään pääsee kosteutta, se ei mene runkoon asti vaan kuivuu tuuletustilassa. Näin eristeet ja runko pysyvät kuivina ja julkisivu kunnossa.”

Rakennustekniikan laitoksen tutkimusselostuksen mukaan Cembrit Permabase on läpäissyt Eriste- ja levyrappaus 2011 (by57) -kirjan vaatimukset. Tutkimuksessa todettiin rakenteen iskunkestävyyden olevan hyvä. Rakennetta voidaan käyttää käyttöluokassa I, myös ilman vahvikeverkkoa.

Lisätietoja:
Marko Vikki, tuotepäällikkö, Cembrit Oy, p. 0401966321, marko.vikki@cembrit.fi