Film Friendly -koulutus tarjoaa perusvalmiudet leffa-alalle

House of Lapland ja VMP Varamiespalvelu järjestävät torstaina 23. elokuuta koulutustilaisuuden elokuva-alasta kiinnostuneille. Koulutus tarjoaa eri alojen osaajille perustiedot elokuva- ja TV-tuotantojen avustavissa tehtävissä työskentelemiseen. Lapissa kuvataan yhä useammin pitkiä draamatuotantoja, joten osaavalle työvoimalle on tarvetta.

Elokuva- ja TV-tuotannoissa tarvitaan alan ammattilaisten lisäksi avustavaa työvoimaa monenlaisiin tehtäviin. Esimerkiksi kokeille, tarjoilijoille, kuskeille, puusepille, rakennusmiehille tai matkaoppaille voi löytyä omaan osaamiseensa pohjautuvaa työtä elokuvien catering-, lavastus- tai järjestysosastolla.

AV-alan tuotantokannustimen myötä alueella kuvataan yhä enemmän pitkiä elokuvia ja TV-sarjoja, joissa tuotantoryhmien koko voi olla kymmeniä henkilöitä. Näistä arviolta kolmasosa on avustavissa tehtävissä. Kuvauspäiviä yhdelle tuotannolle voi kertyä parista viikosta jopa useaan kuukauteen.

Vuoden 2017 alussa lanseerattu av-alan kannustinjärjestelmä tarjoaa Suomessa kuvatuille tuotannoille 25% palautuksen tietyistä kuluista. Lanseerauksen jälkeen Lapissa on kuvattu useita kansainvälisiä elokuva- ja TV-tuotantoja.

Koulutus antaa perustietoja erilaisista tuotannoissa työskentelystä sekä yleisimmistä työnkuvista kuvausryhmissä. Koulutukseen osallistuneet voivat jatkossa työllistyä tuotantoihin VMP:n kautta.

Näemme kaupallista potentiaalia Lappiin sijoittuvien elokuva- ja TV-tuotantojen henkilöstötarpeissa. Nyt voimme tarjota koulutettua henkilöstöä eri työtehtäviin, ja samalla olemme mukana kehittämässä Lapin kasvavaa av-alaa yhdessä House of Laplandin kanssa, VMP Varamiespalvelun Rovaniemen toimipisteen yrittäjä Esa Auer toteaa.

Film Friendly on tae asiakkaalle

VMP Varamiespalvelu on yksi House of Laplandin Film Friendly –ohjelman kumppaneista. Film Friendly -yritykset ovat perehtyneet tuotantojen erityistarpeisiin. Ohjelmassa on tällä hetkellä 20 yritystä eri toimialoilta.

Haluamme, että Lappi tunnetaan tuotantoystävällisenä kuvauspaikkana. Kumppaniyritystemme tarjoama ammattimainen palvelu on erityisen tärkeää alalla, jolla keskeiset vaikuttajat tuntevat toisensa ja sana kiirii. Hyvät kumppanit ovat meille ehdoton kilpailutekijä, tähdentää House of Laplandin elokuvakomissaari Anna Niemelä.

Koulutus järjestetään nyt ensimmäisen kerran. Uusien koulutusten tarvetta arvioidaan jatkossa.

Lisätiedot: elokuvakomissaari Anna Niemelä, 040 820 757, klo 9-12.

VMP Varamiespalvelu on 30 vuotta toimialaa kehittänyt, yksi Suomen johtavista henkilöstöpalvelualan yrityksistä, jonka ydinosaamista on henkilöstövuokraus ja rekrytointi kaikille toimialoille. Meillä on ilo tarjota osa-aikaisia ja vakituisia työtehtäviä vuosittain 4 000 asiakasyrityksen palveluksessa lähes 16 000 työntekijälle. Meillä on Henkilöstöpalveluyritysten Liiton auktorisointi. www.vmp.fi