• House of Lapland/

Hiihtokeskus Iso-Ylläs jatkaa perheyrityksenä ­– skimbaaja-isien elämäntyö siirtyy sukupolvenvaihdoksessa intohimoisille laskettelijoille

Hiihtokeskus Iso-Ylläs jatkaa perheyrityksenä sukupolvenvaihdoksen jälkeen. Siinä hiihtokeskusta vuodesta 1985 kehittäneiden Reijo Riilan ja Osmo Virranniemen pojat Mikko Riila, 54, ja Mikko Virranniemi, 39, ottavat molemmille erittäin tärkeän keskuksen vastuulleen. Mikko Riila toimii jo nyt hallituksen puheenjohtajana. Toimitusjohtajan tehtävä siirtyy Mikko Virranniemelle 1.1.2020.

”Minulle hiihtokeskus on ollut osa perheen elämää pikkulapsesta saakka. Meidän tehtävämme on jatkaa sitä pitkäjänteistä kehitystyötä, mitä isät ovat tehneet yli 30 vuoden ajan”, Mikko Virranniemi sanoo.

Hän oli viisivuotias, kun aktiiviset laskettelija-isät ostivat muutaman vuoden toimineen, pari hissiä ja rinneravintolan käsittävän hiihtokeskuksen Yllästunturin etelärinteessä. Nyt Sport Resort Ylläksellä on Suomen pisimmät rinteet ja Gondoli-hissi. Maastopyöräilyn siivittämänä myös kesäkauden kävijämäärät kasvavat vuosittain. Perheyritys on voimakkaassa kehityksessä ja taloudellisesti vakaa.

Uusi toimitusjohtaja tuntee hiihtokeskuksen arjen

Tuleva toimitusjohtaja on kouliintunut tehtäväänsä jo 1990-luvun kesätöistä ja lähes jokaisen hiihtokeskuksessa tehtävän työn kautta. Sittemmin hän on vastannut rinnetoiminnasta ja osallistunut hallitustyöskentelyyn vuodesta 2007.

”En ole jatkossakaan hautautumassa toimistoon, vaan olen valmiina töihin jos lumetuksessa tai tampparin ohjaamoon tarvitaan apukäsiä.”

Mikko Virranniemi on asunut perheineen Yllästunturin juurella vuodesta 2007, jolloin tehtiin hiihtokeskuksen tulevaisuuden kannalta käänteen tekevä ratkaisu. Yllästunturin huipulle vievän Gondoli 1 –hissin ja uuden päärakennuksen investoinnit kohosivat 15 miljoonaan euroon. Tulevan talven investoinnit ovat noin 600 000 euroa. Täyspitkä-rinteen valaistus on uusittu, mikä lisää turvallisuutta ja tekee pimeän vuodenajan mäkipäivistä entistä nautittavampia. Rinteiden hoitoon on myös ostettu uusi rinnekone. Jatkossakin Sport Resort Ylläksen panostukset keskittyvät Suomen parhaiden rinteiden ja hissien kehittämiseen.

”Emme halua lähteä esimerkiksi hotellin omistajiksi tai osakkaiksi, vaan meidän tehtävämme on pitää rinnetoiminta Suomen parhaana”, Mikko Riila painottaa.

Nykyinen rinteiden ja hissien kehittämisohjelma kantaa 2020-luvun lopulle. Sport Resort Ylläs julkisti aiemmin tänä vuonna Lapin suurimman kiinteistökehityssuunnitelman, joka tuo toteutuessaan 10 000 vuodepaikkaa ja yli puolen miljardin euron investoinnit.

”Kehittämistä tehdään rinta rinnan tulevien hotellioperaattorien ja sijoittajien kanssa. Yhteistyökumppanien odotetaan jakavan kanssamme saman pitkäjänteisen ajattelutavan ja korkeaan laatuun keskittymisen”, projektin johtoa jatkava Osmo Virranniemi sanoo.

Lisätiedot:

Mikko Virranniemi, puh. 0400-680367