House of Lapland uudistaa Lapin matkailumarkkinointia: Virtual Lapland on uusi tapa tutustua Lappiin matkakohteena

Virtuaaliratkaisuja on käytetty matkailumarkkinoinnissa aiemminkin, mutta Lapin laajuista mallinnettua maailmaa ei matkailumarkkinoinnissa ole aiemmin nähty. Nyt julkaistu virtuaalinen Lappi mahdollistaa Lapin kokemisen omalta kotisohvalta. Virtuaalielämykset kasvattavat tutkitusti matkustuskiinnostusta.

Virtual Lapland on ilmainen, selaimessa toimiva 3D-mallinnettu virtuaalinen kokonaisuus, jossa vierailija pääsee tutustumaan Lapin luontoon, luonnonilmiöihin, vuodenaikoihin sekä matkailupalveluihin erilaisten elämysten kautta.

”Virtuaalisessa Lapissa matkailija voi tutustua sekä revontuliin että keskiyön aurinkoon samassa näkymässä. Selvästikään näkymä ei sellaisenaan ole totta, mutta tutkimalla virtuaaliympäristöä tarkemmin, oivaltaa, että vastaavat elämykset ja paikat löytyvät Lapista oikeastikin”, kertoo House of Laplandin ohjelmapäällikkö Salla-Mari Koistinen.

Suomi tunnetaan maailman onnellisimpana maana, ja osa onnellisuutta on suomalainen luonto. On tutkittu, että myös virtuaalisella luonnolla on stressiä laskevia vaikutuksia. House of Laplandin teettämässä kuluttaja- ja markkinatutkimuksessa lisäksi todettiin, että saksalaisia, ranskalaisia ja englantilaisia matkailijoita kiinnostaa Lapissa erityisesti luonto ja luonnonilmiöt.

”Oli luontevaa jatkaa luonnon ja luonnonilmiöiden parissa, mutta etsiä niiden välittämiseen uusia keinoja. Aiemmin Lapista on toteutettu Lapin luonnonääniin perustuva albumi SCAPES ja se on saanut todella hyvän vastaanoton kansainvälisillä markkinoilla. SCAPES on myös toiminut hetkeen kuin hetkeen sopivana markkinointisisältönä läpi koronan. Halusimme luoda yhtä ajatonta ja rajatonta markkinointisisältöä”, Koistinen jatkaa.

Jo ennen koronapandemiaa virtuaaliteknologia ja lisätty todellisuus olivat nousevia trendejä muiden toimialojen lisäksi myös matkailussa ja matkailumarkkinoinnissa. Covid-19:n myötä teknologioiden kokeilu ja hyödyntäminen kasvoi, ja on tutkittu, että erityisesti Z-sukupolvi on kiinnostunut virtuaalitodellisuutta hyödyntävistä palveluista myös koronan jälkeen. Virtuaaliset sisällöt ovatkin useiden tutkimusten mukaan perinteisiä markkinointisisältäjä tehokkaampia. 80 % kuluttajista kertoo olevansa kiinnostuneita virtuaalitodellisuudesta ja haluavansa kokeilla virtuaalimatkailua. 13 % virtuaalimatkan kokeneista etenee kokemuksesta yhteydenottoon tai varaukseen.

”Virtuaalinen Lappi ei kuitenkaan koskaan korvaa todellista matkaa Lappiin. Käsikirjoitetut kokemukset ja vaikuttavat mallinnukset ehkä mahdollistavat kuitenkin Lappi-elämyksiä myös heille, keille matkustaminen on mahdotonta. Virtuaalisen Lapin tavoitteena on Lapin tunnettuutta matkakohteena ja herätetään kiinnostusta Lappia kohtaan”, kertoo Koistinen hankkeen taustoista.

Virtuaalisen Lapin toteutuksesta vastasi Zoan Oy.

Virtual Lapland -hankkeelle rahoituksen on myöntänyt Etelä-Savon maakuntaliitto Matkailuelinkeinon elpymistä edistävät kehittämishankkeet -rahoituksesta.

Linkki Virtual Laplandiin

toimitusjohtaja, Sanna Tarssanen,
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

puh. 040 861 1149

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä. Ennen muuta jaamme tarinoita elämästä tavanomaisen yläpuolella.