• House of Lapland/

House of Laplandin kansainvälinen markkinointikampanja toi jälleen tuhansia kiinnostuneita Lapin sesonkitöiden äärelle

Lapin alueellisen markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin markkinointikampanja ulkomaisen sesonkityövoiman houkuttelemiseksi Lappiin tavoitti miljoonia eurooppalaisia ja ohjasi 18 000 kiinnostunutta avointen työpaikkojen äärelle Work in Lapland -onlinetapahtumaan. Lisäksi Lapland.fi-sivuston englanninkielisiä osaajamarkkinoinnin sisältöjä luettiin lähes 300 000 kertaa.

House of Lapland toteutti yhdessä Lapin TE-palveluiden kanssa markkinointikampanjan kuudessa Euroopan maassa elo-syyskuussa. Espanjassa, Italiassa, Portugalissa, Kreikassa, Ranskassa ja Romaniassa. Kampanjalla tähdättiin työnhakijoiden ja työpaikkojen yhteen saattamiseen. Yhteistyön taustalla oli jopa akuutiksi muodostunut työvoimapula Lapin kovimman matkailusesongin aikaan. Tänä vuonna kampanja sekä Work in Lapland -tapahtuma järjestettiin kolmatta kertaa.

”Toimialakohtaiset digitaaliset markkinoinikampanjat ovat vahva työkalu osaajien houkutteluun.  Muuttopäätös ei synny hetken mielijohteesta eikä yksitäisen kampanjan ansiosta, kysymys voi olla usean vuoden prosessista. Siksi todellinen vaikuttavuus syntyy siitä, että tavotamme oikeat kohderyhmät ja tuotamme muuttopäätöstä tukevaa sisältöä jatkuvasti”, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo.

Kampanja toi ensimmäisessä vaiheessa yli 279 000 vierailijaa lapland.fi-sivuston Live & Work -osioon sekä sen artikkeleihin, kuten ”Top Eight Reasons to Work in Lapland for the Winter” sekä ”Seasonal Work in Lapland FAQ”. Sisältöjen kautta yli 1 500 vierailijaa löysi tiensä Baronan, Lapland Staffin, Go Onin ja TE-palveluiden avoimiin työpaikkoihin.

Kampanjan toisessa vaiheessa markkinoitiin Instagramissa ja Facebookissa suoraan EURES-verkoston järjestämää virtuaalista Work in Lapland -tapahtumaa, johon kampanjan kautta saapui yli 17 800 kävijää. Yhteensä Work in Lapland -tapahtumassa oli 1 400 rekisteröitynyttä työnhakijaa tavoittelemassa 457 työtehtävää.

Matkailuala ei ole tosin ainoa työvoimapulasta kärsivä ala Lapissa, vaan kova tarve työvoimalle on myös esimerkiksi sosiaali- ja terveysalalla ja teollisuudessa. Esimerkki Lapin vetovoimasta ja nosteesta on myös se, että vuonna 2018 maakuntaan muutettiin ensimmäistä kertaa vuosikymmeniin kuin maakunnasta pois.

”Lapin työmarkkinoiden tilanne on hyvä, työttömyys on edelleen laskenut, mutta kääntöpuolena näkyy kasvava työvoimapula. Nyt on aika hakea työvoimapulaan uusia ratkaisuja ja kääntää kaikki kivet. Työllistymisen polut kasvavaan työvoimatarpeeseen pitää ratkoa sekä jo Lapissa asuvien työnhakijoiden osalta, mutta toivottaa myös tervetulleeksi kaikki uudet muuttajat”, Lapin TE-palveluiden palvelujohtaja Kaija Kukkola sanoo.

Kampanjan aikana ensimmäisen vaiheen Google Display ja toisen vaiheen Facebook- sekä Instagram-mainoksia näytettiin kymmeniä miljoonia kertoja. Kampanjan sisällöistä vastasi House of Lapland ja markkinoinnin teknisestä toteutuksesta matkailumarkkinointiin erikoistunut jyväskyläläinen FlowHouse Oy.

Syksyn aikana House of Lapland toteuttaa vielä sesonkityöpaikkojen markkinointia kotimaassa, jatkaa käynnissä olevaa Tervetuloa Lappiin -kampanjaa sekä tarjoaa tietoa ja inspiraatiota Lappiin muuttamisesta kiinnostuneille.

House of Lapland osaaja- ja asukasmarkkinointiin voi tutustua muun muassa Lapland.fi-sivuston asumisen osion, alueen työpaikat ja asunnot tarjoavan Löydä paikkasi Lapista -palvelun sekä Mun Lappi -sosiaalisen median kanavien kautta (Facebook / Instagram).

Osaajamarkkinointia tehdään House of Laplandin Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi -hankkeessa, jonka tavoitteena on kasvattaa Lapin vetovoimaa osaavan työvoiman houkuttelussa.

Sanna Tarssanen
Toimitusjohtaja, House of Lapland

Sanna.Tarssanen@houseoflapland.fi

Kaija Kukkola
Palvelujohtaja, Lapin TE-palvelut

+358 295 039 593
Kaija.Kukkola@te-toimisto.fi

Linkki printtikokoiseen versioon kuvasta: http://tiny.cc/vxvudz Kuva: Michael Mead

Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi -hanketta tuetaan EAKR-rahoituksella.