Kahdeksas Arctic Pride järjestetään Rovaniemellä 22.–28.3.2021

Kulttuuritapahtuma Arctic Pridea juhlitaan maaliskuussa! Tapahtuma rakennetaan täysin vapaaehtoisvoimin, puhtaasta halusta rikastuttaa kaupungin kulttuurielämää ja nostaa LHBTQI-teemoja esille vuosittain. Arctic Priden suojelijana on Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio.

Vuoden 2021 teemana on koronaturvallisuus ja juhlistamme 30-vuotiasta Rovaniemen Seta:a. Isoja massatapahtumia ei tänä vuonna nähdä. Maanantaina 18.1.2021 käynnistyy Arctic Priden mesenaatti-varainkeruukampanja, jonka avulla kerätyillä varoilla järjestetään pride-viikolle monenlaista pienempää ohjelmaa.

Ohjelmassa on arki-illan ehtoollinen Rovaniemen pääkirkossa, Rovaniemen pääkirjastossa Arctic Pride - Meijän elämä ja Sinusta Minuksi -näyttelyt maaliskuun aikana, Sinusta Minuksi -dokumenttielokuvanäytös sekä sateenkaarikirjallisuuden kirjavinkkaus ja Kirjastokino. Luvassa on myös KehoÄäni-terapeutti Demian Seesjärven verkkoluento, Lontoossa Rainbow Mind -organisaation projektijohtajana työskentelevän Miia Chambercing Radical Self-Care -verkkotyöpaja ja MM-tason ex-nyrkkeilijä Elina Gustafssonin verkkoluento. Viikolla järjestetään myös Sanaseuran open mic -tapahtuma, tulitaideryhmä Kuuranvalkeiden esitys, laavuilua, lemmikkitreffit, perinteinen sateenkaariperheiden talvirieha ja muita vertaistukiryhmiä niin verkossa kuin Rovaniemellä sekä nuorten kylttityöpaja ja käsityöpaja. Lauantaina on luvassa striimattu kunnallisvaalipaneeli ja Arctic Pride -päätapahtuma. Päätapahtumana on live-striimattu konsertti, jossa nähdään mm. Midnight Sun Burlesque. Perinteinen lauantain pride-kulkue järjestetään turvallisesti etänä sosiaalisen median välityksellä.

“Priden suojelijana haluan korostaa tasa-arvon merkitystä, olla mukana rakentamassa vieraanvaraista ja suvaitsevaa Rovaniemeä ja Lappia, joissa kaikki hyväksytään ja toivotetaan tervetulleiksi juuri sellaisena kuin ovat. ”
– Rovaniemen kaupunginjohtaja Ulla-Kirsikka Vainio

Arctic Pride kutsuu kaikki tasa-arvon kannattajat jälleen viettämään ikimuistoisia hetkiä Rovaniemelle 22.–28.3.2021. Yhdessä olemme enemmän!

Koko viikon ohjelma ja aikataulut löytyvät osoitteesta www.arcticpride.fi.

Heidi Kenttälä
Arctic Pride vastaava tuottaja 2021
arcticpriderovaniemi@gmail.com

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin Yrittäjien, kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.