Keski-Euroopassa toteutettu markkinatutkimus paljastaa: Ranskasta kohdistuu aiempaa enemmän kiinnostusta Lappiin.

Lapin markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin tilaaman kansainvälisen matkailun markkina- ja kuluttajatutkimuksen mukaan poikkeukselliset pandemia-ajat eivät ole muuttaneet matkailijoiden motiiveja matkailua kohtaan. Ison-Britannian, Ranskan ja Saksan markkinoilla lähellä olevia kohteita harkitaan aiempaa enemmän.

Sellaisten luonto- ja outdoor-matkailijoiden määrä, joiden tarpeisiin Lappi voi vastata, on pienentynyt kaikilla markkinoilla. Lapilla on kuitenkin potentiaalia kotiuttaa tästä joukosta aiempaa enemmän matkailijoita. Tämä selviää House of Laplandin teettämästä seurantatutkimuksesta, jossa verrataan tuloksia vuonna 2020 tehtyyn kuluttaja- ja markkinatutkimukseen Ison-Britannian, Ranskan ja Saksan markkinoilla. Tutkimuksen seurantakierros toteutettiin heinä-elokuussa 2022.

Tutkimuksesta käy ilmi, että Lappi kyllä tiedetään, kun annetaan vaihtoehtoja eri luonto- ja outdoor-matkailun kohteista. Ensimmäisten joukossa Lappi ei kuitenkaan tule mieleen. Itse asiassa, kun kysytään avoimilla vastauksilla, mitä luonto- ja outdoor-kohteita potentiaalisille matkailijoille tulee mieleen, ei Lappi nouse esiin lainkaan ja Suomikin vain aniharvoin. Autetussakin tunnettuudessa Lappi jää kilpailijoiden taakse. Lapin tietää nimeltä hieman yli 83 % vastaajista, mutta esimerkiksi Norjan ja Islannin vastaa tuntevansa yli 95 % matkailijoista.

Siinä joukossa, joka kertoo tuntevansa Lapin, Lappia pitää kiinnostavana matkakohteena hieman aiempaa useampi vastaaja. Eniten muutosta on tapahtunut Ranskan markkinalla, jossa Lappi on sekä parantanut sijoitustaan ensisijaisena matkakohteena, kun tarkastellaan erityisesti paikalliskulttuureista ja -tavoista kiinnostuneita matkailijoita. Tässä joukossa Lappi on vaihtoehdoista sijalla 2, kun se vuonna 2020 oli sijalla 6.

Kiinnostus eri vuodenaikoina matkustamista kohtaan on muuttunut vain hieman. Talvella ja syksyllä matkustamista voisivat harkita hieman aiempaa enemmän sekä brittiläiset että ranskalaiset vastaajat. Kesälomakohteena Lappia harkitaan vuotta 2020 vähemmän.

Kesäviestit eivät ole painottuneet Lapin brändimarkkinoinnissa viimeisen kahden vuoden aikana pandemiasta johtuen. Vaikka mielikuvien muutokset ovat yleensä hitaita, on melko huolestuttavaa havaita, että Lapin kesäkuukausia ei nähdä enää yhtä kiinnostavina matkustusajankohtina kuin aiemmin”, pohtii House of Laplandin toimitusjohtaja Satu Luiro.

Tutkimuksesta käy myös ilmi, että uusien asiakkaiden löytämiseksi ja kasvun aikaansaamiseksi ei riitä, että markkinoidaan heille, jotka ovat valmiiksi kiinnostuneet arktisista kohteista. Sen sijaan tunnettuutta täytyy tavoitella laajassa luonto- ja outdoor-matkailijoiden joukossa. Lisäksi Lapissa täytyy keskittyä lumettoman ajan tunnettuuden ja houkuttelevuuden kehittämiseen. Niistä matkailijoista, jotka saapuvat Suomeen lumettomana aikana, saapuu suhteessa vähemmän Lappiin kuin lumisena aikana. Lisäksi naapureiden – Ruotsin Lapin ja Pohjois-Norjan matkailusesonki painottuu kesään.

Paljon työtä tarvitaan edelleen, jotta Lappi tulee mieleen luonto- ja outdoor-kohteena ja tiedetään, mitä Lapilla on matkakohteena tarjota. Kilpailu Keski-Euroopan markkinoilla on kovaa, ja Lappi voi pohjoisten luonnonilmiöiden kohteena erottautua kilpailijoistaan. Se vaatii pitkäjänteistä työtä ja resursseja. Tähän mennessä tehdyn työn vaikutus näkyy muun muassa harkinnan kasvussa ja tällä tiellä täytyy jatkaa”, toteaa House of Laplandin toimitusjohtaja Satu Luiro.

Mikä tutkimus?

Kuluttaja – ja markkinatutkimus.
Toteuttaja Kantar TNS Oy, tilaaja House of Lapland Oy
Kohderyhmä: iän, sukupuolen ja alueen mukaan edustava otos 25–64-vuotiaista saksalaisista, ranskalaisista ja briteistä.
Otos: 2000 / markkina
Toteutus: Tiedonkeruu toteutettiin Kantarin online-paneeleissa Saksassa, Ranskassa ja Isossa-Britanniassa kohdemaan kielellä
Aika: Loppukesä 2022

Tutkimus toteutettiin osana Lapin kansainvälisen matkailun markkinatutkimus –hanketta. Hanketta rahoittaa Lapin liitto (80 %) Alueiden kestävän kasvun ja elinvoiman tukemisen määrärahasta (AKKE)

Satu Luiro, toimitusjohtaja, House of Lapland, satu.luiro@houseoflapland.fi, +35840 669 8174

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.