Lapista useita mahdollisuuksia startup-yrityksille – HEHKU tuo innovaatiot ja sijoittajat yhteen

Lapissa on merkittävää liiketoimintapotentiaalia vihreän siirtymän innovaatioissa sekä innovaatioissa, jotka kumpuavat arktisista olosuhteista. Tulevaisuustapahtuma HEHKU Sallassa motivoi kasvuun ja kansainvälistymiseen, ja saattaa liiketoimintaidean kehittäjät ja sijoittajat kohtaamaan Karhun kammissa.

Lapissa yrittäjiä halutaan kannustaa kasvuun ja kansainvälistymiseen yritystaipaleellaan. Itä-Lapissa Sallassa järjestetään toukokuussa kaksipäiväinen HEHKU-tulevaisuustapahtuma, jossa yrittäjät, opiskelijat, sijoittajat ja mentorit pääsevät verkostoitumaan. Tapahtuman tavoitteena on luoda kasvua ja innovaatioita. HEHKU pidetään 20.–21.5.2022.

HEHKU on arktinen tulevaisuustapahtuma elinvoiman ja uudenlaisen kestävän kehityksen liiketoiminnan kehittämiseksi. Tapahtumassa lappilaiset tekijät saavat strategisia kumppanuuksia ja arktiset ideat mahdollisuuden kehittyä innovaatioiksi. Keskustelutilaisuuksien lisäksi luvassa on Karhun kammio: tilaisuus, jossa lappilaiset yrittäjät ja ideanikkarit pääsevät pitchaamaan liike- tai tuoteideansa joukolle sijoittajia ja mentoreita.

Hankkeen projektipäällikkö Anna-Kaisa Luoma-aho kertoo odottavansa tapahtumalta inspiroivia puheenvuoroja, tärkeitä kohtaamisia ja valoisaa tulevaisuuden näkymää.

– Ohjelmassa on luvassa motivoivia ja inspiroivia puheenvuoroja keskeisiltä elinkeinoelämän puhujilta, kuten Jutta ja Juha Larm, Jarno Laasala, Peter Vesterbacka ja Jenni Parpala. Puheenvuoroissa käsitellään aitoja aiheita yrittäjyydestä, menestymisestä, hyvinvoinnista ja yrittämisen riskeistä. Tematiikka on suunniteltu kuunnellen tarpeita pandemian jälkeiseen uudelleenkäynnistämiseen.

Lapissa on tunnistettua merkittävää potentiaalia kestävässä liiketoiminnassa ja innovaatioissa, jotka kumpuavat arktisista olosuhteista. Maakunnasta löytyy erinomaiset eväät startup-yrityksille.

– HEHKU on juuri sitä, mitä Suomi ja Lappi tarvitsevat: kaikki mukana tekemässä ja rakentamassa uutta. Todella siistiä, että nuoret ovat mukana, sillä aina sanotaan, että nuorissa on tulevaisuus – ja juuri näinhän asia on. Tekemisen kautta saadaan entistä parempi tulevaisuus, oikein hehkuva sellainen! hehkuttaa yrittäjä, liikemies ja mobiilipelien kehittäjä Peter Vesterbacka.

– Lapissa on valtava potentiaali ja mahdollisuus kasvuun ja kansainvälistymiseen sekä kehittymiseen. Lappilaiset ovat rohkeita, innovatiivisia ja aktiivisia tekemään töitä kehittääkseen omaa liiketoimintaa sekä uudenlaisia liiketoimintamalleja, kertoo Luoma-aho.

Anna-Kaisa Luoma-aho
projektipäällikkö, HEHKU – Arktista osaamista Lapista -hanke

info@arktinenhehku.fi

www.arktinenhehku.com
ww.lapland.fi/fi/business

HEHKU-hanketta hallinnoi Itä-Lapin kuntayhtymä, ja sitä rahoittaa Euroopan aluekehitysrahasto (EAKR). Hankealueeseen kuuluvat Kemijärvi, Pelkosenniemi, Posio, Salla ja Savukoski.