Lappi japanilaisen romanttisen draamaelokuvan näyttämönä

Viime vuonna Lapissa ja Helsingissä kuvattu Yuki No Hana (Snow Flower) –elokuva saa Suomen ensi-iltansa ensi viikolla Helsingissä ja Levillä. Helmikuussa elokuvaa aletaan esittää Japanissa ja siitä toivotaan ystävänpäivän hittifilmiä. Elokuvaa tähdittävät japaniset supertähdet, näyttelijä ja malli Ayami Nakajo, 21, sekä suositun poikabändin laulaja ja näyttelijä Hiroomi Tosaka, 31. Elokuva kertoo nuoresta parantumattomasti sairaasta naisesta, jonka haaveena on saada poikaystävä ja päästä näkemään revontulet Lappiin.

40 henkinen kuvausryhmä saapui helmikuussa 2018 Japanista Suomeen tallentaakseen Lapin maisemat ja revontulet elokuvaan. Lisäksi kuvausryhmässä Kittilässä ja Kolarissa työskenteli yli 10 paikallista työryhmäläistä. Kuvauspaikkana alueella oli pääasiallisesti Levi, mutta kuvauksia tehtiin myös Ylläksellä, Pallaksella ja Kolarin rautatieaseman ympärillä. Elokuvaa kuvattiin Lapin lisäksi Helsingissä kesällä 2018.

Elokuvan tuottaja Mr. Toshihisa Watai A-Filmsistä kertoo Suomen valikoituneen elokuvan kuvauspaikaksi jo käsikirjoitusvaiheessa, ja pääsyy pohjoisen kuvauslokaation valintaan olivat juurikin revontulet.

Levin Matkailu Oy ja House of Laplandissa toimiva Lapin elokuvakomissio ovat olleet tuotannon apuna alusta lähtien, muun muassa kuvauspaikkojen, paikallisten työryhmäläisten ja palveluntarjoajien löytämisessä. Tuotantoryhmä viipyi Lapissa noin kolmen viikon ajan käyttäen runsaasti paikallisia palveluita. Finnair toimi tuotannon yhteistyökumppanina ja tuotanto sai Business Finlandin hallinnoimaa av-alan tuotannoille suunnattua kannustinrahaa. Helsingissä tuotannon yhteistyökumppanina on Helsinki Marketing.

”Japanilaiset harrastavat paljon elokuvamatkailua eli matkustusta suosittujen elokuvien kuvauspaikoille”, kommentoi Levin matkailun markkinointijohtaja Maija Palosaari, joka odottaa elokuvan tukevan sekä Suomen että Levin matkailumarkkinointia Japanissa. ”Tämä on hieno mahdollisuus Leville saada näkyvyyttä Japanissa sekä kasvattaa japanilaisten matkailijoiden määrää alueella”.

Elokuvan suomalaiset yhteistyökumppanit järjestävät Suomessa elokuvan ensi-iltanäytökset maanantaina 21.1. (Helsinki) ja tiistaina 22.1. (Levi). Ensi-illoissa ovat mukana elokuvan tuottaja Mr. Toshihisa Watai ja elokuvan ohjaaja Mr. Hashimoto. Ensi-iltojen yhteydessä järjestetään myös mediamatka japanilaiselle medialle. Pääpainona mediamatkalla ovat elokuvan kuvauslokaatiot sekä revontulet.

Elokuvan Japanin ensi ilta on 1. helmikuuta. Helsinki Marketing, Levin Matkailu, Finnair ja Visit Finland järjestävät Tokiossa 5. helmikuuta tilaisuuden, jonne kutsutaan japanilaisia matkanjärjestäjiä sekä median edustajia katsomaan elokuvaa ja tutustumaan Levin ja Helsingin matkailutarjontaan.

Maija Palosaari, Head of Marketing
Levin Matkailu Oy
Maija.palosaari@levi.fi
Puh: . 040 560 6316