Löydä paikkasi Lapista -palvelu tavoittanut suuryleisön - Enontekiö, Muonio ja Kemijärvi yllättäjinä

Nuoria paluumuuttajia Lappiin houkutteleva verkkopalvelu on tavoittanut 250 000 henkilöä parissa kuukaudessa. Testin on tehnyt jo yli 37 000 henkilöä, joista suuri osa haaveilee elämästä Enontekiöllä, Muoniossa, Kemijärvellä ja Keminmaassa Lapin kasvukeskusten sijaan.

Enontekiön kunnanjohtaja Jari Rantapelkonen kertoo, että erityisesti pääkaupunkiseudun ja suurten kaupungin nuoret toivoisivat asuvansa lähellä luontoa.

- Ehkä siksi Enontekiön kiireetön elämäntapa ja erämaa houkuttelevat ja kunta menestyy testissä hyvin.

Löydä paikkasi Lapista -palvelu etsii asiakkaan toiveiden mukaisen asuinympäristön ja sopivan kotikunnan pohjoisesta.

Uusi palvelu esittelee kaikki Lapin kunnat kiinnostavalla tavalla. Tavoitteena on herättää Lapin ulkopuolella asuvat seikkalunhaluiset nuoret tutustumaan Lapin etätyömahdollisuuksiin ja yrittäjyyteen.

- Toki me Enontekiöllä toivoisimme, että testi myös auttaisi nuoria realisoimaan muuttohaaveensa, mutta muutoksen tekeminen vaatii rohkeutta. En usko, että Enontekiöstä tulee massamuuton kohde, mutta niille, joilla on kaipuu luonnon pariin, tämä kunta voi olla vaihtoehto, Jari Rantapelkonen miettii.

Muonion kunnanjohtaja Lasse Peltonen arvioi oman kuntansa menestystä testissä samoin kuin Rantapelkonen Enontekiön suosiota.

- Muonio on ollut niin perinteisessä mediassa kuin sosiaalisessa mediassa esillä viime aikoina muun muassa älytiehankkeen ja Napapiirin Sankarit -elokuvan ansiosta. Näkyvyyttä on yritetty nostaa ja olettaisin, että tämä heijastuu myös testituloksissa. Nyt on trendikästä etsiä luontomatkakohteita Lapista ja Muonio on siinä vahva, hän sanoo.

Testiä on tehty eniten pääkaupunkisedulla, Tampereella, Turussa ja Oulussa.

Palvelu on luotu yhteistyössä Lapin viestintä- ja markkinointiorganisaatio House of Laplandin ja Lapin liiton Lapland Above Ordinary Bränditeot -hankkeen kanssa.

Seuraavassa vaiheessa palveluun on mahdollista liittää lähes rajattomasti sisältöjä asunnoista avoimiin työpaikkoihin.

- Palvelusta saamme myös tärkeää tietoa siitä, mikä kiinnostaa mahdollisia muuttajia, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen kertoo.

Palvelu on ensimmäinen askel Lapin yhteisessä osaajamarkkinoinnissa.  Sanna Tarssasen mukaan alueen imagolla on valtava merkitys siinä, halutaanko tänne muuttaa tai tulla töihin.

- On hienoa nähdä, että Lappi asuinpaikkana kiinnostaa. Yleinen mielikuva tuntuu kuitenkin olevan, että töitä ei noin vain löydy. Kuitenkin meillä on työvoimapulaa monilla kasvualoilla, kuten matkailussa. Myös hoiva-alalla ja tekniikan puolen asituntijatehtävissä on avoimia paikkoja.

- On tärkeää, että pystymme kertomaan potentaalisille muuttajille heitä kiinnostavista mahdollisuuksista pitkäjänteisesti, eli kohdistaa markkinointia nille, ketkä ovat palvelua käyttäneet. Tähän meillä on nyt kaikki välineet olemassa, Sanna Tarssanen painottaa.

Löydä paikkasi Lapista -palvelu:

Lisätiedot:
Sanna Tarssanen, toimitusjohtaja
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi 040 861 11 49

House of Lapland on Lapin kuntien, korkeakoulujen sekä Lapin Yrittäjien omistama markkinointi- ja viestintätalo. Teemme työtä Lapin näkyvyyden ja vetovoiman varmistamiseksi kansallisesti ja kansainvälisesti maakunnan kannalta tärkeiden sidosryhmien keskuudessa.