Massiivipuuhotellille etsitään operaattoria Kemijärvelle  - Arkkitehtiluonnokset ja järvenrantatontti valmiina

Kemijärvellä on tavoitteena avata kansainvälistä muotoilua ja arkkitehtuuria edustava massiivipuuhotelli vuonna 2020. Hotellirakentamiseen etsitään nyt rahoittajia ja hotellitoiminnan toteuttajaa. Hankkeen kokonaiskustannusarvio on noin 15 miljoonaa euroa. Kemijärven tavoitteena on lisätä merkittävästi matkailutuloa ja saada aikaan matkailutyöpaikkojen selkeä kasvu-ura.

Massiivipuuhotelli on laatuaan Suomen ensimmäinen monikerroksinen hotelli. Se sijoittuisi aivan Kemijärven ydinkeskustaan Hietaniemen alueelle  Pöyliöjärven  rannalle, kulttuurikeskuksen viereen.

Kemijärvi tavoittelee kasvua Lapin kansainvälistyvistä matkailijamääristä uudella hotellihankkeella sekä vahvistuneella panostuksella paikkakunnan tunnettavuuden ja vetovoimatekijöiden markkinointiin. Hotellin arkkitehtiluonnokset ja muu esittelymateriaali on nyt valmiina.

Kemijärven kaupunki on käynnistänyt aktiivisen hankintaprosessin, jolla etsitään majoitustoiminnan ammattilaista toteuttamaan liiketoimintaa järvien ympäröimässä, korkealaatuisessa hotellikiinteistössä. Kohdetta tarjotaan syksyn aikana lappilaisille, suomalaisille ja kansainvälisille hotelli- ja sijoittajatoimijoille.

Kemijärven puuhotellin suunnittelun lähtökohdat ovat hyvinvointi ja luontoon liittyvät teemat, jotka Kemijärvellä tarjoavat luontaiset mahdollisuudet ympärivuotiselle matkailun kasvulle.

Puuhotelli edustaa ympäristöarvoja korostavaa arkkitehtuuria. Hotellin arkkitehtisuunnittelun, kuva- ja piirrosmateriaalin on toteuttanut Arkkitehtitoimisto Toni Yli-Suvanto Oy Helsingistä. Kemijärveltä kotoisin oleva arkkitehti Yli-Suvanto on menestynyt kansainvälisesti terveyttä, ekologista ja taloudellista kestävyyttä edustavilla arkkitehtuurisilla ratkaisuillaan.

Hyvinvointi ja terveys ovat oleellinen osa Kemijärven puuhotellin tiloja, rakenteita ja palveluita. Hotellirakennus kokonaisuudessaan on nivelletty ympäristönsä huomioon ottavaksi ja ihmisläheiseksi. Julkisivujen suunnittelussa puuta käytetään monipuolisesti, tilakohtaisesti valitut paikalliset luonnonmateriaalit korostavat luontoyhteyden välittömyyttä, puurakenne edistää sisäilman terveellisyyttä ja ympäristöystävällinen.

PUUHOTELLIN AVAINLUKUJA

Vuokratontin pinta-ala 36 500 m2

Rakennusoikeus 7 000 m2

Hotellin kokonaispinta-ala 5 490 m2