Matkailijoille suunnattu vastuullisen matkailun ohjeistus julkaistu Lapissa!

Matkailussa vastuullisuus on yhä tärkeämpää. Lapissa on yhteistyössä koottu Vastuullisen matkailun ohjeistus, jonka tarkoituksena on auttaa Lappiin saapuvia matkailijoita Lapin erityispiirteet huomioivan vastuullisen loman suunnittelussa ja toteutuksessa. Ohjeistuksesta löytyvät neuvot luonnossa liikkumiseen sekä palvelujen ja tuotteiden ostoon. Lapin vastuullisen matkailun ohjeistus on julkaistu House of Laplandin verkkosivuilla englanniksi ja suomeksi. Sivuilta löytyy myös ladattava opas.

Matkailijat ovat entistä tietoisempia kulutusvalintojensa ja toimiensa vaikutuksesta matkakohteidensa ympäristöön ja paikalliseen väestöön. Lapin liitto kokosi yhteistyössä matkailutoimijoiden kanssa vinkkejä vastuulliseen matkailuun suomeksi ja englanniksi. Lapin vastuullisen matkailun ohjeistus kannustaa matkailijoita nauttimaan matkastaan turvallisesti ja vastuullisesti.

Lapin vastuullisen matkailun ohjeistus on julkaistu House of Laplandin verkkosivuilla, ja sivuilta löytyy myös ladattava opas sekä muita matkailun vastuullisuuteen liittyviä artikkeleja. Sisältöjä hyödynnetään Lapin matkailumarkkinoinnissa eri tavoin esimerkiksi kampanjoissa, sosiaalisen median kanavissa ja uutiskirjeissä.

Ohjeistuksella autetaan sekä matkailijoita että paikallisia

Matkailu on Lapille tärkeä elinkeino, ja matkailun vastuullisuuden merkitys on tunnistettu Lapin herkän luonnon sekä alueen kulttuurien, ja paikallisten elintapojen hyvinvoinnissa. Yritykset toimivat pääosin vastuullisesti, mutta matkailijoiden joukkoon mahtuu myös omatoimisia vierailijoita, joille ohjeistus tarjoaa vastuullisen matkailun vinkit tiiviisti ja helposti. Ohjeistuksessa kerrotaan muun muassa, kuinka yksityistapahtumia tulisi kunnioittaa ja kuinka liikkua reiteillä luonnossa.

• ” Ohjeistukselle on ollut selkeä tarve. Matkailun taukoaminen on tunnistettu myös mahdollisuudeksi kehittää yhä vastuullisempaa toimintaa. Nyt matkailun pikkuhiljaa avautuessa on selvää, että vastuullisuus on yhä tärkeämpää ja siihen tulee kiinnittää erityistä huomiota. Lapin yhteisessä matkailumarkkinoinnissa vastuullisuusteema tulee olemaan vahvasti esillä kesän ja syksyn aikana. ”, sanoo House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen

Lapin vastuullisen matkailun ohjeistuksen kokoamisessa mukana ovat olleet Lapin liiton toteuttaman Lapin arktisen matkailuekosysteemi -hankkeen lisäksi Matkailualan tutkimus- ja koulutusinstituutti, Metsähallitus, Visit Finland, Lapin matkailuelinkeinon liitto, Saamelaiskäräjät, Saamelaisalueen koulutuskeskus sekä Lapin alueen matkailuyrityksiä, kuntia ja Leader-ryhmiä. Julkaisusta vastaa House of Lapland.

toimitusjohtaja, Sanna Tarssanen, puh. +358 40 861 11 49
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin Yrittäjien, kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.