Monitaiteiset Seasons of Silence -konsertit tähtäävät Lapin uudeksi korkean profiilin kulttuurimatkailutuotteeksi

Kehällä -teoskokonaisuus tuo taas kansainväliset nykysirkuksen ja säveltaiteen ammattilaiset Kittilän Kaukoseen, Reidar Särestöniemen ateljeekotiin lauantaina 21.9.2019. Vain kahdessa näytöksessä nähtävä teos on osa Seasons of Silence -konserttisarjaa, josta halutaan rakentaa Lappiin uusi high-end -kulttuurimatkailutuote.

Kehällä pohtii ikuista, vuodesta toiseen pyörivää vuodenkiertoa nykysirkuksen ja säveltaiteen keinoin. Ainutlaatuista teosta ovat luomassa ja toteuttamassa ruotsalaiset sirkustaiteilijat Methinee Wongtrakoon ja John Simon Wiborn, joiden esiintymiset Suomessa ovat harvinaisia. Säveltaiteen puolelta mukana on ansioitunut, Helsingissä toimiva Kamus-jousikvartetti. Esitys-konsertin taiteellisina suunnittelijoina ja kuraattoreina toimivat sirkustaiteilija Henna Kaikula ja klarinetisti Lauri Sallinen, jotka ottavat tällä kertaa myös itse osaa teokseen.

Särestöniemen museon eri tiloissa tapahtuva teos ammentaa esitykseen vuodenkierron lisäksi muistakin kehämäisistä ikuisen viisauden lähteistä ja itse tapahtumapaikasta. Esityksessä kuullaan monia klassisen musiikin teoksia sekä myös täysin uutta musiikkia eli säveltäjä Juha T. Koskisen tilausteos Seirei klarinetille ja jousikvartetille.

"Särestöniemi-museo jyhkeine tiloineen ja Reidarin räiskyvine maalauksineen on todella inspiroiva ja energisoiva miljöö tehdä taidetta. Kokemuksesta olen huomannut, että kun ensiluokkaiset taiteilijat tuodaan sinne luomaan paikkasidonnaista teosta, on lopputulos aina erityisen vaikuttava", sanoo Lauri Sallinen, toinen Seasons of Silencen taiteellisista suunnittelijoista.

Konserttisarjan tuotannosta vastaa kittiläläinen Taiteilijayhdistys Hiljaisuus ry, joka tunnetaan muun muassa taiteen valtionpalkinnolla palkitun Hiljaisuus-festivaalin järjestämisestä Kaukosessa. Seasons of Silence -kokonaisuudet jatkavat samaa korkeatasoista taiteellista linjaa kuin festivaalinkin sisällöt, mutta niillä halutaan tavoittaa yhä vahvemmin myös Lapissa ympäri vuoden vierailevia matkailijoita.

"Lapissa on tarjolla huikean paljon erilaisia palveluita niin kotimaisille kuin kansainvälisille matkailijoille, mutta varsinaiset taidekärjellä olevat korkealaatuiset sisällöt ovat vielä harvassa. Koemme, että tästä meillä on erinomaista osaamista sisällötuotannon puolella ja nyt pystymme tarjoamaan sitä entistä paremmin myös osaksi matkailukokemusta Seasons Of Silence -kokonaisuuden myötä", sanoo Hiljaisuus ry:n toiminnanjohtaja Joonas Martikainen.

Seasons of Silence -konsertit on tarkoitus tuoda jatkossa kansainvälisten matkailijoiden ostettavaksi digitaalisiin kanaviin ja niitä kehitetäänkin yhteistyössä matkailutoimijoiden kanssa. Uutena sisältönä Kehällä-esityksessä tarjoillaan vuodenaika-teemainen tapas-menu, joka toteutetaan yhteistyössä Levillä toimivan Mettänväki-ravintolan kanssa. Teossarjan toteuttamista ovat tukeneet Suomen Kulttuurirahasto, Opetus- ja Kulttuuriministeriö ja Taiteen edistämiskeskus. Teokset toteutetaan yhteistyössä Särestön ja Kittilän kulttuuritoimen kanssa.

Kehällä esitetään Särestössä Lauantaina 21.9. klo 14.00 ja 18.00 ja esityksen kesto on 1,5 tuntia.

www.seasonsofsilence.com

Lisätiedot: