Muotoilija teki unelmasta totta - Jope Ruonansuu ja Anu Pentik tähdittävät uutta lappilaista talk show -sarjaa

Rovaniemeläinen muotoilutoimisto ja tuotantoyhtiö Arctic Factory on tuottanut historian ensimmäisen lappilaisen talk show -ohjelmasarjan Juliuksen Hiace. Sarjassa muotoilija Julius Oförsagd ottaa tallista vuoden 1976 Toyota Hiacen ja kiertää pohjoisessa etsimässä tämän päivän lappilaisuuden syvempää olemusta. Sarjan kaikki osat julkaistaan 8.11.

Juliuksen Hiace on lappilaisvoimin tuotettu yhdeksänosainen netti-tv -sarja, jonka vieraina nähdään niin tunnettuja kuin tuntemattomampiakin Lapin ihmisiä. Sarjan aikana vieraillaan niin Jope Ruonansuun bänditreeneissä, Anu Pentikin studiolla, Kaj Kostianderin vieraana Tornion Panimolla kuin Kari Väänäsen kotirannassa. Sarja vie matkalle lappilaisuuden syvempään olemukseen.

- Olen haaveillut pitkään talk show -ohjelman tekemisestä ja eräänä päivänä yhdistin haaveeni ohjelmasta tallissa seisovaan vuoden 1976 Toyota Hiaceen. Kesken kuntosalitreenin syntyi päätös lähteä kiertämään Hiacella Lappia ja ottaa lappilaisia vänkärin paikalle kyytiin, kuvailee sarjan juontaja ja tuottaja Julius Oförsagd.

Jokaisessa jaksossa poiketaan kylään lappilaisten luo. Jakson vieraiden kanssa käydään ajelulla, istutaan talk shown luonteen mukaisesti sohvalle keskustelemaan ja lopuksi laitetaan hihat heilumaan, kun juontaja ja vieras tekevät yhdessä jotain vieraalle ominaista aktiviteettia. Sarjan aikana muun muassa pullotetaan olutta, pestään väinönputken juuria ja jammaillaan bänditreeneissä.

- Juliuksen Hiace on ensimmäinen lappilainen talk show -ohjelma, joka on syntynyt sekä rakkaudesta Lappiin että halusta näyttää että unelmien todeksi tekeminen on kiinni vain siitä että alkaako tehdä vai jääkö kotiin makaamaan. Juliuksen Hiace on myös esimerkki pohjoisesta yhteistyöstä sillä ilman yhteistyökumppaneita Hiace olisi jäänyt talliin ja talk show tekemättä, kertoo Oförsagd.

Ohjelma taustalla on Arctic Factory -yritys, joka on rovaniemeläinen luova tehdas, muotoilutoimiston ja tuotantoyhtiön moderni hybridi. Oförsagdin mukaan se on alusta luoda WOW-elämyksiä muotoilun avulla. Talk shown lisäksi yritys muun muassa kehittää lappilaisten terveyskeskusten palveluita asiakaslähtöisemmiksi muotoilun avulla ja on kehittämässä ekologista pienasumisen konseptia.

Juliuksen Hiace -talk show julkaistaan internetissä 8.11. Kaikki yhdeksän jaksoa tulevat nähtäville kerralla. Loppuvuoden aikana ilmestyy myös podcast-jaksoja sekä järjestetään live-tapahtumia ja julkaistaan ekstramateriaaleja sosiaalisessa mediassa.

- Juliuksen Hiace on oodi lappilaisuudelle ja kurkistus pohjoisen maakunnan pinnan alle. Talk show -sarja on todistusaineistoa tehemä pois -asenteelle ja pohjoiselle vieraanvaraisuudelle. Lappi on hieno paikka olla ja elää. Niin hieno että se on oman talk show -sarjan arvoinen, maalailee Oförsagd.

Lisätietoja: Tuottaja Julius Oförsagd, 040 8668737, julius@arctic-factory.com

Sarja nähtävissä 8.11. alkaen osoitteessa www.juliuksenhiace.fi

Faktoja:
Juliuksen Hiace -talkshow on netti-tv-sarja tämän päivän Lapista ja lappilaisuudesta
Yhdeksän jaksoa
Kymmenen vierasta
Kesto 45 minuuttia per jakso

Vieraat:
Oula Guttorm, tuottaja, muusikko
Liisa Holmberg, elokuvakomissaari, entinen Saamelaisalueen koulutuskeskuksen rehtori
Jussi Olavi Jokinen, näyttelijä, teatterinjohtaja, Lentävä Poro
Kaj Kostiander, panimojohtaja, toimitusjohtaja, Tornion Panimo