Muuta Lappiin ja saa potkukelkka tai ohjattu tutustuminen kansallispuistoon!

Lapin kuntien ja Lapin yhteisen viestintä- ja markkinointitalo House of Laplandin kampanjassa kunnat toivottavat vuosina 2018-19 kuntaan muuttaneet asukkaansa tervetulleiksi itsensä näköisin tervetuliaispaketein. Tervetuloa Lappiin -kampanjassa on mukana 14 Lapin kuntaa.

Tiedote, vapaa julkaistavaksi

Tervetuloa Lappiin -kampanjan tarkoituksena on tehdä Lappia tunnetuksi asuinpaikkana ja rohkaista muuttamisesta kiinnostuneita ihmisiä tekemään loikka pohjoiseen. Monet kunnat huomioivat myös esimerkiksi sesonkitöiden perässä Lappiin väliaikaisesti muuttaneet. Linkki ilmoittautumiseen sekä listaan kuntien paketeista löytyy tiedotteen lopusta.

Esimerkiksi Posiolla tervetuliaispakettiin kuuluu muun muassa ohjattu tutustuminen Riisituntunturin kansallispuistoon ja Korouoman rotkolaaksoon sekä tutustuminen valitsemaansa harrastukseen, kuten metsästykseen, yhdessä paikallisen oppaan kanssa. Mukaan pakettiin tulevat myös muun muassa Posio – Suomi -sanakirja ja alueen retkeilykartat.

— Posiolla yhteisöllisyys, avoimuus ja luonnonläheisyys ovat tärkeitä ja ne näkyvät meillä arjessa vahvasti. Me haluamme Posion Tervetuloa Lappiin -paketilla toivottaa kaikki muuttajat lämpimästi tervetulleiksi ja varmistaa, että muuttajat kotiutuvat tänne helposti ja löytävät paikkansa yhteisössä, toteaa Posion elinkeinokoordinaattori Veli-Matti Ruotsalainen.

Tornionjoen varressa sijaitsevassa Pellossa sen sijaan on päätetty helpottaa muuttajien liikkumista paikasta toiseen antamalla heille tuliterät potkukelkat.

Pello on liikunnallinen pitäjä ja potkukelkka, eli paikallisesti "parkkari", on täällä perinteinen liikuntaväline. Pello-parkkarin tavoitteena on myös edistää kuntalaisten hyötyliikuntaa, ja pieneneehän siinä samalla hiilijalanjälkikin, Pellon kunnanjohtaja Eero Ylitalo sanoo.

Lapin suurimmassa kaupungissa Rovaniemellä halutaan tuoda esiin kaupungin kulttuuritarjontaa kulttuuripassilla, jonka lisäksi muuttaja saa myös Guide by Locals -kirjasen. Suomen pohjoisimmassa kunnassa Utsjoella muuttajat toivotetaan tervetulleiksi kuntosalikortilla sekä uimahalli- ja elokuvalipuilla. Uusien kuntalaisten hyvinvointia halutaan panostaa myös Pelkosenniemellä, Kolarissa ja Kemijärvellä, joissa tarjotaan muuttajille hissi- tai kylpylälippuja.

Vuoden loppuun kestävä Tervetuloa Lappiin -kampanja on osa House of Laplandin osaaja- ja asukasmarkkinoinnin työtä. Mun Lappi -sosiaalisten kanavien lisäksi osaaja- ja asukasmarkkinoinnissa on toteutettu muun muassa viime syksyn potentiaalisille sesonkityöntekijöille kohdennettu Work in Lapland  -kampanja, jonka tavoittavuus nousi kansainvälisesti lähes 200 miljoonaan sekä Löydä paikkasi Lapista -palvelu, joka auttaa löytämään sopivimman asuinkunnan Lapista.

— Tervetuloa Lappiin -kampanja on tärkeä lisä Lapin yhteiseen osaaja- ja asukasmarkkinointiin. Kampanja mahdollistaa kuntien profiloitumisen osana Lappi-brändiä ja tuo meille tärkeää tietoa muuttajista sekä markkinoinnin vaikuttavuudesta. Ja toki kampanja tarjoaa kunnille mahdollisuuden huomioida uudet asukkaat mukavalla tavalla, House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen sanoo.

Muuttaja pääsee ilmoittamaan tietonsa osoitteessa www.lapland.fi/fi/asuminen/tervetuloa-lappiin, mistä löytyvät myös kaikkien mukana olevien kuntien tervetulopaketit.

Sanna Tarssanen
Toimitusjohtaja, House of Lapland
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

Kampanja on osa EAKR -rahoitteista Talent Boost – Lapin osaajamarkkinointi -hanketta.