Save Salla – Save the Planet on kansainvälisesti kautta aikojen palkituin suomalaiskampanja

Save Salla – Save the Planet -ympäristökampanja on kerännyt vuoden 2021 aikana yhteensä 58 palkintoa maailman arvostetuimmissa mainoskilpailuissa, joukossa on mm. Pääpalkinnot Cannes Lions Grand Prix, Clio Sports Grand Clio sekä kaksi FIAP Awards pääpalkintoa Grand Sol’ia. Kampanja on tällä hetkellä kaikkien aikojen kansainvälisesti palkituin suomalaiskampanja. Kampanjan toteuttivat brasilialainen mainostoimisto Acencia Africa, House of Lapland sekä Sallan kunta.

Alkuvuonna 2021 toteutetussa kampanjassa Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäkisaisännyyttä. Hakemusta varten oli suunniteltu hakemusvideon lisäksi graafinen ilme, maskotti ja oheistuotteita. Ilmoitusta seuranneessa lehdistötilaisuudessa paljastettiin, että kyseessä on ilmastokampanja, jossa Salla haastoi koko maailman entistä vaikuttavampiin ilmastotekoihin. Kampanja herätti valtavaa kansainvälistä huomiota.

Kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 118 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua ja pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää. Media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa. Kampanjan näkyvyys on syntynyt ilman maksettua mainontaa. Aiheen tärkeyttä ja kampanjan sisältöjen vaikuttavuutta kuvaa hyvin se, että Salla oli kolmen viikon ajan Twitterissä mainituin paikkakunta ja globaalia ilmastokeskustelua kampanja kasvatti yli 8-kertaisesti.

“Kampanja oli monella tavalla poikkeuksellinen. Olemme otettuja, että saimme olla mukana toteuttamassa näin tärkeää kampanjaa. Upeaa, että työ on saanut näin valtavaa tunnustusta myös kansainvälisesti” toteaa House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Save Salla – Save the Planet -ilmastokampanja on ollut myös kansainvälisesti vuoden kiinnostavimpia ja palkituimpia kampanjoita. Se on palkittu 58 palkinnolla eri puolilla maailmaa. Tunnustusten joukossa ova mmm. Cannes Lions – mainoskilpailun pääpalkinto Grand Prix sekä kolme kultaista ja kolme pronssista leijonaa. Brittilaisestä D&AD kilpailusta tuliaisena oli kahdeksan palkintoa. Yhdysvalloissa kampanja palkittiin urheiluun keskittyvässä Clio Sports – mainoskilpailussa pääpalkinto Grand Cliolla sekä kullalla, kolmella hopealla ja kahdella pronssilla. Latinalaiseen maailmaan keskittyvässä FIAP Awards – kilpailussa Salla sai peräti kaksi pääpalkintoa sekä useita muita palkintoja.

Palkintoja kampanja on saanut muun muassa PR-työstä, yhteiskunnallisesta vaikuttavuudesta ja uudesta brändi-identiteetistä.

Sanna Tarssanen
toimitusjohtaja, House of Lapland
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

+358 40 861 1149

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä. Ennen muuta jaamme tarinoita elämästä tavanomaisen yläpuolella.