Save Salla -ympäristökampanja arvostetun kansainvälisen mainoskilpailun D&AD:n finaalissa!

Maailmanlaajuista huomiota saanut Save Salla – Save the Planet -ympäristökampanja on valittu arvostetun kansainvälisen mainoskilpailun D&AD:n finaaliin peräti kymmenessä eri kategoriassa, aina suunnittelusta, mediasuhteisiin ja yhteiskunnalliseen vaikuttavuuteen.

Tammikuussa käynnistyneessä kampanjassa Sallan kunta ilmoitti hakevansa vuoden 2032 kesäkisaisännyyttä. Kansainvälisessä lehdistötilaisuudessa paljastettiin, että kysymyksessä oli ilmastokampanja, jossa Salla haastoi maailman entistä vaikuttavampiin ilmastotoimiin. Kampanja herätti valtavaa kansainvälistä huomiota.

Kampanja on kerännyt noin 7,5 miljardia näyttökertaa 63 eri maassa. Siitä on tehty yli 900 verkkojulkaisua ja pelkästään sosiaalisessa mediassa kampanja on tavoittanut yli 250 miljoonaa käyttäjää. Media-arvoltaan näkyvyys on yli 120 miljoonaa euroa. Kuvaavaa on, että Salla oli kolmen viikon ajan Twitterissä eniten mainittu paikkakunta. Globaalia ilmastokeskustelua kampanja kasvatti yli 8-kertaisesti. Kampanjan toteuttivat brasilialainen mainostoimisto Agencia Africa, House of Lapland sekä Sallan kunta.

– Tosi hienoa, että upeasti toteutettu kampanja, jossa Agencia African lisäksi House of Lapland teki todella hyvää työtä, saa tunnustusta, hehkuttaa Sallan kunnanjohtaja Erkki Parkkinen Meille kunnille on tärkeää, että Lapin markkinointi on sisällöltään korkeatasoista, vastuullista ja kustannustehokasta. Tämä kampanja on erinomainen osoitus juuri siitä.

D&AD on erittäin arvostettu Iso-Britanniassa vuosittain järjestettävä mainoskilpailu, jossa palkitaan maailman parhaita luovia töitä. Aiemmin palkittujen joukossa ovat mm. Burger King, Apple, Nike, Samsung ja IKEA. Palkinnot jaetaan 26. ja 27.5. Save Salla -kampanja on valittu finaaliin seuraavissa kategorioissa: Art Direction/Integrated, Film/Promotions, PR/Public Affairs, Art Direction/Direct, Entertainment/Scripted Short Films, Film/Tactical, PR/Multi-Market, PR/Reactive Response ja Impact/Initiatives/NonProfits.

– Tämä on tietysti hieno tunnustus jo tässä vaiheessa. On upeaa olla maailman parhaiden joukossa. Finaalipaikka kymmenessä eri kategoriassa on hyvin poikkeuksellinen saavutus. Olemme todella ylpeitä siitä, että saimme olla toteuttamassa näin tärkeää ja rohkeaa kampanjaa, toteaa House of Laplandin toimitusjohtaja Sanna Tarssanen.

Sanna Tarssanen
toimitusjohtaja, House of Lapland
sanna.tarssanen@houseoflapland.fi

+358 40 861 1149

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.