Sesongin aikainen loppuminen laittoi Santa Claus Holiday Villagen katsomaan tulevaan ja kehittämään uutta

Rovaniemellä talven 2020-2021 rekrytointiin valmistaudutaan kehittämällä perehdytysmateriaaleja sekä panostamalla työntekijöiden hyvinvointiin. Rekrytoinnit tulevalle talvelle ovat käynnissä.

Joulupukin maassa on ollut hiljaista ja ravintolat ovat olleet suljettuina. Kansainväliset turistit ovat pysyneet kodeissaan rajojen sulkeuduttua. Kesäkuun alussa rajoituksia on alettu purkamaan vähitellen ja Joulutalon kahvila-ravintola avautui 7. kesäkuuta. Hygieniaohjeiden noudattaminen on kuitenkin äärimmäisen tärkeää, jotta saamme poikkeustilanne pidettyä mahdollisimman lyhyenä ja ihmiset pääsevät jälleen ensi talvena nauttimaan joulutunnelmasta, kauniista talvesta ja puhtaasta luonnosta.

Tällaista kevättä kukaan ei osannut odottaa ja muuttuneeseen tilanteeseen pitää sopeutua. Vaikka maailman muutokset aiheuttavat ymmärrettävästi monissa epävarmuutta ja negatiivisia tunteita, niin Santa Claus Holiday Village ei jäänyt tuleen makaamaan, vaan otti tauon aikana rohkeasti suunnan kohti uutta sesonkia

"Perheyrityksenä olemme keskittyneet pitämään mahdollisimman hyvää huolta nykyisistä työntekijöistämme. Vaikka turisteja ei ole ollut, niin olemme viettäneet yhdessä aikaa esimerkiksi lenkkeillen. Joka viikko kilometrejä tuli ja paljon", kertoo toimitusjohtaja Inga Pokka-Jääskö.

Taloudelliset tappiot tämän sesongin osalta ovat olleet mittavat, mutta yhdessä Go On Rovaniemen kanssa SCHV suuntasi katseet tulevaan. Poikkeuksellinen aika mahdollistaa toiminnan ja yhteistyön kehittämisen entistä paremmaksi. Taantuman jälkeen tulee aina uusi nousukausi, ja silloin pitää olla heti valmiina.

"Kauden päättyminen kesken oli valitettava tilanne, mutta sille ei voi mitään. Ainoa mihin voimme nyt keskittyä on asiakkaidemme tukeminen haastavassa tilanteessa sekä yhteisten tulevaisuudensuunnitelmien edistäminen", kertoo Go On Rovaniemen yrittäjä Marjo Nordberg-Leinonen.

Monia varmasti harmittaa loman peruuntuminen ja karanteenissa oleminen. Uskomme vahvasti, että ensi talvesta tulee kiireisempi kuin koskaan aiemmin, toteaa Pokka-Jääskö.

Kymmenien sesonkityöntekijöiden rekrytoinnit käynnissä

Valmistautuminen normaalioloihin on vauhdissa ja kausityöntekijöiden rekrytointi seuraavalle sesongille on alkanut kesäkuussa. Työvoiman tarve on valtava ja rekrytointi on kokonaisuudessaan iso haaste, koska paikalliset tekijät eivät riitä millään. Osaavia tekijöitä pitää saada sesonkia varten. Viime kaudella työntekijöitä oli ympäri maailmaa ja saman trendin uskotaan jatkuvan.

"Tulemme panostamaan työntekijöiden perehdytykseen entistä enemmän. Olemme rakentaneet Go Onin kanssa verkossa toimivan SCHV Akatemia, jossa työntekijät pystyvät verkossa tutustumaan meidän toimintatapoihimme ja työtehtäviin jo etukäteen. Näin varsinaisessa käytännön perehdytyksessä voidaan keskittyä olennaiseen ja työntekijöiden on helppo aloittaa työt", kertoo Pokka-Jääskö.

Santa Claus Holiday Village etsii riveihinsä useita kymmeniä hotelli- ja ravintola-alan osaajaa sekä kymmeniä muita eri alojen ammattilaisia. Työntekijöiden määrä viisinkertaistuu tulevien talvisesonkien aikoina. Go On Rovaniemi toimii Santa Claus Holiday Villagen henkilöstökumppanina rekrytoinnissa.

-  Marjo Nordberg-Leinonen, 040 577 6587, marjo.nordberg-leinonen@go-on.fi
    -  Inga Pokka-Jääskö, 050 3677453, inga@schv.fi

Santa Claus Holiday Village on rovaniemeläinen perheyritys, jonka yrityskokonaisuuteen kuuluvat mökkikylän lisäksi kahvila- ja ravintolapalveluita sekä matkamuistomyymälä Joulutalo.

Go On Rovaniemi on osa valtakunnallista paikallisista yrittäjistä koostuvaa yritysketjua, joka toimii henkilöstökumppanina palveluinaan mm. henkilöstövuokraus, rekrytoinnit, koulutus sekä henkilöstöarvioinnit.

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin Yrittäjien, kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä.