Sound of Lapland antaa Suomen Lapin äänimaisemat kaikkien nautittavaksi

Suomen Lapin ainutlaatuista ja rauhoittavaa tunnelmaa tarjotaan koko maailman koettavaksi Lapin luonnonäänistä ja maisemasta tehtyjen tallenteiden avulla. Spotifyssa julkaistaan huhtikuun lopulla maailmanlaajuisesti ensimmäiset kolme Sound of Lapland -äänitettä, jotka vievät kuulijansa pohjoisen luonnon rauhoittaviin hetkiin. Lapissa eri vuodenaikoina tallennettujen äänimaisemien tueksi on kuvattu myös korkealaatuista videomateriaalia, jonka avulla pääsee näkemään miltä luonto äänten takana näyttää. Julkaisut kuuluvat Lapin markkinointi- ja viestintätalo House of Laplandin ja Visit Finlandin yhteiseen Lapin kesämatkailun edistämiskampanjaan, jossa konkretisoidaan Lapin luonnon ympärivuotista terapeuttista ja inspiroivaa vaikutusta.

Tiedote, vapaa julkaistavaksi

Ensimmäiset Sound of Lapland -singlejulkaisut ovat osa syksyllä julkaistavaa, kahdeksan vuodenaikaa sisältävää SCAPES-albumia, jonka tarkoituksena on muistuttaa Lapin luonnon ympärivuotisesta terapeuttisesta vaikutuksesta. Ensimmäisenä julkaistavat äänitallenteet vievät kuulijansa rentouttavalle sydäntalven mökkimatkalle Leville, marjanpoimintareissulle metsään Rovaniemelle sekä kokemaan tunturipuron rauhoittava äänimaailma Pallaksella

”Yksi nykypäivän suurimmista terveyshaitoista on alituinen äänisaaste, jota vastaan voi taistella hiljentymällä Lapin luonnollisen äänimaiseman äärelle. Luonnossa liikkuminen ja luonnollisten äänten kuuntelu inspiroi, rauhoittaa ja voimaannuttaa meitä suomalaisia ja äänten avulla voimme antaa edes osan tästä kokemuksesta myös niille, jotka Lapissa eivät ole vielä käyneet”, iloitsee House of Laplandin ohjelmapäällikkö Katariina Imporanta.

Lapin äänten kuuntelu paitsi tarjoaa breikin, vie kuulijansa muihin maisemiin ja rentouttaa, ja ne toimivat myös luovuuden siemeninä, jotka toivottavasti itävät taiteeksi ja tulkinnoiksi. Sound of Laplandin tarkoituksena on synnyttää kiinnostusta ympärivuotista matkailudestinaatiotamme kohtaan", Imporanta jatkaa.

Luontokokemus on uutta luksusta

Luonnon terveysvaikutukset ovat kiistattomia ja rauhan sekä hiljaisuuden etsiminen on matkailussa selkeä trendi. Tutkimusten mukaan jo viidentoista minuutin kävely metsässä auttaa laskemaan stressitasoja ja keskittyminen luonnon hiljaisuuden keskellä on yksi vanhimpia meditoimisen muotoja. Koska kaikilla ei ole luonnossa oleiluun samaa mahdollisuutta kuin suomalaisilla, on Lapin äänimaiseman avaaminen myös yksi keino tarjota helpotusta melusaasteista kärsiville.

Luonnossa oleskelu palauttaa tehokkaasti stressistä ja äänimaisema on keskeinen osa luontokokemusta. Luonnonvarakeskuksen meneillään olevassa tutkimuksessa olemme havainneet, että myös luontoäänet ja video tehostivat työstressistä palautumista jopa lyhyen toimistotauon aikana”, kertoo tutkimusprofessori Liisa Tyrväinen Suomen Luonnonvarakeskuksesta.

Lapin ääniä myös ammatti- ja kotikäyttöön

Äänen lisäksi Lapista on tallennettu myös ilmasta käsin ja 360-asteen kuvaustekniikalla videoita, joiden avulla kuuntelijat pääsevät Lapland.fi -sivuston kautta näkemään miltä luonto äänimaiseman takana näyttää. Spotifyn kautta kuunneltavien Sound of Lapland -äänimaailmojen lisäksi säveltäjille, äänisuunnittelijoille ja kaikille ääniä tarvitseville tarjotaan Lapland Sound Collection -äänikirjasto myös yksittäisistä Lapin äänistä. Porokellon kilinää, nuotion räiskettä ja jopa hyttysten ininää voi vapaasti hyödyntää musiikkikappaleissa, mainoksissa, sisällöntuotannossa tai vaikkapa kuluttajien omissa kotivideoissa. Albumin ja äänikirjaston toivotaan tuovan inspiraatiota monipuolisesti paitsi luovaan työhön ja hauskanpitoon, myös kuluttajien henkilökohtaiseen meditaatioon.

”Lapin äänet ovat erittäin kiinnostava ja uudenlainen tapa brändätä Suomea ja niiden avulla pääsemme viemään Suomi-tietoisuutta uusia kanavia pitkin uusille kohderyhmille”, kertoo Visit Finlandin kansainvälisestä markkinoinnista vastaava Heli Jimenez.

Sound of Lapland -kampanja käynnistyy 24.4. jolloin SCAPES-albumin ensimmäiset singlejulkaisut ovat kuunneltavissa Spotifyssä Sound of Lapland -artistiprofiilin alla.

Videot ja lisätietoa julkaisuista löytyy osoitteesta www.lapland.fi/visit/sound-of-lapland

Lapland Sound Collection löytyy osoitteesta https://soundcloud.com/onlyinlapland

Katariina Imporanta
Matkailun ohjelmapäällikkö, House of Lapland oy
p. 040 656 5140, katariina.imporanta@houseoflapland.fi

Kuvateksti

”Suomalaisten suhde luontoon on kautta historian muodostanut identiteettimme ytimen ja inspiroinut taiteilijoitamme kaikilta kulttuurin aloilta ja aikakausilta. Toivomme Lapin äänimaailmojen innostavan paitsi musiikki- ja äänialan ammattilaisia klassisesta ja popista elokuva- ja mainosmusiikkiin, myös ihan tavallista asiakaspresentaation tekijää tai instagrammaajaa”, kertoo House of Laplandin ohjelmapäällikkö  Katariina Imporanta.

House of Lapland Oy on voittoa tavoittelematon Lapin Yrittäjien, kuntien ja korkeakoulujen omistama Lapin yhteinen markkinointi- ja viestintätalo. Huolehdimme siitä, että Lappi näkyy, kuuluu ja kiinnostaa matkakohteena, asuinpaikkana, kuvauslokaationa sekä arktisena bisnesympäristönä. Ennen muuta jaamme tarinoita elämästä tavanomaisen yläpuolella.