Visit Arctic Europe -projekti aikoo tuottaa 100 000 uutta yöpymistä pohjoisessa

Yhä useammat vierailijat haluavat nähdä useita kohteita Skandinavian-matkallaan. Visit Arctic Europe -projekti yhdistää kolmen maan voimat markkinoidakseen Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisia alueita rajat ylittävänä arktisena matkakohteena.

Vuonna 2015 aloitettu Visit Arctic Europe -projekti (VAE) on käynnistymisestään asti tehnyt yhteistyösopimuksia useiden eurooppalaisten matkanjärjestäjien kanssa. Yhteistyön tavoite on tuoda alueelle jopa 100 000 uutta yöpymistä tänä talvena.

Hankkeeseen osallistuvat matkanjärjestäjät ovat varanneet jo 23 000 lentolippua. Yhden matkailijan vierailun kestoksi arvioidaan keskimäärin 4–5 yötä.

Matkanjärjestäjien mukaan yhä useammat vierailijat haluavat tulevaisuudessa vierailla useissa matkakohteissa yhden matkan aikana. Hankkeeseen osallistuvilla mailla on useita samantapaisia vetovoimatekijöitä, mutta niillä on myös ainutlaatuisia alueellisia vahvuuksia.

”Kaikille maille yhteistä on luonto, puhtaus, revontulet, keskiyön aurinko ja pohjoinen elämäntyyli. Lisäksi Suomen Lapissa on laaja kirjo aktiviteetteja ja tietenkin Joulupukki. Ruotsi tarjoaa korkealuokkaista majoitusta, kuten Tree Hotel ja Ice Hotel. Norjassa on vuonoja, valassafareja ja kuningasrapuja”, Rauno Posio Lapin Matkailuelinkeinon Liitosta kertoo.

Projektin tarkoitus on pidentää perinteistä toimintakautta. Matkanjärjestäjät ovat sitoutuneet kolmivuotiseen yhteistyösopimukseen, jonka aikana aktiviteettipaketteja myydään ja markkinoidaan myös välikausina ja sesonkien ulkopuolella.

Cees van den Bosch Voigt Travelilta sanoo rajat ylittävän yhteistyön olevan elintärkeää pohjoisen alueen ympärivuotisen matkailun kestävän kehityksen kannalta.

”Vahva mielikuva matkailukohteesta on hyvin tärkeä. Sesonkien ja alueiden kehitys ei onnistu matkanjärjestäjältä yksin millään markkina-alueella. Erityisen vaikeaa se on kapealle kohderyhmälle tarjotun kohteen osalta erittäin kilpailukykyisellä markkina-alueella kuten Alankomaissa.”
Painopistettä on siirretty saavutettavuuteen. Yritykset ja matkanjärjestävät ovat erityisen huolestuneita alueen logistiikasta. VAE aikoo selvittää saavutettavuutta, kuten esimerkiksi suorien lentojen kysyntää.
”Meidän näkökulmastamme keskittyminen rajat ylittävään saavutettavuuteen ja pullonkaulojen poistoon on tervetullutta”, Hans Paul Hansen Scandic Northcapesta myöntää.

VAE:n tavoite on markkinoida Suomen, Ruotsin ja Norjan pohjoisia alueita yhteistyössä kansallisten ja alueellisten matkailukohteiden markkinoijien kanssa. Yhteistyökumppaneihin kuuluvat Northern Norway Tourist Board (Pohjois-Norjan matkailun edistämiskeskus), Swedish Lapland Visitor Board (Ruotsin Lapin matkailun edistämiskeskus) ja Lapin Matkailuelinkeinon Liitto, joista viimeksi mainittu on myös projektin johtava kumppani.
VAE saa rahoitusta EU:lta / Interreg Nord -ohjelmalta, julkiselta sektorilta ja 90 yritykseltä kolmesta maasta. Projekti kestää 2,5 vuotta, ja sen budjetti on 6,4 miljoonaa euroa.

Yhteystiedot:

Rauno Posio, projektinjohtaja, Visit Arctic Europe -projekti