Kysely suomalaisille pörssiyhtiöille

House of PR toteutti huhtikuussa 2009 kyselyn suomalaisille pörssiyhtiöille koskien niiden sijoittajaviestintää sekä näkemyksiä Suomen listayhtiöiden uudesta hallinnointikoodista (Corporate Governance), joka astui voimaan 1.1.2009. Koodin osalta yhtiöt ovat varsin yksimielisiä siitä, että uudet ohjeet selkeyttävät asioita sekä tuovat niihin lisää läpinäkyvyyttä. Pienten yhtiöiden edustajat kuitenkin toteavat, että koska niiltä vaaditaan samaa kuin suurilta yhtiöiltä, on toteutus niille kustannusten kannalta raskas. Koodin viestintä sitä käyttäville onnistunut Uusi hallinnointikoodi ja sen sisältämä ohjeistus on tutkimuksen mukaan erittäin hyvin tiedossa niin pörssiyhtiöiden kuin analyytikoiden, viranomaisten, taloustoimittajien ja muiden alan asiantuntijoiden keskuudessa, jotka muodostivat tukimuksen vertailuryhmän. Vastanneiden pörssiyhtiöiden mielestä valtaosa (86 %) oli lisäksi sitä mieltä, että ohjeistuksen tiedot löytyvät yhtiöiden internet-sivuilta erittäin tai melko helposti. Vertailuryhmä oli asioiden löytymisen suhteen kriittisempi, johtuen varmasti osin siitä, ettei vieraile yhtiöiden sivuilla päivittäin. ”Päteviä naisia nyt vaan ei ole” Kenties mielenkiintoisin osa kyselyssä oli suhtautuminen pörssiyhtiön hallituksen jäsenten sukupuoleen. Suosituksen 9 mukainen vaatimus on, että hallituksessa on oltava molempia sukupuolia. Tämä suositus tulee noudatettavaksi 1.1.2010 jälkeen pidettävästä seuraavasta varsinaisesta yhtiökokouksesta lukien. Noin 40 % pörssiyhtiöistä suhtautuu neutraalisti tai melko kielteisesti vaatimukseen, että hallituksessa on oltava molempia sukupuolia. Naisvastaajat suhtautuvat asiaan selvästi miesvastaajia myönteisemmin. Asiantuntijaryhmässä suhtautuminen on kenties yllättävänkin kielteinen: Vain kolmannes suhtautuu asiaan joko erittäin tai melko myönteisesti. Näemmekö ensi vuoden yhtiökokouksissa naisten ryntäyksen pörssiyhtiöiden hallituksiin? Emme välttämättä ainakaan kaikissa yhtiöissä, sillä joidenkin vastaajien mukaan ”on vaikea löytää toimialaamme tuntevia naisehdokkaita.” Totta tai ei, mutta sijoittaja- ja yritysmielikuvan kannaltakin ”niin on, jos siltä näyttää”, kun ensi vuonna yhtiökohtaisesti listataan hallitusten naisjäsenet – tai heidän puuttumisensa. Brandilla on väliä Yhtiöiltä kysyttiin myös niiden suhtautumista yhtiön brandin arvon laskemiseen, joka IFRS-tilinpäätösstandardin mukaisesti voidaan joissakin tapauksissa jo tänään liittää yhtiön tasetietoihin. Neljännes vastanneista oli yhtiöissä sitä mieltä, ettei brandin arvon laskeminen jatkossakaan ole tärkeätä, mutta 85 % heistä kuitenkin totesi, että yhtiön branditavoitteet on hyvä huomioida sijoittajaviestinnässä. Kun samaa kysyttiin analyytikoilta ja muilta alan asiantuntijoilta, suhtautuminen oli samansuuntaista, vaikkakin hieman varovaisempaa. Tästä kohderyhmästä runsas 60 % oli sitä mieltä, että branditavoitteet on hyvä ottaa huomioon. Runsas kolmannes oli sitä mieltä, ettei brandin arvon laskeminen jatkossakaan ole yhtiöille tärkeätä. Tähän mielipiteeseen saattaa asiantuntijoiden kohdalla vaikuttaa se, ettei brandin arvon laskemiselle ole toistaiseksi yhtä, standardoitua tapaa, jota kaikki noudattaisivat. Työ tämän standardin saamiseksi on kuitenkin meneillään ja tuovat valmistuttuaan brandin arvon huomattavasti lähemmäs konkretiaa. - Yhtiön brandi ja siitä välittyvä mielikuva on osa yhtiön sijoittajamielikuvaa. Sijoittajaviestinnän ja -mielikuvan tietoinen kehittäminen on sijoittajien ja muiden IR-kohderyhmien mielenkiinnosta kilpaileville pörssiyhtiöille yhtä todellista kuin niistä tänään vallitseva mielikuva, House of PR:n konsultti, senior partner Jari Mether toteaa. Painettu vuosikertomus säilyy Valtaosa pörssiyhtiöistä on luopunut painetuista osavuosikatsauksista ja kyselyn mukaan runsas 40 % harkitsee siirtymistä aitoon sähköiseen verkkovuosikertomukseen painetun sijaan. Runsas 50 %:a vastanneista yhtiöistä kertoo tekevänsä painetun vuosikertomuksen myös jatkossa, ja erityisesti pienet yhtiöt näkevät, että painettu vuosikertomus on niille tärkeä. Kyselyyn vastasi 34 NASDAQ OMX Helsinkiin listatusta yhtiöstä. Kysely toteutettiin Internet-kyselynä maaliskuun 30. ja huhtikuun 11. päivien välisenä aikana House of Insight Oy:n toimesta. Pörssiyhtiöiden lisäksi kysely lähetettiin myös vertailuryhmälle, joka koostui analyytikoista, viranomaisista, talousmedian edustajista sekä muista asiantuntijoista. Kyselyyn vastasi 19 asiantuntijaa.