Parasta kesälukemista

Kesä ja pokkari kuuluvat tiiviisti yhteen. Pokkari on loistavaa seuraa niin auringonpaisteeseen kuin sadepäiväänkin. Laiturinnokassa, aurinkorannalla ja sängynpohjalla yön pikkutunteina kuluu monella kesässä iso pino pokkareita. Onneksi pokkarit ovat edullisia, ja pienen ja kepeän ulkomuotonsa ansiosta myös todella helposti mukaan otettavia.

Jännitystä kaipaaville

Jännityksen ystäviä on runsaasti ja onneksi myös tarjonta on heille jatkuvasti laajaa.

Matti Yrjänä Joensuu: Harjunpää ja pahan pappi

Yksi kesän huippu-uutuuksista on Matti Yrjänä Joensuun Harjunpää ja pahan pappi.

Metroasemilla tapahtuvat oudot onnettomuudet saavat poliisit ymmälleen. Rikosylikonstaapeli Timo Harjunpää on nähnyt ihmiselämän lohduttomimmat puolet, mutta näin murskaavina eivät pahan voimat ole ennen hänen tielleen osuneet. Taas joudutaan todistamaan, kuinka kauas julman ja rakkaudettoman lapsuuden arvet voivatkaan kantaa.

Matti Yrjänä Joensuu on poliisin työn asiantunteva ja realistinen kuvaaja, joka näyttää kirjoissaan todellisuuden rikoksen takana. Hänen teoksiaan on käännetty yli kymmenelle kielelle ja niistä on tehty myös elokuvia, televisiosarjoja, näytelmiä ja kuunnelmia. Seuraavaksi valkokankaalla nähdäänkin Harjunpää ja pahan pappi, jonka ensi-ilta on lokakuussa.

John Grisham: Avustaja

Oikeussalitrilleristi John Grishamin Avustaja tarjoilee aimo annoksen nasevaa dialogia ja yllättäviä käänteitä.

”Mitään rikosta ei tapahtunut”, Kyle McAvoy vakuuttaa häntä kuulusteleville FBI:n agenteille. Viiden vuoden takainen kännisekoilu yliopiston bileissä oli johtanut tuolloin vielä alaikäisen Elaine Keenanin nostaman raiskaussyytteen raukeamiseen todisteiden puutteessa. Etsivä Bennie Wrightille käsittämättömällä tavalla päätynyt kännykkävideo illan tapahtumista saattaisi kuitenkin poikia vuosien vankilatuomiot sekä isot vahingonkorvaukset nyt jo aikuisiksi kasvaneille pojille.

Tämä trilleri on pakkohankinta kaikille, jotka ihastuivat jo Grishamin läpimurtoteokseen, elokuvanakin menestyneeseen Firmaan.

Lincoln Child, Douglas Preston: Ihmeiden kabinetti

Lincoln Childin ja Douglas Prestonin Ihmeiden kabinetti on pyörryttävä sukellus Manhattanin muinaiseen alamaailman.

Pilvenpiirtäjän rakennustyömaalla Manhattanilla tehdään säpsähdyttävä löytö. Työmaan alla sijaitsevassa kellarissa lepää 36 ihmisen silvotut jäännökset. Pikainen tutkimus paljastaa jokaisen uhrin selkärangassa samanlaiset leikkuujäljet.

Poliisin mielestä yli sata vuotta sitten sattuneet surmatyöt kuuluisivat lähinnä historiantutkijoille eivätkä lainvalvojille. FBI:n erikoisagentti Pendergast on kuitenkin eri mieltä ja kokoaa tiimin tutkimuksia varten.

Seppo Jokinen: Lyöty mies

Onko komisario Koskisen tapaamalla tuttavalla jokin synkkä salaisuus? Onko vankilasta vapautuneen miehen vaatima poliisisuojelu pelkkää julkisuudenkipeyttä? Ja miksi panttivankia pitävä aseistettu nainen ei kelpuuta neuvottelijaksi kuin Koskisen? Vanhemmiltaan kadonnut lapsi saa poliisivoimat varpailleen, ja raa'an rikoksen tehneen pojan äiti taistelee omatuntoaan vastaan. Samaan aikaan väkivaltajaoksen uusi päällikkö ajaa Koskisen epätoivon partaalle päättömillä ideoillaan...

Seppo Jokisen tarinoissa esiintyvät niin poliisit kuin heidän asiakkaansakin. Ääntä eivät saa ainoastaan rikolliset, vaan myös uhrit ja omaiset, sivulliset ja silminnäkijät. Ennen kaikkea Jokisen tarinoissa esiintyy elämä, jonka arvaamattomuutta poliisi joutuu jatkuvasti todistamaan. Lyöty mies ansaitsee ehdottomasti paikkansa Jokisen parhaimmistossa. Kuten muissakin hänen kirjoissaan, myös tässä leikkiä lyövät rikos, sovinto, oikeus, vääryys ja vääryyden seuraukset.

Kepeä tai yliluonnollinen pako todellisuudesta

Erityisesti kesään sopivaa lukemista on myös kepeä viihde.

Tuija Lehtinen: Nappikaupan naiset

Irtiottoja arjesta ja maailman synkistä tapahtumista kaipaavalle Tuija Lehtisen Nappikaupan naiset on varsinainen löytö. Pokkari kuvaa herttaisesti pikkukaupungin rauhassa uinuvaa iäkkäiden daamien käsityöliikettä, jossa alle kolmikymppinen Saskia näkee aivan uutta potentiaalia. Hän muokkaa vanhasta, väsähtäneestä liikkeestä modernin ja vireän tuunauskeskuksen. Värikäs tarina poreilee iloisen kepeästi, eikä romantiikkaakaan puutu, siitä pitää huolen naapuriliikkeen komistus.

Stephenie Meyer: Epäilys

Fantasian ja vampyyritarinoiden ystäville tarjolla on nyt oikea herkkupala! Bella Swan on jälleen vaarassa, kun joukkomurhien aalto vavisuttelee Seattlea ja julma vampyyri janoaa kostoa Stephenie Meyerin Epäilys-pokkarissa. Bella on suurten kysymysten äärellä. Hänen on valittava Edwardin rakkauden ja Jacobin ystävyyden välillä, sillä ihmissudet ja vampyyrit eivät tule toimeen keskenään. Hänen on myös tehtävä lopullinen päätös jatkaako elämää kuolevaisena vai muuttuuko vampyyriksi.

Epäilys on kolmas osa kuolematonta rakkaustragediaa, aikoinaan kirjailija Meyerin unen innoittamaa Twilight-sarjaa. Taas kerran arizonalainen Meyer loistaa kirjoittajantaidoillaan. Hän saa lukijansa niin nauramaan, kuin itkemäänkin, uppoutumaan täysin kirjan tapahtumiin ja tunnelmiin. Tämä uskomaton kirja ei todellakaan petä Houkutuksen (2005) ja Uudenkuun (2007) hurmaamien lukijoiden odotuksia.

Lisätietoja:   Toimitusjohtaja Anne Nygrén,  anne.nygren@pokkaritukku.fi, puh. 040 354 2726

LOISTO/ Suomen Pokkaritukku Oy

Avainsanat: