Analytiikan edelläkävijä Houston Analytics - jo neljä vuotta ongenmaratkaisua.

Report this content

Analytiikkatalo Houston Analyticsin menestyksen takana on tarina suomalaisesta sisusta ja intohimosta tehdä jotain toisin: parantaa datan ja analytiikan avulla päätöksentekoa ja prosesseja eli kilpailukykyä ja tehokkuutta. Analytiikan missionaan kokeva Antti Syväniemi haluaa jättään jälkensä historiankirjoihin.

Elettiin 2000-luvun alkua. Työuraansa aloittelevan Antti Syväniemen sisällä kiehui. Hän näki ympäröivässä maailmassa virheen: dataa on tarjolla kasvavassa määrin, mutta sitä ei haluttu tai osattu hyödyntää. Antille syntyi selkeä visio: analytiikka pitää tuoda osaksi arjen päätöksentekoa. Vain näin saadaan asiakaspalvelua parannettua, hinnoittelua järkevöitettyä, valikoimaa optimoitua, prosesseja tehostettua ja käytännön tekemiset kytkettyä tukemaan strategiaa.

Antin matka kohti visiota on ollut pitkä ja mutkikas – ja jatkuu edelleen. Mutta nyt neljä vuotta sitten perustamansa yrityksen Houston Analyticsin toimitusjohtajana Antti tuntee matkavauhdin kiihtyvän. Kuten kuun pinnalla ensimmäisenä kävellyt Niel Armstrong aikoinaan totesi: Hän ei mennyt kuuhun yksin vaan hänet vei sinne tiimi. Nyt Antilla on sama tilanne. Hänellä on tiimi, joka osaa toimia, kun kutsu kuuluu: Houston, we have a problem.

Gradusta se alkoi

Oli vuosi 2001. Antti paiski töitä, kasvatti perhettään ja teki siinä ohessa öisin graduaan. Lupaava gradu-projekti törmäsi kaksi kertaa täysillä seinään. Ensimmäisellä kerralla syynä oli Antin siirtyminen S-ryhmän palveluksesta K-ryhmään ja toisella kerralla gradun tilaaja- ja ohjaaja vaihtoi työpaikkaa, eikä sopivaa uutta ohjaajakandidaattia löytynyt. Antti veti happea ja manaili surkeaa tuuriaan. Mutta ei kauaa.

- Pohjamudissa rypeminen ei kuulu tyyliini. Päätin tehdä gradun itselleni. Hyväksi aikataulun kirittäjäksi ilmaantui ECR Europe Academic Partnership Award  -kilpailu, johon happotestinä halusin osallistua. Aikaa artikkelin tuottamiseen oli reilu kolme viikkoa.  Artikkelistani saamani ECR Europe Academic Partnership Award -palkinto sinetöi tulevaisuuteni: Tiesin, että analytiikka ja sen hyödyntäminen liiketoiminnan tehostamiseen on minun juttuni. Eurooppa-tasoisen palkinnon saaminen ikään kuin vahvisti hypoteesini, eli suunta on oikea - siis kaikki paukut siihen.

Startup-henkeä jättiläisen sisällä

Gradun jälkeen Antti keskittyi K-ryhmän ja erityisesti K-Plus Oy:n rikkaan asiakastiedon hyödyntämismahdollisuuksien ja –prosessien rakentamiseen. Antti koki olevansa työssä, jolla oli arkipuurtamista suurempi merkitys. Hänellä oli vahva tunne siitä, että analytiikan aikakausi oli alkanut. K-ryhmässä Antti sai sukeltaa rikkaaseen, lähes koskemattomaan datamaailmaan: mitä monipuolisen asiakas- ja tavararyhmädatan linkittämisellä, analysoinnilla ja jalostamisella olikaan mahdollista saada aikaan

- Tuohon aikaan tiimissämme kukaan meistä ei kokenut olevansa töissä, vaan meillä oli yhteinen missio, jota kohden painettiin voimia säästelemättä. Se oli starup-henkeä jättiläisen sisällä. Olimme rebelejä henkeen ja vereen.

Loikka yrittäjäksi

Antti painoi vauhdilla töitä, mutta mielen sopukoissa kypsyi pikkuhiljaa ajatus jostain suuremmasta.

- Jos haluan jättää jälkeni historiankirjoihin, niin oikea aika on nyt. Maailma on täynnä mielenkiintoista tekemistä, joka odottaa tekijäänsä. Minulla ja verkostollani on osaamista, jonka tarve kasvaa datatsunamin voimistuessa - osaamista, jota on tarjolla hyvin vähän. Analytiikan aika on alkanut, Antti Syväniemi pähkäili vuoden 2013 alkupuolella.

Lokakuun alussa 2013 syntyi Houston Analytics. Antti oli tuntenut luissaan tilanteen oikein: Jo kolmen viikon kuluttua yrityksen perustamisesta yhteistyö merkittävän elintarviketeollisuustoimijan kanssa käynnistyi. Vuoden 2014 aikana vauhti kiihtyi. Pian asiakkaaksi saatiin tunnettu raskaan teollisuuden yritys. Samalla analytiikan lisenssikauppa lähti liikkeelle.

- Yhteistyö IBM:n kanssa on alusta saakka ollut tärkeää ja sujuvaa. Star-up-yritykselle oli todella hienoa saada lähes alkumetreillä upea kannustin: IBM:n Business Partner Award 2014 –palkinto. Se oli osoitus, että osaamisemme arvostettiin korkealle myös kansainvälisellä tasolla.

Houston Analytics asiakaskenttä laajeni pian mm. finanssisektorille. Tunne siitä, että analytiikka ja tiedolla johtaminen ovat menestyksen avaimia alalla kuin alalla voimistui. Yrityksen maine ja liikevaihto kasvoivat käsi kädessä. Seuraava askel oli tytäryhtiön avaaminen Ruotsiin. Kun maine oli kunnossa, huippuosaajia saatiin rekrytoitua lisää. Työn tiimellyksessä syksyllä 2015 ilmestyi myös Antin ajatuksia luotaava kirja ”Analytiikkamatka datasta tietoon ja tiedolla johtamiseen”.

Yhteisyritys tanskalaisen Agillicin kanssa

Idea ensimmäisestä yhteisyrityksestä syntyi 2016, kun keskusteluyhteys tanskalainen markkinointiautomaatiotalo Agilliciin syntyi heidän, IBM:n ja Houstonin yhteisen asiakasprojektin kautta. Agillicin motiivina oli löytää yhteistyökumppani, joka osaisi valjastaa markkinointiautomaation keinoälyllä. Osoite oli oikea: syntyi alan edelläkävijä, keinoälyllä terästetty Armstrong One.

- Nyt kun AI (Artificial Intelligence) on kaikkien huulilla, Armstrong One on osoitus siitä, että olemme tehneet oikeita asioita. Saimme tänä vuonna ainoana pohjoiseurooppalaisena toimijana IBM:n Business Choice Award –palkinnon ja pääsimme Forresterin listalle johtavien asiakasanalytiikkatalojen joukkoon. Kaiken kruunasi se, että tiedon louhinnan isäksikin kutsuttu Colin Shearer liittyi joukkoomme. Nyt toimimme Pohjoismaissa, mutta tie on avoinna UK:hon, sitten suunnitelmissa on Saksa ja USA, Antti hehkuttaa.

Rohkeutta ja kovaa työtä

Houston Analyticsin vauhti muutamassa vuodessa tyhjästä kansainväliseksi toimijaksi on ollut erittäin kova. Se on vaatinut paitsi lukemattomia työtunteja myös vahvaa uskoa omaan ylivoimaiseen osaamiseen.

- Palkitsevinta on ollut nähdä, mitä lisäarvoa olemme pystyneet synnyttämään asiakkaillemme. Asiakastyytyväisyys on kasvun ja menestyksen kivijalka. Nyt olemme siirtymässä skaalausvaiheeseen, mikä vaatii jälleen uudenlaista liiketoimintaosaamista ja pääomaa. On ollut hienoa ja opettavaista elää ja hengittää unelmaansa todeksi. Kannustan jokaista kokeilemaan rohkeasti siipiään. Se on paras lahja, jonka voimme antaa satavuotiaalle Suomelle!

Antti Syväniemi
antti.syvaniemi@houston-analytics.com

Houston Analytics on Forresterin listaama, IBM:n Gold Business Partner Analytiikkatalo. Tarjoamme yrityksille ennakoivan analytiikan ja tiedolla johtamisen ratkaisut palveluineen. Pre-built-konseptiemme avulla valjastamme datan palvelemaan liiketoimintaa parissa viikossa tai jopa nopeammin.

Avainsanat:

Pikafaktat

Suomalainen analytiikkatalo Houston Analytics on päässyt neljässä vuodessa maailmankartalle.

Lainaukset

Houston Analyticsin toimitusjohtaja Antti Syväniemi
Keinoälyllä terästetty markkinointiautomaatio on hyvä esimerkki keinoälyn sovellusmahdollisuuksista.
Houston Analyticsin toimitusjohtaja Antti Syväniemi