Tiedonlouhinnan isä Colin Shearer Houston Analyticsiin

Report this content

Tiedonlouhinnan isä Colin Shearer suomalaisen analytiikkatalo Houston Analyticsin Non-Executive Directoriksi.

Elämme digitaalisen murroksen aikaa, jolloin datan saaminen palvelemaan liiketoiminnan tarpeita on lähes jokaisen yrityksen menestyksen edellytys. Houston Analyticsin Non-Executive Directorina vuoden vaihteessa aloittanut Colin Shearer on tiedon louhinnan pioneereja. Hän on mm. palkitun Clementine-analytiikkatyökalun – nykyään tunnetaan nimellä IBM SPSS Modeler – luoja ja arkkitehti. Pitkän uran IBM:llä tehnyt Shearer keskittyy nyt yhteistyökumppaniensa kanssa intohimoonsa eli tiedolla johtamisen käytäntöjen läpiviemiseen yrityksissä.

- Tänä päivänä lähes kaikki organisaatiot ymmärtävät, että mututuntumalla johtaminen ei tuo menestystä. Päätösten tulee perustua todelliseen, laaja-alaiseen tietoon. Big data ja analytiikka ovat tässä avainasemassa. Tulosten kannalta oleellisinta on, että tieto ja analytiikka integroituvat saumattomasti liiketoimintaprosesseihin, Colin Shearer painottaa.

- Olen ollut erittäin vaikuttunut Houston Analyticsin tavasta toimia, tuottaa konkreettisia, nopeita voittoja asiakkaille ja toisaalta tukea asiakkaan matkaa tiedolla johtamisen aikakaudelle. Olen todella innostunut aloittamaan työni arvostamassani, johtavassa analytiikkatalossa.

Houston Analyticsin toimitusjohtaja Antti Syväniemi on vuosien ajan tehnyt yhteistyötä Colin Shearerin kanssa. Yhteistyön tuloksena mm. Colinin työryhmineen kehittämä tiedonlouhintaprojektin CRISP-DM-prosessimalli on jalkautunut Pohjois-Eurooppaan. Mallin avulla liiketoiminnan ja datan ymmärtäminen kulkevat käsi kädessä, jolloin maaliin päästään suorinta mahdollista tietä.

- Olen todella ylpeä siitä, että saimme maailman kovimman osaajan riveihimme. Siitä tulee hyötymään laaja-alaisesti Pohjois-Euroopan asiakaskuntamme, Syväniemi hehkuttaa.

Muita nimityksiä Houston Analyticsissa

Tommi Havukainen on nimitetty Suomen maajohtajaksi. Hän on yrityksen yksi perustajista ja analytiikkapalvelujen toteutusmallien suunnittelijoista. Useilla aloilla työskentely on tuonut Tommin analyyttiseen ajatteluun käytännönläheisyyttä.

- Tärkeintä on, että tulokset ovat helposti vietävissä käytäntöön, eikä sorruta tekemään analytiikasta tiedettä. Syvälliset tutkimukset ja äärimmilleen viedyt haastavat analyyttiset mallit eivät suinkaan ole turhia, mutta mallien tulokset pitää ensisijaisesti saada selkokielisiksi ja helposti hyödynnettäväksi, Tommi Havukainen korostaa.

Joonas Isoketo on nimitetty analytiikkajohtajaksi. Myös Isoketo on yksi Houston Analyticsin perustajista. Hänellä on erittäin laaja kokemus analytiikkamalleista ja niiden soveltamisesta käytäntöön.

Hanna Pesanto on nimitetty projektipäälliköksi. Pesannon keskeisiä osaamisalueita ovat analytiikkaan ja sen hyödyntämiseen liittyvien projektien hallinta. Hänen työkalupakkiinsa kuuluu myös monipuolinen valikoima raportoinnin ja analytiikan työkaluja sekä laaja kokemus ennustavan analytiikan hyödyntämisestä.

Juha Raunama
Director, Customer Solutions
juha.raunama@houston-analytics.com

Houston Analytics on IBM:n Premier Business Partner analytiikkatalo. Tarjoamme yrityksille ennakoivan analytiikan ja tiedolla johtamisen ratkaisut palveluineen. Pre-built-konseptiemme avulla valjastamme datan palvelemaan liiketoimintaa parissa viikossa tai jopa nopeammin. Helsingin lisäksi meillä on toimipisteet Tukholmassa, Kööpenhaminassa ja Tallinnassa.