Huhtamäen alkuvuosi odotusten mukainen, myyntivolyymi kasvoi 3 %

HUHTAMÄEN ALKUVUOSI ODOTUSTEN MUKAINEN, MYYNTIVOLYYMI KASVOI 3 % Kuluttajapakkauksiin erikoistunut Huhtamäki menestyi alkuvuoden 2003 haastavassa markkinatilanteessa odotusten mukaisesti. Yhtiön myyntivolyymi kasvoi vuoden ensimmäisellä neljänneksellä 3 %, lähinnä Euroopan ja Aasian vahvan kehityksen ansiosta. Toisaalta euron vahvistuminen painoi liikevaihtolukua 9 %, ja hintojen sekä myyntirakenteen muutokset vielä prosentin verran. Täten jakson liikevaihdoksi muodostui 519 milj. euroa, 7 % alle vuoden 2002 vastaavan luvun. Euroopassa volyymikasvua oli 4 %. Amerikassa kasvu jäi odotetusti miinukselle, mutta Aasian, Oseanian ja Afrikan volyymikasvuksi muodostui 6 %. Irakin kriisin johdosta kohonneet raaka-aineiden ja energian hinnat vaikuttivat jakson tulokseen. Konsernin liikevoitto ennen liikearvon poistoja (EBITA) oli 39 milj. euroa, 10 milj. euroa (21 %) vähemmän kuin vuotta aiemmin. Voitto ennen vähemmistöosuutta ja veroja aleni euroissa saman verran ja oli 17 milj. euroa. Voitto osaketta kohti (ennen liikearvon poistoja) oli 0,22 euroa, 21 % alle edellisvuoden vastaavan luvun. Alkuvuoden ilonaiheita olivat ennen muuta joustopakkausten ja kalvojen vahva menestys. Myös hiljattain markkinoille tuodut kovat pakkaukset menestyivät hyvin. Yhdysvalloissa vuonna 2002 koettujen, yksittäisiin tuotteisiin liittyneiden takaiskujen jäljiltä asiakashankintaa on tehostettu. Maaliskuun loppuun mennessä olikin jo sovittu vuonna 2003 yhteisarvoltaan noin 30 milj. dollariin yltävistä uusista toimituksista, jotka valtaosin ajoittuvat vuoden jälkipuoliskolle. Huhtamäki arvioi edelleen saavuttavansa viime vuoden ennätyslukeman tasoisen osakekohtaisen tuloksen. OSAVUOSIKATSAUS 1.1.-31.3.2003 Kuluttajapakkauksiin erikoistuneen Huhtamäen myynti saavutti vuoden 2003 ensimmäisen neljänneksen haastavassa markkinatilanteessa kahden prosentin kasvun (kiintein valuuttakurssein). Jakson liikevaihto oli 519 milj. euroa, 7 % alle vuoden 2002 vastaavan luvun. Myyntivolyymi kasvoi 3 %, mutta valuuttakurssimuutokset painoivat liikevaihtolukua 9 % ja hintojen sekä myyntirakenteen muutokset yhteensä prosentin verran. Kohonneet raaka-aine- ja energiakustannukset heijastuivat liikevoittomarginaaliin. Lisätiedot: Talousjohtaja Timo Salonen Puh. (09) 6868 8401 HUHTAMÄKI OYJ Timo Salonen talousjohtaja Markku Pietinen johdon viestintäasiantuntija ------------------------------------------------------------ Tämän tiedon Teille välitti Waymaker, http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00720/wkr0001.doc The full report http://www.waymaker.net/bitonline/2003/04/23/20030423BIT00720/wkr0002.pdf The full report