Huhtamäen hollantilainen tytäryhtiö ostaa Van Leer Group Foundationin

Huhtamäen hollantilainen tytäryhtiö ostaa Van Leer Group Foundationin omistamat Huhtamäen osakkeet Huhtamäen hollantilainen tytäryhtiö Huhtamaki Finance B.V. on sopinut ostavansa Stichting Van Leer Group Foundationin omistamat emoyhtiön osakkeet. Hollantilainen säätiö on toinen Huhtamäen suurimmista omistajista. Kaupan syynä on säätiön toive irtautua osakkeista, jotka se hankki vuonna 1999, kun Huhtamäki oli julkisella tarjouksella ostanut hollantilaisen Royal Packaging Industries Van Leer N.V.:n. Säätiön osuus Huhtamäen osakkeista on ollut 4,6 milj. osaketta eli 14,6 % osakekannasta. Huhtamaki Finance B.V. maksaa 34,59 euroa osakkeelta, mikä on kaupankäyntimäärillä painotettu keskikurssi Helsingin Pörssissä 7.9.2001 päättyneellä kahden viikon jaksolla. Siten kaupan arvoksi muodostuu noin 159 miljoonaa euroa. Van Leer -säätiö halusi myydä osakkeensa, koska omistuksen alkuperäinen tarkoitus on muuttunut. Aiemmin tänä vuonna Huhtamäki myi Van Leer teollisuuspakkausdivisioonan ja luopui samalla vuonna 1999 käyttöön otetusta Huhtamäki Van Leer -nimestä. Huhtamäen hallituksen varapuheenjohtaja Ivar Samrén ja säätiön toinen edustaja Harry Leliveld ovat eronneet Huhtamäen hallituksesta. Huhtamäki on hiljattain saanut päätöksen omien osakkeiden takaisinosto- ohjelman, jolla hankittiin 1,6 miljoonaa osaketta eli 5 % osakekannasta. Nyt toteutettu kauppa nostaa emo- ja tytäryhtiöiden omistamien omien osakkeiden yhteismäärän lähes 20 prosenttiin. Heti osakekaupan teknisen toteutuksen jälkeen Huhtamäen hallitus päättää sen aiheuttamista toimenpiteistä. Osakepääoman alentaminen mitätöimällä hankitut osakkeet edellyttää ylimääräistä yhtiökokousta. Omistajarakenteen muutos aiheuttaa myös tarkistuksia yhtiöjärjestykseen. TJ Timo Peltolan kommentti "Van Leer -säätiön omistamien Huhtamäen osakkeiden takaisinosto hyödyttää kaikkia osakkeenomistajia. Se vahvistaa tuntuvasti osakekohtaista tulosta, sillä liikkeessä olevien osakkeiden lukumäärä alenee suhteellisesti selvästi enemmän kuin mitä velanhoitokulut kasvavat kaupan rahoitukseen tarvittavan uuden velan johdosta. Yhtiön taseen rakenne ja velkaantuneisuus asettuvat samalla pitkän aikavälin tavoitetasolle", toteaa Huhtamäki Oyj:n toimitusjohtaja, vuorineuvos Timo Peltola. Tiedotustilaisuus analyytikoille ja tiedotusvälineiden edustajille Huhtamäki Oyj järjestää uutisen johdosta tiedotustilaisuuden 12.9.2001 klo 13.30 yhtiön pääkonttorissa, Länsituulentie 7, 02100 Espoo (Tapiola). TJ Timo Peltola ja talousjohtaja Timo Salonen esittelevät osakekaupan taustoja ja vaikutuksia. Lisätiedot: Talousjohtaja Timo Salonen, Huhtamäki Oyj, puh. (09) 6868 8401 HUHTAMÄKI OYJ Timo Salonen Markku Pietinen talousjohtaja viestintäjohtaja ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/12/20010912BIT00030/bit0001.doc http://www.waymaker.net/bitonline/2001/09/12/20010912BIT00030/bit0001.pdf