Huhtamäki Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2002

Huhtamäki Oyj:n osavuosikatsaus 1.1. - 30.9.2002 Kansainvälisten talousnäkymien heiketessä kuluttajapakkauksiin erikoistuneen Huhtamäen kokonaismyyntivolyymi säilyi vakaana ja tulosparannus jatkui vuoden 2002 tammi-syyskuussa. Vuoden kolmannella neljänneksellä volyymikasvu elpyi Euroopassa ja jatkui Aasian, Oseanian ja Afrikan alueella. Pohjois-Amerikan heikko kysyntä, vuoden 2001 yritysmyyntien vaikutus sekä valuuttakurssien muutokset painoivat kuitenkin vuosineljänneksen liikevaihtoluvun 7 % alle edellisvuotisen. Konsernin liikevoitto (EBITA) suhteutettuna liikevaihtoon parani vuosineljänneksellä 0,7 prosenttiyksikköä 9,9 prosenttiin. Tammi- syyskuussa vastaava parannus oli 0,9 prosenttiyksikköä 10,1 prosenttiin. Liikkeessä olevien osakkeiden määrän aleneminen johti osaltaan siihen, että voitto osaketta kohti (ennen liikearvopoistoja) kasvoi vuosineljänneksellä 18 % ja tammi-syyskuussa 30 %, 1,04 euroon. Avainluvut Q3 Muutos Q1-Q3 Muutos milj. euroa % % Liikevaihto 547 - 7 1.712 - 5 Liikevoitto (EBITA) 54 - 172 + 4 EBITA %, liikevaihdosta 9.9 - 10,1 - Voitto ennen veroja 32 +1 106 + 10 Nettovoitto 21 - 3 72 + 10 EPS*, euroa 0,32 + 18 1,04 + 30 ROI*, % - - 13,2 + 23 *ennen liikearvon ja muiden aineettomien hyödykkeiden poistoja Pohjois-Amerikan haasteelliset lähiajan näkymät jarruttanevat tuloskehitystä myös viimeisellä vuosineljänneksellä, minkä johdosta koko vuoden tulosparannus jää alkuvuoden tahdista. Huhtamäki on valtaosaltaan saavuttanut kuluvalle vuodelle asetetut rakenteelliset ja taloudelliset tavoitteensa ja voi nyt keskittyä kasvun vauhdittamiseen vuoden 2003 keskeisenä tavoitteena. Espoossa 24.10.2002 Huhtamäki Oyj Hallitus Lisätiedot: viestintäjohtaja Markku Pietinen, puh. 09-6868 8361 HUHTAMÄKI OYJ Markku Pietinen Juha Salonen viestintäjohtaja lakiasiainjohtaja ------------------------------------------------------------ Lisätietoja saat osoitteesta http://www.waymaker.fi Seuraavat tiedostot ovat ladattavissa: http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/24/20021024BIT00190/wkr0001.doc The full report http://www.waymaker.net/bitonline/2002/10/24/20021024BIT00190/wkr0002.pdf The full report