Ainutlaatuisen nopea ja raivokkaan tyylikäs: Täysin uusi Hyundai i30 Fastback N

• Täysin uusi i30 Fastback N on C-segmentin ensimmäinen, upea viisiovinen coupe, jossa hienostunut tyyli yhdistyy N-mallien mukaansatempaavaan ajettavuuteen
  • Tehoa: nelisylinterinen, 2,0 litran T-GDI-turbomoottori tuottaa jopa 275 hevosvoimaa ja 378 Nm vääntömomentin
  • Suorituskykyyn vaikuttavia ominaisuuksia: mekaaninen sähköisesti ohjattu tasauspyörästön lukko N Corner Carving, sähköisesti ohjattu jousitus, Rev Matching, Launch Control, high-performance -renkaat, kierrosajastin ja paljon muuta
  • Hienostunutta performance-suunnittelua: virtaviivainen keula, kaksoispakoputkien väliin sijoitettu kolmiomainen takasumuvalo, takaluukkuun saumattomasti sulautuva kiiltävänmustalla korostusraidalla varustettu takaspoileri, 18- tai 19-tuuman pyörät, urheilulliset istuimet sekä eksklusiivinen Shadow Grey -ulkoväri
  • i30 Fastback N:n ilmanvastuskerroin on seitsemän prosenttia pienempi kuin viisiovisen i30 N -mallin, ja se läpäisee paremmin ilmavirtaa suurissa nopeuksissa.

Hyundai Motor on laajentanut tehokasta N-mallistoaan täysin uudella Hyundai i30 Fastback N -mallilla. Tämä on Hyundain toinen suorituskykyinen malli Euroopan markkinoilla. i30 Fastback N on ainutlaatuinen luokassaan - se on ensimmäinen viisiovinen C-segmentin coupe. Uutuus yhdistää hienostuneen ja tyylikkään i30 Fastback -mallin viisiovisen i30 N:n mukaansatempaavaan ajettavuuteen. Hyundai i30 Hatchback saapui Euroopan markkinoille vuoden 2017 lopulla ja on ollut myyntimenestys ylittäen odotukset: vuoden 2018 loppuun mennessä Eurooppaan tilattiin yli 9 000 i30 N -mallia.

- i30 N -mallin menestykseen perustuva aivan uusi i30 Fastback N on seuraava luku tässä menestystarinassa. Tämä kompaktiautojen segmenttiin kuuluva ensimmäinen viisiovinen coupe on valmis radalle. Nyt yhä useammat asiakkaat voivat kokea ainutlaatuisen N-tunteen toisen mallin tullessa Euroopan N-mallistoon, sanoo Hyundai Motor Europen tuote- ja markkinointijohtaja Andreas-Christoph Hofmann.

Moottorien tehomallisto

i30 Fastback N:n voimanlähteenä on 2,0-litrainen turboahdettu bensiinimoottori, jossa on tarjolla kaksi eri teholuokkaa etuvetoon yhdistettynä. Vakiona moottori kehittää räväkät 250 hevosvoimaa (184 kW) (yhdistetty polttoaineenkulutus WLTP:n mukaan 8,1 l/100 km; yhdistetyt CO2-päästöt: 185 g/km). Valitsemalla autoon Performance Packin saa käyttöönsä jopa 275 hevosvoimaa (202 kW), 353 Nm maksimiväännön ja 250 km/h huippunopeuden (yhdistetty polttoaineenkulutus: 8,2 l/100 km; yhdistetyt CO2-päästöt: 188 g/km). Performance Pack sisältää myös muhkeat äänet tuottavan Variable Exhaust Valve -järjestelmän.

Overboost-toiminto, joka aktivoituu maksimivääntömomentissa, lisää vääntöä edelleen 378 Nm:iin saakka. Se lisää turboahtimen nopeutta muutaman sekunnin ajaksi kasvattamalla syötettävän ilman ja polttoaineen määrää.

Hyundai i30 Fastback N:n keskinäytölle saa tiedot tehosta, vääntömomentista ja turbon tehostuksesta, kuten myös kierros- ja kiihtyvyysajastimen arvoista. High performance -ajodata tallentaa ja näyttää ajotietoja, mikä on erittäin käyttökelpoinen ominaisuus radalla.

Kaunis kaarremestari

Kestävyys ja suorituskyky radalla olivat avaintekijöitä i30 Fastback N:n kehitystyössä. Kun kuljettaja vie i30 Fastback N:n radalle, hän voi olla varma siitä, ettei auton suorituskyky petä. Sen jarrut on kehitetty kestämään ja lisäjäähdytystoiminto on toteutettu etupuskurin ilmanottoaukkojen avulla. Launch Control ohjaa moottorin vääntömomenttia ja helpottaa liikkeellelähtöä, ja maksimikierrokset täyskaasulla asettuvat 3 600 ja 4 900 välille. Fastback N -korin lujuutta kasvattavat lisävarusteena saatavana oleva takapoikkituki takaistuinten taakse, sekä korirakenteen lisätyt hitsauspisteet.

Hyundain tyylikäs ja upea uutuus rakastaa kaarteita mekaanisen sähköisesti ohjatun tasauspyörästön lukon, N Corner Carvingin, ansiosta. Se mahdollistaa paremman pidon ja siten kovemman maksiminopeuden kaarteessa. Sähköisesti ohjattu jousitus (Electronic Controlled Suspension, ECS) säätää iskunvaimennusta mahdollistaen mukavuuden arkiajossa ja optimoiden pidon kaarreajossa, kiihdytyksessä ja jarrutuksessa. Yhdessä jäykän korin kanssa kaarrenopeus paranee radalla ajettaessa.

N-kokemukselle olennaista on vakiovarusteena oleva N Grin Control -järjestelmä ja sen viisi eri tilaa, joita ovat Eco, normaali, Sport, N ja N Custom. Asetus voidaan valita ohjauspyörästä. Eri tilat muuttavat auton ominaispiirteitä säätäen mm. moottorin, ajovakauden, N Corner Carving -tasauspyörästön, äänten, ohjauksen ja Rev matching -toiminnon ominaisuuksia. Rev Matching -toiminto tekee pienemmälle vaihtamisesta täydellisen sulavaa sovittamalla moottorin kierrosluvun juuri sopivaksi.

Aivan uusi i30 Fastback N on kehitetty "muoto tukee toimintaa" -periaatteen mukaisesti. Suunnittelijat työskentelivät tiiviissä yhteistyössä aerodynamiikan asiantuntijoiden kanssa määritelläkseen oikean suhteen auton downforcen, ilmanvastuksen ja aerodynamiikan välillä ja luodakseen parhaan mahdollisen ajokokemuksen. Tämän upean, viisiovisen coupen siluetti on pitkä, virtaviivainen ja urheilullinen. Siksi uusi i30 Fastback N viiltää ilman halki suurissakin nopeuksissa. Se on 120 mm pitempi kuin i30 N ja katon maksimikorkeus on 21 mm matalampi kuin i30 N:n. Sen virtaviivaista muotoa havainnollistaa 0,297 Cd:n ilmanvastuskerroin, joka on viisiovisessa i30 N:ssä 0,320 Cd.

Vakuuttava ulkoasu

Auton perässä N-malliston kieltä puhuvat kaksoispakoputkien väliin sijoitettu kolmiomainen takasumuvalo ja takaluukkuun saumattomasti sulautuva kiiltävänmustalla korostusraidalla varustettu takaspoileri. Yhdessä i30-perheen tunnuksen, erottuvan Cascading Grill -etusäleikön kanssa, N-symboli tuo selkeästi esiin auton alkuperän. i30 Fastback N:n ajovalojen kehykset ovat mustat. Auton sivuprofiilista erottuvat N-mallille suunnitellut punaiset N-logolliset jarrusatulat, lasketut rungon sivupalkit ja kiiltomustat ulkopeilikotelot. Itsevarmuutta henkivää kokonaisuutta täydentävät matalaprofiiliset renkaat 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Fastback N on saatavana myös 19-tuumaisilla pyörillä ja Pirelli P-Zero-renkailla. Ne kuuluvat Performance Pack -varustepakettiin, joka vie uutuuden sporttisuuden vieläkin pitemmälle.

Sisätilat: Tyylikkyyttä, minne katsotkin

Korkealaatuiset sisustusmateriaalit ja metallin väriset yksityiskohdat korostavat i30 Fastback N:n yhteyttä moottoriurheiluun. Hyundai i30 Fastback N:n urheilullisissa istuimissa on N-logot, punaiset tikkaukset ja ne tukevat mainiosti matkantekijöitä. Istuinverhoiluksi voi valita yksisävyisen mustan kankaisen vaihtoehdon tai valinnaisesti mokkanahan ja kankaan yhdistelmän.

Ohjauspyörä on auton voimavarojen hallintakeskus, josta voi yhdellä napin painalluksella kytkeä toimintaan esimerkiksi N-ajomoodin. Sillä voi säätää sähköisesti säätyvää alustaa, ohjausta ja äänimaailmaa vieläkin urheilullisempaan suuntaan.

Kosketus maailmaan – ja tiehen

Fastback N hemmottelee kuljetettaviaan myös kattavalla media- ja navigointivarustuksella. Kirkas kahdeksantuumainen LCD-näyttö palvelee niin peruutuskameran, navigaattorin kuin audiosoittimenkin toimintoja. Näytön N Mode -toiminnolla kuljettaja voi säätää myös auton ajokäytöstä tilanteen ja mieltymyksiensä mukaan vaikkapa vaihtelemalla moottorin pakoäänten sävyä.

Mediajärjestelmää voidaan käyttää sekä Apple CarPlay että Android Auto -sovellusten kautta, ja ostaja saa peräti seitsemän vuoden maksuttoman käyttöoikeuden muun muassa sää- ja liikennetietoja välittäviin LIVE-palveluihin. Mobiililaitteen lataus sujuu Fastback N:ssä vaivattomasti langattoman induktiivisen latausalustan avulla (Qi-standardi).

Rakkautta jokaista kaarretta kohtaan Namyangista Nürburgringille

Hyundai on kehittänyt N-mallistonsa samalla periaatteella, kuin kilpa-autonsa. "N" viittaa kahteen tärkeään asiaan: ensinnäkin Hyundai Motorin globaaliin R&D-keskukseen Namyangin alueella, Etelä-Koreassa, missä ajatus on syntynyt, ja toiseksi Nürburgringiin, joka on yksi maailman vaativimmista kilparadoista. Siellä sijaitsee myös N-malleja viimeistelevä Hyundain testauskeskus. N-logo kuvaa shikaania, eli radan kaarretta, jossa tehokkaita N-malleja kehitetään ja testataan.

Valmistettu Euroopassa

i30 Fastback N valmistetaan Hyundai Motorin tehtaalla Tsekissä. Tehdas avattiin 2008, ja samana vuonna se aloitti ensimmäisen sukupolven i30:n tuotannon. Sen vuotuinen tuotantokapasiteetti on 350 000 autoa. Tehdas noudattaa korkeimpia laatustandardeja eurooppalaisten kuluttajien odotusten täyttämiseksi. Tehdasalueella on myös 3,3 km mittainen avoin testirata, jossa varmistetaan, että jokaisen auton hallintaominaisuudet, melu ja toiminnot testataan. Lisäksi suoritetaan täydellinen alustan tarkastus.

Hyundai i30 Fastback N saapuu Suomeen keväällä 2019. Hinnastoja ei ole vielä vahvistettu.