Alkuperäinen Hyundai IONIQ oli aikaansa edellä: halutun perheauton jälleenmyyntiarvo on nyt korkea

Report this content

Hyundain sähköistymisen airueeksi nousseen alkuperäisen Hyundai Ioniq -mallin tuotanto on päättynyt. Viimeinen Hyundai Ioniq rullasi Hyundain Etelä-Koreassa sijaitsevan Ulsanin tehtaan linjalta heinäkuun 2022 lopussa. Viimeinen Suomessa uutena myyty Hyundai Ioniq luovutettiin asiakkaalle elokuussa 2022.

Hyundai Ioniq oli lanseerauksensa aikaan vuonna 2016 ensimmäinen automalli maailmassa, johon oli suunniteltu alusta lähtien kolme voimalinjaa: täyshybridi, pistokkeesta ladattava hybridi ja täyssähköinen malli.

Ioniq-tuoteperhe on noussut sähköautoilijoiden keskuudessa jopa ikoniseen asemaan. Niin täyssähköiselle Ioniq Electricille kuin lataus- ja täyshybrideille on muodostunut omat fanikuntansa, mistä olemme maahantuonnissakin erityisen ilahtuneita, sanoo Hyundai Motor Finlandin toimitusjohtaja Esa Kurikka.

Kurikka näkee Ioniqin suosion nousun johtuvan muun muassa auton pitkästä takuusta, jonka ansiosta auto on haluttu myös käytettynä.

Hyundain pitkä takuu yhdessä kovan kysynnän kanssa on näkynyt viime vuosina hyvänä jälleenmyyntiarvona niin täyssähköisille kuin hybridimalleillemme.

Ioniqin avaama vahva polku sähköautoihin on nostanut myös Hyundai-merkin arvostusta.

On ollut hienoa huomata, että merkkimme pariin ovat löytäneet enenevässä määrin myös niin sanotuilla perinteisillä premium-merkeillä ajavat kuljettajat.

Ioniq on saanutkin matkansa varrella huomionosoituksia hyvästä hinta-laatu-suhteestaan. Esimerkiksi saksalainen automedia Auto Bild ja autoalan analytiikkayhtiö Schwacke ovat antaneet sille Value Champion -tunnustuksen kahtena peräkkäisenä vuotena.

Palkittu muoto ja pieni kulutus

Hyundai Ioniq lanseerattiin maailmalle vuonna 2016 Geneven autonäyttelyssä. Näyttelyssä esitelty tuotantoauto pohjautui vuonna 2012 esiteltyyn i-oni1-konseptiautoon. Tuotanto-Ioniqin linjakkaassa muotoilussa oli otettu huomioon ennen kaikkea pieni ilmanvastus. Ilmanvastuksen Cd-arvo 0,24 oli lanseerauksen aikaan kokoluokkansa paras. Vertailun vuoksi uuden IONIQ 6 -mallin Cd-arvo on 0,21.

Myös mallin muotoilu on miellyttänyt. Ioniq voitti lanseerauksen jälkeisenä vuonna Red Dot Design Award -palkinnon ja kaksi Good Design Award -palkintoa.

Erityistä kiitosta Ioniq on kerännyt taloudellisuudestaan. Esimerkiksi vuonna 2019 Ioniq sai täydet viisi tähteä ja oli ykkösenä eurooppalaisen Green NCAP Score -testissä, jossa mitattiin sähköautojen energiatehokkuutta tosielämään verrattavissa oloissa. Traficomin ylläpitämän Autovertaamon vertailussa Ioniq Electric oli pienikulutuksisin sähköauto vuonna 2020.

Vuoden Auto -palkinnon Ioniq on kuitannut Norjasta, Ruotsista ja Ranskasta. Suomessa Hyundai Ioniq oli oman sarjansa voittaja Iltalehden Vuoden Auto Suomessa -kilpailussa vuonna 2017.

Ioniqin kolmen voimalinjan mallisto on vakuuttanut niin ikään turvallisuudellaan. Ioniq on säilyttänyt viiden tähden Euro NCAPin luokituksensa koko elinkaarensa ajan.

Vuosien 20162021 välillä Euroopan markkinoilla on myyty kaikkiaan 135 692 Ioniqia.

Energiatehokkaat voimalinjat

Täyssähköinen Ioniq esiteltiin alun perin 28 kilowattitunnin akulla varustettuna, ja vuonna 2019 facelift-mallipäivityksen yhteydessä akun koko kasvoi 38,3 kilowattituntiin. Samalla auton sisäinen laturi päivitettiin 6,6 kilowatista 7,2 kilowattiin.

Isoakkuisen Ioniqin akun saa ladattua 80-prosenttisesti täyteen 54 minuutissa pikalatausasemalla, pieni akku täyttyy 80-prosenttisesti jopa alle puolessa tunnissa. Täyssähköisen Ioniq Electricin kulutus oli ja on yhä sähköautojen pienimpiä: 13,8 kWh/100 km.

Ioniq Electricin sähkömoottori tuottaa pienemmässä akkuversiossa 80 kilowatin (120 hv) tehon ja isomman akun kanssa 100 kilowatin (136 hv) tehon. Molemmissa on 295 newtonmetrin vääntömomentti. Pienemmällä 28 kilowattitunnin akulla auton toimintamatka on 280 kilometriä ja isommalla 38,3 kilowattitunnin akulla 311 kilometriä.

Ioniq Electric -täyssähköauto on myös pienemmällä 28 kWh:n ajoakulla todella käytännöllinen tuote pienen sähkönkulutuksen ansiosta, muistuttaa Kurikka.

Kurikan mukaan erinomainen energiatehokkuus on ollut jo pitkään Hyundain autosuunnittelun kulmakiviä.

Samaa filosofiaa hyödynnetään seuraavaksi IONIQ 6 -täyssähköautossa, mikä auttoi uutuusmallia saavuttamaan yhden pisimmistä tarjolla olevista täysin sähköisten autojen toimintamatkoista.