Euroopan uudenaikaisimmalla autotehtaalla valmistettu jo kolme miljoonaa henkilöautoa

• Hyundain Tšekissä sijaitsevalla tuotantolaitoksella on valmistettu kolme miljoonaa henkilöautoa vuodesta 2008 alkaen
  • Kolmannen miljoonannen auton merkkipaalun saavutti tehokas perhesportti Hyundai i30 N, joka toimitettiin asiakkaalle Saksaan
  • Hyundain Tšekin tehdas on Euroopan modernein autotehdas. Siellä valmistetaan päivittäin 1 500 Hyundaita.

Hyundai Motor juhlistaa kolmea miljoonaa valmistettua henkilöautoa Tšekin tasavallassa sijaitsevalla HMMC:n (Hyundai Motor Manufacturing Czech) tuotantolaitoksella. Nošovicen kaupungissa sijaitseva autotehdas on Euroopan modernein tuotantolaitos tuottaen 1 500 Hyundai-merkkistä henkilöautoa päivittäin.

Kolmas miljoonas Nošovicessa valmistettu auto oli suositun Hyundai i30 -tuoteperheen tehokas i30 N -malliversio. Kyseinen autoyksilö toimitettiin saksalaiselle asiakkaalle.

- Tämä on merkittävä saavutus HMMC:lle ja osoittaa, että Hyundain sitoutuminen Euroopan markkinoihin on ollut menestys. Tarjoamme asiakkaillemme jatkossakin laadukkaita autoja parhailla teknologioilla, Hyundai Motor Europen pääjohtaja Dong Woo Choi sanoo.

HMMC:n tuotantolaitoksella valmistetaan i30-malliston lisäksi uutta Hyundai Tucson kevythybridiä 48 V:n sähköisellä voimalinjalla. Tehdas on aloittanut toimintansa vuonna 2008 ja se työllistää tällä hetkellä 3 300 ihmistä.

Henkilötyövoiman lisäksi HMMC:n tuotantolaitoksella ahertaa 500 robottia tehden siitä Euroopan uudenaikaisimman autotehtaan. Korkean teknologian tuotantomenetelmät takaavat paitsi poikkeuksellisen korkean laadun, myös mahdollisimman pienen ympäristökuormituksen. Laadun takeena Hyundai tarjoaa Suomessa markkinoiden kattavinta takuuta koko mallistolleen - 7 vuotta ilman kilometrirajaa.

Sarjatuotanto Nošovicessa aloitettiin marraskuussa 2008 yhdessä työvuorossa. Jo syyskuussa 2009 tuotanto laajennettiin kahteen vuoroon, ja kahden vuoden päästä syyskuussa 2011 tehdas pyöri kolmessa vuorossa valmistaen 300 000 ajoneuvoa vuodessa.

Vuonna 2018 HMMC:n tehtaalla valmistettiin 340 000 Hyundaita, jotka toimitettiin 69 eri maahan ympäri maailmaa. Suurin osa tuotannosta myydään kuitenkin Eurooppaan, sillä tehdas on Hyundain ainoa Euroopan unionin alueella toimiva autotehdas. Euroopassa myytävät Hyundain kompaktit i10- ja i20-automallit valmistetaan Turkin Izmitissä sijaitsevalla tuotantolaitoksella.

Pikafaktat

Hyundain Tšekissä sijaitsevalla tuotantolaitoksella on valmistettu kolme miljoonaa henkilöautoa. #Hyundai