Hyundai esittelee uuden IONIQ–mallin

• Yksi korityyppi, voimalinjana joko täyssähkö, lataushybridi tai hybridi

• IONIQ rikkoo rajoja yhdistämällä luokkansa parasta ajettavuutta, polttoainetehokkuutta sekä houkuttavaa muotoilua

• IONIQ esitellään Koreassa tammikuussa 2016 ja Euroopan ensi-ilta on Geneven autonäyttelyssä maaliskuussa

• IONIQ on tärkeä askel Hyundain matkalla ekoedullisten autojen markkinajohtajaksi

Hyundai on paljastanut nimen uudelle ja edistykselliselle ekoedulliselle autolleen. Hyundai IONIQ (ääntäminen: aɪ | ɑ: nɪk) tulee olemaan saatavana kolmella eri sähköisellä voimalinjalla. Täyssähköautona, lataushybridinä (bensiini + sähkö) sekä bensiini-sähkömoottorilla varustetulla hybridiversiona. Auto on ensimmäinen malli, jonka asiakas voi valita itselleen kolmen sähköisen moottorityypin väliltä.

Woong-Chul Yang, Hyundain teknisen suunnittelukeskuksen johtaja kommentoi: ”Hyundailla on perinteet innovatiivisten ja polttoainetaloudellisten autojen valmistajana. Olemme ylpeitä esitellessämme uuden IONIQ-mallin ekoedulliseen automallistoomme. Visiomme tulevaisuuden liikkumisesta tarjoaa asiakkaalle vaihtoehtoisia voimalinjoja eri liikkumistarpeita varten, tinkimättä kuitenkaan muotoilusta tai ajomukavuudesta. IONIQ on tuotekehityksemme uusin tähti pyrkiessämme koko maailman ekoedullisten automarkkinoiden huipulle.”

Uuden auton nimessä on viitteitä sen toiminnasta. Ioni on sähköisesti varautunut atomi, joka linkittyy auton nerokkaaseen sähkömoottoreiden yhdistelmään. Nimen toinen osa ”unique” viittaa sen ainutlaatuisuuteen, joka osoittaa brändin sitoutumista puhtaaseen ympäristöön ja halukkuutta tarjota asiakkailleen mahdollisimman monia vaihtoehtoja. Viimeisenä kirjaimena oleva Q, kuvaa auton logoa visuaalisena läpimurtona, joka tuo uuden lähestymistavan kehittyneelle ja vähäpäästöiselle mallille.

Auto perustuu täysin uudelle perusrakenteelle, joka on valmistettu nimenomaan auton useita eri käyttövoimalähteitä ajatellen. IONIQ-mallin täyssähkö (EV) versiossa voimanlähteenä on suuren kapasiteetin omaava huipputehokas litium-ioniakku. Lataushybridi (PHEV) yhdistää polttoainetaloudellisuuden sekä ladattavalla akkuvirralla saatavan sähkönenergian laajaksi toimintasäteeksi sekä pienemmiksi päästöiksi. Hybridimallin (HEV) polttomoottori ja sähkömoottori toimivat rinnakkain. Liike-energiaa varastoidaan auton akkuun, jolloin sähkömoottorin käyttöä voidaan lisätä.

Hyundai on yksi maailman johtavista hybridiautojen valmistajista ja se on sitoutunut tulevaisuuteen myös vähäpäästöisten tai täysin päästöttömien autojen valmistajana. Uusin edistysaskel perustuu Hyundain kokemukseen maailman ensimmäisenä polttokennoautojen sarjatuotannon aloittajana vuonna 2013. Vedystä energian saava auto on nimeltään Hyundai ix35 Fuel Cell.

IONIQ-mallin maailman ensiesittely on Koreassa tammikuussa. Euroopassa auto esitellään ensimmäisen kerran Geneven kansainvälisessä autonäyttelyssä maaliskuun alussa.

Hyundai Motor Finland Oy
Kellokukantie 2, 01300 Vantaa

PR & Viestintäpäällikkö Sami Takaneva
puh: 050 3800 758
email: sami.takaneva@hyundai.fi

Hyundai Motor Company myi vuonna 2014 koko maailmassa yhteensä 4.961.877 uutta autoa. Viime vuonna uusia Hyundai-malleja rekisteröitiin Euroopassa yhteensä 424.467 kappaletta. Euroopan alueella myydyistä Hyundai-malleista 95 % on suunniteltu, kehitetty ja testattu Euroopassa. Autoista 90 % valmistetaan Hyundain tehtailla Tsekin tasavallassa ja Turkissa. Hyundai myy autoja yhteensä 30 eri Euroopan maassa ja 2500 myymälässä.

Vuonna 2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Vuonna 2014 Hyundai-malleja rekisteröitiin Suomessa 2156 kappaletta. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.