Hyundai esitteli uuden sukupolven polttokennoauton

Hyundai on ennakkoesitellyt uuden sukupolven polttokennoautonsa, ennen ensi vuoden alussa tapahtuvaa virallista julkistusta. Etelä-Koreassa Soulissa pidetyssä ennakkoesittelytilaisuudessa lähes tuotantovalmis versio tarjosi vaikuttavia suoritusarvojaan ja paljasti futuristisen muotoilunsa. Tällä hetkellä vielä nimeämätön malli kuvastaa Hyundain sitoutumista uuteen aikakauteen ympäristöystävällisten autojen kehityksessä.

Neljännen sukupolven polttokennojärjestelmä

Tapahtumassa nähty uuden sukupolven SUV-malli antaa ennakkonäkymän Hyundain seuraavaan kaupalliseen vetykäyttöiseen automalliin, jossa hyödynnetään yhtiön neljännen sukupolven polttokennoteknologiaa. Auto ja sen suoritusarvot sekä polttokennoteknologia ovat tulosta Hyundain globaalista tutkimuksesta ja tuotekehityksestä. Uusi malli vankentaa Hyundain johtoasemaa polttokennopohjaisissa sähköisissä voimalinjoissa.

Uusi polttokennomalli kehitettiin neljästä lähtökohdasta, jotka painottuvat polttokennojärjestelmän tehokkuuteen, suoritusarvoihin, kestävyyteen ja säiliön energiatiheyteen. Parantamalla polttokennon suorituskykyä, vähentämällä vedyn kulutusta ja optimoimalla tärkeimmät komponentit auton tehokkuus on kehittynyt huomattavasti verrattuna edeltäjäänsä ix35 Fuel Cell –malliin. Uuden SUV:n polttokennon tehokkuustaso on 60 %, eli 9 % parempi kuin ix35 FuelCell -mallin 55,3 %. Järjestelmän paremman energiatehokkuuden ansiosta uuden mallin toimintasäteen tavoitteena on yli 800 km yhdellä latauksella (NEDC-normin mukaisesti).

Uuden mallin suurin teho (163 hv) on noussut 20 % edeltäjään verrattuna. Polttokennokäyttöisen SUV:n kylmäkäynnistysominaisuudet ovat myös parantuneet, ja pakkaseen liittyvät käynnistysongelmat on ratkaistu. Auto on suunniteltu käynnistymään jopa -30 asteen pakkasessa lisäämällä kennostoon Hyundain itsekehittämiä avainkomponentteja. Kehittyneet komponentit, kuten MEA (kalvoelektrodikokoonpano) ja bipolaarilevyt, parantavat uuden auton ominaisuuksia ja auttavat Hyundaita alentamaan sarjatuotantokustannuksia.

Hyödyntämällä erittäin kestävää katalyyttitekniikkaa uusi vetykäyttöinen SUV on käyttöiältään edeltäjäänsäkin parempi. Uuden sukupolven vetykäyttöisessä autossa on merkittäviä parannuksia vetysäiliön energiatiheydessä. Säiliöpaketissa on nyt kolme samankokoista säiliötä kahden erikokoisen sijasta. Säiliön huippuluokan gravimetrinen kapasiteetti (vedyn massa suhteessa säiliön painoon) saavutettiin muoviseen vuoraukseen liittyvillä innovaatiolla sekä tehokkaalla kerrostuksella, menetelmä tuotti samalla myös ohuemman rakenteen.

Sarjatuotantomalli sisältää myös kehittyneitä kuljettajaa avustavia tekniikoita, kattavan vetykäyttöisen valikoiman rinnalla. Uusien ADAS-ominaisuuksien yksityiskohdat esitellään tammikuussa CES2018 -tapahtumassa uuden tulevan mallinimen kanssa. ”Poikkeuksellisen tehokkuuden, upean muotoilun ja tinkimättömän suorituskyvyn ansiosta uuden sukupolven polttokennokäyttöinen SUV on todellinen malliesimerkki tulevaisuuden ympäristöystävällisestä ajoneuvosta”, kertoo Hyundai Motor Groupin Eco Technology Centerin johtaja Lee Ki-sang. ”Hyundai vankentaa johtoasemaansa uusiutuvaa energiaa käyttävien autojen kehityksessä ja valmistamisessa lähes päästötöntä tulevaisuuden yhteiskuntaa varten.”

Futuristinen, luonnon inspiroima muotoilu

Uuden sukupolven polttokennoauto on perinyt vaikuttavan muotoilunsa FE Concept -autosta, joka esiteltiin Geneven 2017 autonäyttelyssä. Muotoilu on orgaanista, virtaavaa sekä luonnon innoittamaa. Puhtaat linjat korostavat auton saasteettomuutta ja korostavat auton ainoaa päästöä, vettä. Uutuuden puhtaan seesteinen muotoilu kuvastaa myös sen rauhoittavaa olemusta tien päällä. Autolla on luottamusta herättävä, karismaattinen SUV-luonne, joka edustaa kykyä matkata suuria etäisyyksiä syrjäisiin paikkoihin, harmoniassa luonnon kanssa.

Useat vähäeleiset muotoiluelementit korostavat mallin teknistä kypsyyttä ja huipputason teknologiaa. Yksinkertaiset, täysleveät seisontavalot luovat futuristisen vaikutelman, joka myöskin edustaa luontoa horisonttinäkymän tavoin. Huipputeknistä ulkoasua loiventavat ja ilmanvastusta vähentävät elementit, korostavat selkeää ja rauhallista muotoa. Ovenkahvat ovat ulkopinnan tasalla, ja ilmaverho D-pilarin ilmatunnelin kanssa maksimoi aerodynaamisen tehokkuuden. SUV:n vanteiden muotoilussa on pyritty tyylikkyyteen ja vähäiseen ilmanvastukseen erityisellä kaksiosaisella rakenteella.

Selkeä sisustus yhdistyy intuitiivisesti korkean teknologian elementteihin välttäen kuitenkin levottoman vaikutelman tuoden samalla rauhallista käytettävyyttä kuljettajalle. Leveä AV-näytöllä varustettu kojelauta ja ergonomisilla säätimillä oleva keskikonsoli korostavat ensiluokkaista SUV-tyylistä vaikutelmaa. Sisätilojen pehmeät, mutta hienostuneet värit ovat luonnon innoittamia. Hillityillä sävyillä saadaan ultramoderni sisätila, jota täydentävät alan johtavat ja ympäristömerkityt biomateriaalit. Futuristista vaikutelmaa täydentää ainutlaatuinen kankaan ja mokan yhdistelmä, jota käytetään istuinten korostuksissa.

Uusi ekologisten ajoneuvojen kehityksen tiekartta

Uusi malli on eturintamassa Hyundain suunnitelmissa vähäpäästöisten autojen kehityksessä. Tavoite liittyy Hyundai Motor Groupin suunnitelmaan esitellä 31 ympäristöystävällistä automallia maailmanlaajuisille markkinoille vuoteen 2020 mennessä. Tämä uusi tiekartta edustaa myös Hyundai Motor Groupin ja sen tytäryhtiöiden seuraavaa vaihetta lopullista tavoitetta varten, jossa luodaan entistä puhtaampi ympäristö vähäpäästöisillä autoilla. Hyundai omaksuu ympäristöystävällisten autojen ohjelmassaan monitahoisen lähestymistavan. Yhtiö on sitoutunut tulevaan autojen valikoimaan, joka käsittää erilaisia voimalinjavaihtoehtoja – sähköinen, hybridi ja polttokenno – asiakkaidensa erilaisten elämäntyylien tueksi.

Tiekartta sai vauhtia polttoainetaloudellisten ja ympäristöystävällisten autojen kasvavasta maailmanlaajuisesta kysynnästä. Se on samalla osoitus Hyundain pyrkimyksestä johtaa hybridiautojen globaalia yleistymistä, laajentaen valikoimaa SUV-autoihin sekä raskaisiin ajoneuvoihin. Toinen osa suunnitelmaa on taka- sekä nelivetoisten mallien kehittäminen pohjautuen vuonna 2011 Hyundain esittelemään voimalinjaan kytkettyyn sähkömoottorijärjestelmään (TMED).

Samalla kun Hyundai vahvistaa johtoasemansa kehittämistä sähköautojen markkinoilla nykyisellä IONIQ-mallistolla, yhtiön tavoitteena on myös tuottaa valikoima, joka kattaa niin pienet sähköautot kuin isot ja ylelliset Genesis-brändin mallitkin. Hyundain sähköautojen kehittäminen tapahtuu useassa vaiheessa. Uuden kompaktin SUV:n Hyundai KONAn sähköversion julkistus vuoden 2018 ensimmäisellä puoliskolla, Genesis EV -mallin julkistus vuonna 2021 ja seuraavan vielä nimeämättömän pitkän 500 km:n toimintasäteen sähköauton julkistus vuoden 2021 jälkeen. Lisäksi Hyundai kehittää ensimmäisen erityisrakenteen pelkästään sähköautoja varten, jolloin yhtiö voi tuottaa useita pitkän toimintasäteen malleja.

Hyundai vahvistaa myös globaalia johtoasemaansa vetykäyttöisessä polttokennoteknologiassa. Siinä keskitytään tutkimus- ja kehityspanoksiin polttokennoauton suoritustason ja kestävyyden tehostamiseksi ja samalla tekniikkaa pienennetään ja kustannuksia vähennetään, jotta sitä voitaisiin hyödyntää esimerkiksi pienemmissä perheautoissa. Osana tätä samaa kehitysohjelmaa Hyundai julkistaa myös uuden vetykäyttöisen bussin tämän vuoden viimeisellä neljänneksellä.

Vetykäyttöinen yhteiskunta kaikkien ulottuvilla

Hyundai on mukana Soulin kaupungin hallinnon käynnistämässä Hydrogen House –hankkeessa. Siinä esitellään uuden polttokennomallin prototyyppejä marraskuun 17. päivään asti ja edistetään päästöttömiä polttokennoautoja sekä vetyyn perustuvaa yhteiskuntaa. Tällaisten ohjelmien avulla Hyundai näyttää, miten vetyyn perustuva yhteiskunta voisi toteutua jo lähitulevaisuudessa.

Hyundai on maailman ensimmäinen autonvalmistaja, joka otti käyttöön sarjatuotantolinjan vetykäyttöisille polttokennoautoille, on toimittanut polttokennoautoja vuodesta 2013 ja myy niitä nykyisin 18 maassa maailmanlaajuisesti. Myös Suomeen on rekisteröity yksi vetykäyttöinen Hyundai ix35 Fuel Cell –malli. Hyundai käynnisti polttokennoteknologian tutkimuksen vuonna 1998, ja sen ensimmäinen polttokennoauto perustui Santa Fe SUV -malliin yhteistyönä CaFCP:n (California Fuel Cell Partnership) kanssa. Monien kehitys- ja valmistusvuosien kautta Hyundai on osoittanut, että polttokennoautot ovat yhtä kilpailukykyisiä kuin polttomoottorilla varustetut autot niin turvallisuuden kuin luotettavuudenkin suhteen.

Hyundai julkistaa uuden vetykäyttöisen SUV-mallin ensi vuoden alussa Koreassa, ja tätä seuraavat Pohjois-Amerikan ja Euroopan markkinat. Yhtiö harkitsee myös polttokennomallien myynnin laajentamista ympäristöystävällisten autojen suuren kasvupotentiaalin markkinoille.

Lisätiedot

Hyundai Motor Finland Oy / Kellokukantie 2 / 01300 Vantaa / PR & Viestintäpäällikkö / Sami Takaneva / Puh: 050 3800 758 / email: sami.takaneva@hyundai.fi

Kuvat sekä videomateriaalit saatavilla osoitteista:

news.cision.com/fi/hyundai-motor-finland / hyundai.news / press.motorsport.hyundai.com

Hyundai sosiaalisessa mediassa:

Facebookissa: facebook.com/hyundaifinland / Twitterissä: @HyundaiEurope, @HMSGOfficial
 / Instagramissa: @HyundaiEurope

Hyundai Motor Company

Vuonna 1967 perustettu Hyundai Motor Company on pääyhtiö Hyundai Motor Group -konsernissa, jonka innovatiivinen rakenne käsittää kaikki autotuotannon resurssit omasta terästehtaasta alkaen. Hyundailla on kautta maailman kahdeksan tuotantokeskusta ja seitsemän teknistä suunnittelukeskusta. Yhtiö myi vuonna 2016 maailmanlaajuisesti 4,86 miljoonaa autoa. Hyundai työllistää yli 110 000 henkilöä eri puolilla maailmaa.

Yhtiö vahvistaa jatkuvasti tuotevalikoimaansa ja pyrkii lujittamaan edelleen puhtaan teknologian johtoasemaansa, jonka ovat pohjustaneet maailman ensimmäinen massatuotettu vetyauto ix35 Fuel Cell sekä IONIQ, maailman ensimmäinen automalli, joka on saatavissa kolmena erilaisena sähkömoottoria hyödyntävänä versiona.

Hyundai Suomessa

2001 perustettu Hyundai Motor Finland on osa Bassadone Automotive Nordicia. Koko Hyundai-henkilöautomallistolla on viiden vuoden takuu ilman kilometrirajoitusta. Takuu sisältää myös tieturvan sekä määräaikaishuoltojen välillä tehtävät kausitarkistukset.