Hyundai i30 ‒ Uusittu suomalaisten suosikki sai hinnat

• Uusi houkutteleva Hyundai i30 saa uudistetun moottorivalikoiman, uuden tyylikkään muotoilun sekä edistyneet turvallisuusjärjestelmät ja liitettävyyspalvelut
  • Uutena i30-mallistoon saapuva sähköistetty 48 V -kevythybridivaihtoehto parantaa polttoainetaloudellisuutta
  • Kaikki kolme Hyundai i30 -korityypillä ‒ i30 Hatchback, Fastback ja Wagon ‒ saavat uuden muotoilun ja uudet ominaisuudet
  • Moottoriurheilun inspiroima N Line -varustetaso on saanut uuden muotoilun ja uusia vakiovarusteita, ja se on saatavana nyt ensimmäistä kertaa myös uudessa i30 Wagonissa

Uuden Hyundai i30:n muotoilu on sekä rohkea että tyylikäs. Keulan uusi ilme on leveämpi ja modernimpi. Aiempaa leveämpi kolmiulotteinen etusäleikkö korostaa auton ketterää ulkoasua. Ajovalot ovat uudelleenmuotoillut ja uudet led-päiväajovalot ovat V-kirjaimen muotoiset. Hatchback -malli saa uuden takapuskurin, joka on suunniteltu parantamaan aerodynaamiikkaa. Myös led-takavalot muodostavat V-kirjaimen luoden symmetriaa auton etu- ja takaosaan.

Hyundai i30 -malliston Suomen varustetasot ovat Fresh, Comfort, Style ja N Line ja ne tarjoavat nyt aiempaakin kattavammat varustelut. Esimerkiksi Style-varustetaso sisältää nyt myös 10,25” värikosketusnäytön navigointijärjestelmällä ja Bluelink-telematiikan älypuhelinohjauksella sekä risteävän liikenteen ja katvealueen varoitusjärjestelmät.

Uusi i30 tuo ensimmäisenä Hyundain Bluelink-palvelut Suomeen

Uusi i30 on ensimmäinen Hyundai-malli, joka tuo Bluelink-palvelut Suomeen. Bluelink-järjestelmä tarjoaa kattavat liitettävyyspalvelut, kuten Hyundai LIVE Services -palvelut, sekä etäkäyttöominaisuudet älypuhelinsovelluksella. Bluelinkin avulla voi mm. paikantaa autonsa, lukita auton etäohjauksella sekä tarkastella tietoja esimerkiksi rengaspaineista ja ajosuoritteesta. Bluelink-järjestelmän käyttö on veloituksetonta ensimmäiset viisi vuotta.

Kohti sähköistä tulevaisuutta

Hyundai i30:n moottorimallisto saa uusia vaihtoehtoja. Moottorimalliston kaikki vaihtoehdot ovat Euro 6d -päästönormin mukaisia. Uutena mallistoon tulee sähköistetty 48 V:n kevythybridi, joka on tarjolla uuden 1,0 T-GDI 120 hv -bensiinimoottorin, i30:n moottorimalliston huipulla olevan uuden 1,5 T-GDI 159 hv -bensiinimoottorin sekä 1,6 CRDI 136 hv -dieselmoottorin kanssa. Vaihteistoina i30-mallistoon on valittavissa 6-vaihteinen käsivaihteisto tai seitsemänvaihteinen kaksoiskytkinautomaattivaihteisto (7-DCT). Hyundai i30 -malliston yhdistetyt CO2-päästöt asettuvat mallista riippuen 119-138 g/km välille.

N Line tarjolle koko i30-perheen korimallivalikoimaan

Ensimmäistä kertaa Hyundain moottoriurheilun inspiroima N Line -varustetaso tulee tarjolle i30 Hatchbackin ja i30 Fastbackin lisäksi myös i30 Wagon -malliin. Hyundai i30:n uudessa N Line -mallistossa on aiempaakin urheilullisempi ulkonäkö: etusäleikkö on leveämpi ja matalampi ja ajovalot uudistuneet samoin kuin mallin muotoilu sekä etu- että takaosassa. Leveä diffuusori viestii auton suorituskyvystä. Uudelleensijoitetut takasumuvalot antavat visuaalisen vaikutelman lähempänä maata olevasta painopisteestä. N Line -mallisto saa myös nahka-mokkanahkaverhoilulla olevat Sport-etuistuimet, joiden etuistuimet ovat sähköisesti säädettävät ja kuljettajan istuin varustettu muistipaikoin.

Liitettävyyspalvelut

Uudessa i30:ssa on tämän päivän tarpeisiin vastaavat liitettävyyspalvelut. Uusi 7-tuumainen digitaalinen mittaristo ja uusi 10,25-tuumainen värikosketusnäyttö navigoinnin yhteydessä mahdollistavat nykyaikaisemman ja yksilöllisemmän ajokokemuksen. Hyundai i30-mallisto saa myös langattoman puhelimen peilausmahdollisuuden, joten matkapuhelimen liittäminen auton järjestelmään ei enää vaadi kaapelia. Myös Qi-standardin mukaisten matkapuhelimien langaton lataus onnistuu uudessa i30-mallistossa.

Luotettavaa turvallisuutta

Hyundai i30 on aiempaakin turvallisempi ja mukavampi päivitetyn Hyundai SmartSense -turvallisuusvarustepaketin ansiosta. Edistynyt kaistallapysymisavustin (Lane Following Assist, LFA) säätää ohjausta automaattisesti, jotta auto pysyy keskellä ajokaistaansa. Peruutusavustin (Rear Collision-avoidance Assist, RCA) jarruttaa tarvittaessa autoa peruuttaessa törmäyksen välttämiseksi. Liikkeellelähtöilmoitus (Leading Vehicle Departure Alert, LVDA) huomauttaa uuden i30:n kuljettajalle, kun edessä oleva ajoneuvo alkaa liikkua ja kuljettajan reaktio liikennevirran liikkumiseen myöhästyy esimerkiksi liikennevaloissa.

Uusittu katvealueen havainnointijärjestelmä (Blind Spot Detection, BSD) varoittaa havaitessaan katvealueella toisen ajoneuvon, ja nyt yhdessä katvealueen varoitusjärjestelmän (Blind Spot Collision Avoidance Assist Warning, BCA) kanssa myös tarvittaessa jarruttaa törmäyksen välttämiseksi tai vaurioiden minimoimiseksi. Myös automaattinen hätäjarrutusjärjestelmä (Forward Collision-Avoidance Assist, FCA) on päivitetty ja pystyy nyt tunnistamaan myös polkupyöräilijöitä. Jo aiemmissa i30-malleissa FCA on pystynyt havaitsemaan autojen lisäksi jalankulkijoita.

Lisäksi uuteen Hyundai i30:een on tarjolla kuljettajan vireystilan valvonta (Driver Attention Warning, DAW), kaukovaloavustin (High Beam Assist, HBA), älykäs liikennemerkkien tunnistus (Intelligent Speed Limit Warning, ISLW) sekä kaistallapitoavustin (Lane Keeping Assist, LKA).

Turvallisuusvarusteluun kuuluu myös Comfort-varustetasosta alkaen vakiovarusteena oleva eCall-hätäpuhelujärjestelmä, jonka avulla matkustajat voivat ottaa yhteyttä hätäkeskukseen napin painalluksella. Järjestelmä aktivoituu automaattisesti, jos ajoneuvon turvatyynyt ovat lauenneet.

Mielenrauhaa tuo myös Suomessa 1.8.2020 alkaen rekisteröitäville uusille Hyundai-malleille myönnettävä pitkä viiden vuoden takuu ilman kilometrirajaa.

Uusi Hyundai i30 saapuu Suomeen lokakuussa 2020. Malliston hinnat alkavat 19 390 eurosta (Hyundai i30 Hatchback 1,5 DPi 110 hv).

Korjattu: 1,5 T-GDI -bensiinimoottorin teho on 159 hv, ei 160 hv