Hyundai IONIQ 6 tarjoaa tyyliä ja toimintamatkaa

Hyundai on esitellyt täysin uuden IONIQ 6 -täyssähköauton. Kehittynyt teknologia, personoitavat ominaisuudet ja pitkä toimintamatka määrittelevät uudelleen sähköisen liikkumisen rajat.

IONIQ 6 on rakennettu Hyundain sähköautoille suunnitellulle Electric Global Modular Platform (E-GMP) -alustalle. Ratkaisu mahdollistaa erittäin pitkän, 2 950 mm:n akselivälin. Mallin vaikuttava kokonaispituus on 4 855 mm, se on 1 880 mm leveä ja 1 495 mm korkea. IONIQ 6 on saatavilla 20- tai 18-tuumaisilla kevytmetallivanteilla. Mittasuhteet antavat sille ainutlaatuisen, virtaviivaisen tyylikkään ulkonäön, jolla malli erottuu muusta sähköautotarjonnasta.

"IONIQ 6 on suunniteltu toimimaan inspiroivana ja saumattomana osana jokapäiväistä elämäämme", kertoo Hyundai Motor Companyn varatoimitusjohtaja, globaali markkinointijohtaja ja asiakaskokemusosaston johtaja Thomas Schemera. "Innovatiivinen sisustus on huolellisesti suunniteltu henkilökohtaiseksi tilaksi, jossa on huomioitu myös uusin teknologia turvallisen, hauskan ja stressittömän ajokokemuksen luomiseksi. Tilava sisustus, jonka lähtökohtana ovat kestävyys ja käytettävyys, edustaa jälleen askelta eteenpäin sähköajoneuvoissa asiakkaidemme arvojen mukaisesti.”

Yksi markkinoiden energiatehokkaimmista vaihtoehdoista

IONIQ 6 on tarjolla 77,4 kWh:n korkeajänniteakustolla joko takavetoisena (RWD) tai nelivetoisena (AWD). Malliston huipulla olevan kahden sähkömoottorin AWD-vaihtoehdon yhdistetty teho on 239 kW ja vääntömomentti 605 Nm. Nelivetoversio kiihtyy 0−100 km/h 5,1 sekunnissa.

Uutuus vakuuttaa energiatehokkuudellaan. IONIQ 6:n arvioitu täyssähköinen toimintamatka on yli 610 km WLTP-mittaustavan (Worldwide Harmonized Light Vehicle Test Procedure) mukaan1. Pienemmän 53 kWh:n korkeajänniteakustolla, 18 tuuman renkailla ja RWD-moottorivaihtoehdolla energiankulutuksen arvioidaan olevan alle 14 kWh/100 km2, mikä tekee IONIQ 6:sta on erittäin energiatehokkaan auton.

IONIQ 6:n E-GMP-arkkitehtuuri tukee sekä 400 V:n että 800 V:n latausinfrastruktuureja. Ajoneuvoalustan toimintajännite on 800 volttia, mutta sitä voidaan ladata tavallisilla 400 voltin pikalatureilla ilman erillisiä adaptereita tai lisäosia. 350 kilowatin pikalaturilla optimaalisissa olosuhteissa IONIQ 6 latautuu 10 % varaustasolta 80 % tasolle vain 18 minuutissa3.

Kuten IONIQ 5, myös IONIQ 6 tarjoaa innovatiivisen Vehicle-to-Load (V2L) -toiminnon, jonka avulla voi käyttää sähkölaitteita. Tekniikka on ihanteellinen virran saamiseen esimerkiksi sähkökatkon, retkeily- tai ulkoiluprojektien aikana. Auton ulkopuolella olevan pistorasian lisäksi takarivin istuimen alla on toinen pistorasia kannettavien tietokoneiden, puhelimien ja muiden laitteiden sujuvaa lataamista varten.

Personoitava, helppokäyttöiseksi suunniteltu sisätila

Dual Color Ambient Lighting -tunnelmavalaistus valaisee IONIQ 6:n sisustaa. Tarjolla on 64 värin valikoima ja kuusi kaksiväriteemaa4, jotka väriasiantuntijat ovat kehittäneet auttamaan kuljettajia ja matkustajia tuntemaan olonsa rentoutuneeksi ja mukavaksi. Speed Sync Lighting -tila lisää tunteita ajokokemukseen muuttamalla ajoneuvon nopeuden mukaan sisävalaistuksen kirkkautta ensimmäisellä istuinrivillä.

Eturivillä mukavaa matkantekoa tarjoavat Relaxation Comfort Seats -istuimet jalkatuilla. Kaikki IONIQ 6 -mallin istuimet on suunniteltu ja valmistettu erityisesti täyssähköisiin malleihin. Ne ovat noin 30 prosenttia ohuempia kuin perinteisissä malleissa, mikä tarjoaa enemmän tilaa matkustajille.

IONIQ 6:n henkilökohtaista ajokokemusta voi muokata mieleiseksi EV Performance Tune-up -järjestelmän avulla, jossa kuljettaja voi vapaasti säätää ohjauksen vastetta, moottorin tehoa, kaasupolkimen herkkyyttä ja voimansiirtotilaa. Kuljettaja voi luoda näistä valinnoista useita erilaisia ​​yhdistelmiä vain muutamalla painikkeen painalluksella yksilöllisten tarpeidensa mukaan.

Uutuusmallissa on myös e-ASD-teknologia: oletusasetuksena matkustamossa on futuristinen äänimaailma, joka muuttuu ajoneuvon ajotilan mukaan.

IONIQ 6:n modulaarinen kojelauta yhdistää 12 tuuman infotainment-kosketusnäytön ja 12 tuuman digitaalisen mittariston. Infotainment-järjestelmä tarjoaa reaaliaikaisen tiedon toimintamatkasta akun lataustason perusteella. Connected Car Services -järjestelmä auttaa myös etsimään ja suunnittelemaan parhaan reitin siten, että latausasema voidaan sisällyttää matkan varrelle.

Kehittynyttä kuljettajaa avustavaa tekniikkaa

IONIQ 6 on varustettu nykypäivän vaatimukset täyttävillä Hyundai SmartSense- ja Advanced Driver Assistance Systems -järjestelmillä, jotka lisäävät turvallisuutta ja mukavuutta liikenteessä.

Highway Driving Assist 2 (HDA 2) auttaa pitämään asetetun etäisyyden ja nopeuden edellä ajavaan ajoneuvoon moottoritiellä ajettaessa ja auttaa keskittämään ajoneuvon kaistalle ajon aikana, myös mutkissa. Smart Cruise Control (SCC) auttaa pitämään etäisyyttä edellä ajavaan ajoneuvoon ja ajamaan kuljettajan asettamalla nopeudella ja kuljettajan ajotyyliä noudattamalla. Forward Collision-Avoidance Assist (FCA) puolestaan auttaa välttämään törmäykset ajoneuvon edessä oleviin kohteisiin ajon aikana. Järjestelmä varoittaa ja tarvittaessa auttaa hätäjarrutuksessa.

IONIQ 6 tarjoaa varustetasosta riippuen myös risteysajoon ja kaistanvaihtoihin kehittyneet Junction Crossing, Lane-Changing Oncoming ja Lane-Changing Side -törmäyksen välttämisjärjestelmät Evasive Steering Assist -toiminnolla. Ne valvovat risteyksissä vastaantulevaa ja risteävää liikennettä, auttavat automaattisesti hätäjarrutuksessa sekä pyrkivät välttämään törmäystä avustamalla väistämään edessä olevaa kohdetta viereiselle kaistalle tai jos kaistaa vaihdettaessa on vaarana törmätä vastaantulevaan tai edellä olevaan ajoneuvoon. Jos on olemassa vaara törmätä jalankulkijaan, joka on osittain ajoneuvon suunnitellulla reitillä, järjestelmä auttaa automaattisesti välttämään törmäystä.

Muita puoliautonomisia ajo-ominaisuuksia ovat älykäs nopeusrajoitusavustin (ISLA), joka ehdottaa säätämään auton nopeuden nopeusrajoituksen mukaan, ja High Beam Assist -kaukovaloautomatiikka (HBA).

Katvealueen törmäyksenestoavustin (BCA) auttaa välttämään törmäyksiä kaistaa vaihdettaessa. Järjestelmä toimii myös pysäköintipaikalta peruuttaessa, jos auton takana havaitaan törmäysvaara. BCA voi tarvittaessa auttaa hätäjarrutuksessa, jos kuljettaja ei reagoi varoitukseen. Toinen takaosan törmäyksien välttämistä avustava toiminto BVM (Blind-Spot View Monitor) näyttää suuntavilkkua käytettäessä mittaristossa videokuvaa katvealueen näkymästä turvallisen kaistanvaihdon varmistamiseksi.

Takapenkillä matkustavien turvallisuutta pyritään varmistamaan Safe Exit Warning -varoituksella (SEW), joka varoittaa, jos se havaitsee takaa lähestyvän ajoneuvon, kun matkustaja avaa oven poistuakseen autosta pysähdyksen jälkeen.

Myös pysäköinnin helppouteen on kiinnitetty huomiota. Remote Smart Parking Assist 2 (RSPA 2) auttaa etäpysäköimään auton ulkopuolelta kaukosäädinavaimesta ohjaamalla. Ominaisuus toimii sekä kulma- että taskupysäköinnin lisäksi myös vinoparkissa. Auton ympäristöä valvova Surround View Monitor (SVM) näyttää videokuvaa tilanteesta ajoneuvon ympärillä turvallista pysäköintiä varten. Edessä, sivulla ja takana riskitilanteita valvova pysäköinnin törmäyksen estoavustin (PCA) auttaa välttämään törmäykset jalankulkijoihin ja ajoneuvon ympärillä oleviin esineisiin pysäköinnin tai pysäköintiruudusta poistuttaessa. Järjestelmä varoittaa törmäysvaarasta ja tarvittaessa auttaa automaattisesti hätäjarrutuksessa.

Takana risteävää liikennettä valvova Rear Cross-Traffic Collision Avoidance Assist (RCCA) auttaa välttämään takaa sivusuunnasta uhkaavat törmäykset peruutettaessa. Törmäysvaaran uhatessa järjestelmä antaa varoituksen ja tarvittaessa auttaa automaattisesti hätäjarrutuksessa.

OTA-ohjelmistopäivitykset

IONIQ 6 on Hyundain ensimmäinen malli, joka tarjoaa Over-The-Air (OTA) -ohjelmistopäivitysominaisuuden useille auton ohjainlaitteille. Myös navigoinnin karttojen ja mediaohjelmistoja voi päivittää OTA-toiminnolla.

IONIQ 6:n värivaihtoehdot

IONIQ 6 ulkovärivalikoimassa on 12 vaihtoehtoa: Gravity Gold Matte, Abyss Black Pearl, Serenity White Pearl, Curated Silver Metallic, Nocturne Grey Metallic, Nocturne Grey Matte, Transmission Blue Pearl, Biophilic Blue Pearl, Ultimate Red Metallic, Digital Green Pearl, Digital Green Matte ja Byte Blue.

Sisustukseen on saatavana neljä värivaihtoehtoa: harmaa, tumma oliivinvihreä / vaaleanharmaa, musta / vaaleanruskea ja musta.

IONIQ 6 -mallin tuotannon aloitus

Täysin uuden Hyundai IONIQ 6 -täyssähköauton tuotanto on määrä aloittaa vuoden 2022 kolmannella neljänneksellä. Myynnin ja asiakasautojen luovutusten alkamisen aikataulua ei ole vielä vahvistettu.

Lisätietoja autosta verkkosivulla https://www.hyundai.fi/ioniq-6/.

1 Arvo on ennakkoarvio, virallista WLTP-mittausta ei ole tehty vielä tiedotteen julkaisuhetkellä.

2 Arvo on ennakkoarvio, virallista WLTP-mittausta ei ole tehty vielä tiedotteen julkaisuhetkellä.

3 Erityisesti erittäin kuumalla tai erittäin kylmällä ilmalla lataustapahtuma kestää pidempään. Optimaalinen lämpötila akun parhaalle mahdolliselle suorituskyvylle lataustapahtumassa on 20-30 °C. Akun latausnopeus vaihtelee latauksen aikana.

4 Kuusi väriteeman aiheet ovat: parantava metsä, ihana päivä, keskittyminen, mielen huoltaminen, meditaatio ja luova hetki